text: Gomez
Dalo by se říct lehčí, ale spíše se hodí označení výstižnější. Jak popsat sound typického tracku tohoto mladíka? V Anglii říkají: „Twisted beats, twisted bass, twisted cover.“ Jednoduché, výstižné, ale hlavně proklatě trefné.
Když Lee Greenaway aka. Twisted Individual začínal poslouchat první Jungleové nahrávky, byl ještě hodně mladý. Moc mladý na to, aby se stal uznávanou postavou anglické „d&b industry“. Ale ne dost mladý, aby si na něj nemohl vytvořit vlastní názor. Ten podle jeho vlastních slov ovlivnila až perverzní záliba v béčkových zombie hororech (Twisted doporučuje The Evil Dead 2). A když už máte vlastní pohled, nezbytný talent a trochu zručnosti můžete dělat své tracky. Jakou hudbu dělá Twisted Individual?Přístup V Anglii tvrdí, že osobitou, stylovou, taneční, zabijáckou etc. U když v roce 1999 debutuje na albu World of Drum & Bass s počinem „Wales“, ukazuje svůj charakteristický přístup ke své oblíbené hudbě- drum & bassu. Postupem času se Twisted prosazuje ještě razantněji: pro celou d&bovou scénu se později stávají významné jeho tracky jako: „F Word“ nebo svérázný remix SSovy klasiky „Lighter“. Twisted Individual ale ani v počátcích své kariéry nekopíruje módní vlny. Twisted je tady od toho, aby je sám vytvářel. Old school Když před lety lidé jako Hype, Zinc, Pascal, Aphrodite nebo Mickey Finn vymýšleli, jak originálně obohatit, či spíše reagovat na doznívající Hardcore a Jungle, přišli s Jump-Upem. Zejména Aphrodite pak dokázal dostat jednotlivé Jump-Upové releasy mezi lidi. Jenomže d&b se začal vyvíjet jiným směrem – scénu zahltil Hard Step a Tech Step pánů Ed Rushe, Opticala, nebo Bad Company a mnoha dalších. Těžkotonážní zvuk konce devadesátých let odsunul svižný Jump- Up do archivu nejlepších d&bových nápadů. Tam čekal na své znovuzrození. Ovšemže ne napořád. Něco tak inovujícího nemůže hnít v pozadí natrvalo. Ve velkém stylu Ani kdysi tak populární valivý zvuk tohoto období nemohl d&bovou scénu, stále lačnící po nových výzvách, natrvalo uspokojit. A zde přichází chvíle rodáka z Leicesteru, Twisted Individuala. Se zdravou mladickou drzostí, agresivitou a průbojností přichází pod jeho vedením nová generace d&bových producentů. Byl to právě Twisted Individual, Generation Dub, Distorted Minds nebo Hazard. Ti všichni vtrhli na anglickou d&bovou scénu jako velká voda. Společně vytvořili to, čemu dnes říkáme new school Jump-Up. A Twisted Individual vytvořil „Bandwagon Blues“. Track, jehož význam byl pro new school Jump-Up skutečně zásadní. Jeho autor se pomocí tohoto tracku dostal v roce 2003 mezi nejlepší producenty d&bu, když vyhrál anketu Accelerated Culture, dále byl nominován magazínem Knowledge na track tohoto roku a umístil se i v anketě na d&b areně. Tím však výčet jeho úspěchů ani zdaleka nekončí. Twisted se s tímto releasem dostal do oficiální britské Top 40 (žebříček prodejnosti všech singlů ve Velké Británii. pozn. aut.) a veřejnoprávní BBC Radio 1 ho servírovalo ve společnosti Beyoncé, Britney Spears či Coldplay britským maminkám k snídani (vlastní zkušenost autora).Twisted beats, Twisted bass, Twisted cover V široké paletě d&bových barev, druhů a rozdílných přístupů lze Twistedův styl identifikovat velmi jednoduše. Dělá totiž přímočarý d&b. Přímočarý ale neznamená to stejné jako primitivní. Twisted sází na srozumitelnost- vždyť přece v jednoduchosti je krása, respektive v tomto případě spíš působivost. Jeho charakteristický styl stojí zejména na výrazné basové lince. Takové, jakou kdysi uměli jenom u Full Cycle. Jeho basa je ale víc preciznější, naléhavější a bezprostřednější. Je to hudba v mnohém ovlivněná starými béčkovými horory – jestli se Frankensteinovi někdy něco zdálo, pak to znělo určitě nějak podobně jako Twistedova produkce… Že jste ještě neměli tu čest? Pak můžete závidět Frankensteinovi.