text: Pavel Eichler
„Teď teprve přijedou kosheen, Decoder bude skvělý!“
Aleši, když jsem ti nedávno říkal, že do Roxy přijedou Kosheen Sound System, tak si zajásal, že tohle jsou teprve Kosheen. Jak si to myslel?
Kosheen tak, jak jsou známí díky svým hitům jsou přece jen víc pop, než dance. Hodně se mi líbí, o tom žádná. Ale na párty to není. Je to podobné jako kdysi The Shamen. Koncert byl úžasný, ale… Mr. C a The End Sounsystem (Bushwacka! & Layo) jako Djové slavili úspěchy ještě 8 let po rozpadu The Shamen. Podobně je to s Kosheen, protože jak Substance, tak především Decoder jsou velmi dobří jungleisti s velmi inovativním zvukem, proto od Kosheen S.S. lze čekat pořádný párty nášup, samozřejmě i s jejich hitíky…
Ty někdy na internetu používáš nick Encoder. Darren Beale je ve světě drum'n'bassu známý vulgo DJ Decoder. Je to podle tebe lepší kytarista nebo DJ?
No však taky ten můj nick Decoder docela dost inspiroval :o) Onehdá jsem si vybíral nick na ICQ a nechtělo se mi používat můj druhý chatovací Armyman, a zrovna hrála jedna jeho deska… A bylo to. Ale k otázce, vždycky je težší být kytarista než dj, takže těžko soudit, navíc v Kosheen nehraje na kytaru jako třeba Brian May, tudíž se ani plně neprojevuje… Jako Dje je ale skvělý!
Minulý rok si projel hodně zahraničních festivalů, narazil si buď na Decodera nebo Substance?
Loni kupodivu ani na Kosheen, ty jsem zažil naposledy na SonneMondSterne 2003. Abych pravdu řekl, myslím, že Decoder a Substance se za gramce tak nějak vážněji postaví až letos, protože donedávna je Kosheen vyplňovali.
Ty jsi dával v březnu 2002 Kosheen na titulku Bassline a dělal s nimi dost obsáhlý rozhovor v době, kdy o nich u nás věděl málokdo, přestože v UK to bylo pochopitelně naopak. Jak sleduješ jejich kariéru?
Tu Decoderovu už hezky dlouho, někdy od 97, 98. Tehdy se ke mě dostalo pár jeho desek a ty mě docela nakoply, možná právě proto, že všichni tehdy žrali Roni Size, Bukema a Goldieho, kteří mi přišli poněkud nudní a opakující se. Decoder mi zněl jako závan new zvuku, podobně jako třeba později Ed Rush. Samotný Kosheen jsem zaznamenal někdy koncem 2001, když jsem byl v Londýně. Tehdy mi to pouštěl Nils Hess na Eukatechu, že prý jim to někdo poslal a že to bylo super… A někdy na jaře 2002 pak vyšlo Hide U, tedy ta skladba co mi Nils pouštěl, u BMG. A odsud to už asi všichni znají, byť v Čechách to ještě chvíli trvalo, myslím že nekdy v říjnu 2002 tu hráli s Faithless, a pak teprve se BMG CZ ve své tuposti konečně nakoplo a s půl rokem zpoždění sem dovezli album Resist. Ale vzpomínám si, že pro mě tenkrát byli už super stars, zatímco tady nikdo nevěděl, všichni si mysleli že mi hráblo, když jsem je dával na titulku Bassline, tehdá mi Decoder psal, že je to jejich první titulka vůbec. A asi o měsíc později byli na Muziku.
Vzpomínám si, že jsi byl naprosto unešený z Sian Evansové jaká je to roštěnka, kolik je v ní života. Máš představu, co od ní v Roxy čekat?
Umí se do toho pořádně opřít, takže svým hlasem určitě skvěle spojí koncertní pop podobu Kosheen s hustým junglem Decodera a Substance. Sám jsem docela zvědavý, zda zahrají a jak zahrají svoje hity v párty remixech. Rozhodně to ale bude mazec.
Kosheen dostali cenu od rádia BBC Radio One za nejlepší drum´n´bassovou pecku roku 2001 (Hide U). Která je jejich tvoje nejoblíbenější jejich skladba?
No hádej, Catch, pak Hide U a vlastně celý album Resist. To druhý, Kokopeli je sice super, ale takhle silný skladby tam tak trochu chybí… To už je ale úděl druhých alb, protože ty první vždycky vznikají z velkýho tvůrčího přetlaku za mnoho let, zatímco druhý kapela chudinka musí upéct za třeba rok…
Díky za rozhovor
<P class=infosperex style=„BACKGROUND: #dedede; MARGIN: 0cm 0cm 0pt“ mailto:ajchman@istreet.cz?>