Rozhovor // Blal

DJ Wintermute se v Anglii seznámil s producentem, který se na scéně ještě příliš neproslavil, ale jeho tracky hrají na akcích Therapy Sessions DJs jako B-Key nebo Dylan a má tedy před sebou slibnou budoucnost. Tento člověk si říká Blal a ještě před tím než se premiérově podívá do Čech (o víkendu 20.4. a 21.4.2007), vám ho lehce představím v rozhovoru, který s ním Wintermute nedávno spáchal.


4. 3. 2007, publikoval BIFIDUS AKTIF

otázky pokládal: WINTERMUTE
přeložil: BIFIDUS AKTIF


Jak dlouho se věnuješ produkci a DJingu a proč jsi vlastně začal dělat drum and bass?

Už to bude devět let, co produkuji. Nejdřív jsem dělal experimentální hudbu podobnou producentům Aphex Twin a Squarepusher, a to do té doby, než jsem se našel v drum and bassu. Když už jsem byl DJ, chtěl jsem hrát raději své tracky než skladby jiných a to byl vlastně hlavní impuls. Koneckonců i kamarádi začali s produkcí dnb, což mě ovlivnilo. Prostě jsem chtěl taky udělat pořádný „nasty bass sound“.

Produkuješ i jiné styly?
Pod pseudonymem Cyrillefunk skládám house. Pramení to z toho, že trávím hodně času zevlováním po houseových klubech a barech, což mě hodně inspiruje. Snažím se také dělat hip hop a indie a spolupracoval jsem už s mnoha velkými talenty jak od nás tak ze Spojených Států.

Jaký software a hardware používáš? Máš nějaké tipy pro začátečníky?
Používám Cubase SX a makám většinou jen v softwaru, ačkoli občas využiju zvuky z kamarádova Virus Syntwise. Na basu mám Z3TA a Albino. Jaký bych dal tip začátečníkům? Snažte se vytyčit svůj vlastní styl, držet se ho a produkujte jen to, co se líbí vám a nedělejte hudbu s ohledem na to, co tomu řeknou ostatní. A až budete vaše tracky hrát, pozorně porovnávejte rozdíl mezi těmi, které už byli zamasterované a zkuste nastavit ekvalizér stejně jako má nějaký jiný track a poslouchejte rozdíl.

Co klasická otázka hardware versus software?
Myslím, že to záleží hlavně na tom, kdo ho používá. Rád bych tvořil na nějakém hardwaru, protože se snadněji ovládá a je přístupnější – máš větší volnost oproti puntičkářskému programování v softwaru. A hlavně mám za to, že zvuk hardwaru je intenzivnější než ten softwarový, každopádně se správným propojením softwarových efektů můžeš udělat skvělý zvuk i se softwarovým syntézátorem.

Jak vidíš budoucnost anglické a evropské dnb scény?
Scény v Evropě jsou hodně rozrostlé: v Holandsku, v Čechách, Maďarsku, Rumunsku… a všechno to pomáhá k vývoji dnb. Noví producenti rostou jako houby po dešti a už začínají útočit i na UK scénu, která je dle mého názoru zatím stále plná DJských jmen, která promotéři bookují proto, že něco znamenala v minulosti, ale zájem o ně neodpovídá tomu, co dokazují dnes. Nyní máme naštěstí možnost společně kooperovat a rozvíjet zvuk dnb a pomoci scéně stát se větší, silnější a lepší.

A jak vůbec vypadá Tvůj průměrný den?
Většinou se probudím brzy, a divím se, kde to sakra jsem a proč jsem spal oblečený. Zkontroluju můj Aim messenger, postahuju nové dubplaty od kámošů a pak začnu pracovat na tracku, který jsem rozdělal minulou noc. Jinak dělám grafiku a DVD filmy, ale jakmile svou práci dokončím, vrhnu se opět k produkování v Cubase. Jakmile jsem spokojený se zvukem, přesunu se do hospody a celý cyklus začíná od znovu.

Jak se těšíš do Čech?
Těším se na pořádnou kalbu, na který si užiju spoustu zábavy a zahraju lidem ranec nový muziky.

Blalovu diskografii naleznete na Rolldabeats, ukázky tvorby a odkazy na sety na jeho myspace. Informace o jeho návštěvě Čech očekávejte na webu Easteku.

 

publikoval BIFIDUS AKTIF