DEMA KLUKŮ Z DVOIKY.TROIKY

Taky jste si toho všimli? Cože to ten Filip Záruba (aka Sub.D.Visionz), v podstatě nejmenovaný šéf neorganizované partičky, nosí všem Anglánům, kteří se v Ostravě jen mihnou? Ed Rush, Stakka&Skynet nebo teď naposledy Tobie a Stuart z Cause4Concern odcházeli s igelitkou plnou CDéček. Jsou to dema kluků z dvoiky.troiky nebo projektu Fatalerr. O novém demu od JunketTa nebo od Sub.D.Visionz si přečtěte, když prokliknete nadpis. (ba)


6. 5. 2002, publikoval redakce

JUNKETTOVA VESMÍRNÁ LOĎ
(JUNKETT::VORTEX)

JunketTovo promo LP, které jsem dostal, je jednak nové a jednak neúplné. JunketT ho totiž dokončil, vypálil a hned vzápětí udělal další track, o kterém se jeho okolí vyjadřuje v superlativech, takže následovalo nové vypalování. JunketT je vůbec dobře známý tím, že je schopný „udělat novou věc“ v rekordně krátkém čase. Snad už kompletní VORTEX LP brzy doputuje (nebo možná už i doputovalo) k Holanďanům z Triple Vision a taky k našemu Koogimu.
Pro většinu tracků na Vortexu je charakteristický rychlý nájezd. JunketT se s tím nemaže, jde na věc zostra a zpříma. Dřív, než se nadechnete, beaty už dávno poskakují kolem. Vyjímkou potvrzující pravidlo je úvodní Demonz, které to trvá přece jen déle. Což JunketT bohatě využil k vystavění zajímavého nájezdu, do kterého postupně vstupují různé prvky. Asi po minutě dojde ke zklidnění a celý track se nakonec rozjede jakoby odjinud. K slyšení jsou hned tři výrazné melodie, což někomu možná může přijít jako „přeplácané“, ale já vidím Demonz jako jednoznačně povedený hit, na kterém jsem si dlouho ujížděl (Demonz se spolu s Flash objevila už na přiloženém CD k časopisu SOAP minulou zimu).
Hned následující Come With Me představuje ten nejsoučasnější nu skull. Pumpující beat, v polovině se přidává motiv, který podpoří vygradovaný vokál. JunketT tuhle věc dělal jako variaci na Reverba a v závěru z toho vyšla naprosto přímočará, ale nijak špatná věc. Právě naopak.

Spojujícím prvkem celého Vortexu jsou silné, někdy až „bláznivé“ a vůbec ne jednoduché melodie. Typický je hluboký valivý bass, který ústřední melodii nezřídka napodobuje. JunketT často jednotlivé tracky rozdělí zklidňující plochou (u Freestyle 2002 VIP MIX je takhle rozseknut přímo nájezd), která ale netrvá dlouho a není proto ani moc rozvíjena. Některé drobné detaily hned tak nepostřehnete. A v Trapdoor se navíc objevuje amenový beat.
Kdybych musel k někomu přirovnávat, byli by to rozjetější Stakka&Skynett nebo snad Dreazz&Falcon, ale raději bych s nikým nesrovnával (je to zavádějící) a nechal bych u JunketTa. Originální je dost. Vyjmenovávat nejpovedenější věci v podstatě nemá cenu, protože všechny tracky jsou povedené a VORTEX LP se kompletně celé nese v jednom spojujícím rytmu. Žádné experimentování, hudba čistě na taneční parket a snad se brzy dočkáme i JunketTa na vynylu. Hodilo by se to :)

TRACKY: Demonz::Come With Me (Variation on Reverbs tune)::Jetpac­k::Flash::Fre­estyle 2002 VIP MIX::Trapdoor::Si­nus::Sequence::K2

POHODOVÁ PSYCHEDELIE NA TANEČNÍ PARKET (SUB.D.VISION­Z::DRUMNBASS SELECTION)

Zatímco JunketTovo demo je čistě novinkové, Sub.D.Visionz na své DRUMNBASS SELECTION předkládá průřez tvorbou od roku 1999 po dnešek. Škoda, že se sem nedostala taky lehká pohodovka Cairo. Na druhé straně je pravda, že ta by byla zdaleka nejstarší a svým soundem hodně matoucí – tak už dneska Sub.D.Visionz nezní (i když kdyby občas „zaznil“, nebylo by špatně ;). 

Sub.D.Visionz je, aspoň co se „nájezdů“ týče, JunketTovým přesným opakem. Spodky jsou sice valivé, ale basy netlačí tak výrazné melodie a hlavně „nájezdy“ jsou většinou dlouhé a složitě vrstvené. Něco podobného už jsem kdysi psal. Ze začátku se objeví určitý motiv, který ale vůbec nemusí být pro track tím určujícím prvkem. Postupně se objevují další prvky a nakonec to vypadá, jakoby „nájezd“ měl hned několik „začátků“. Jednoduše řečeno, najednou máte pocit, že „tak teda teď už to ale fakt přijde a track se rozjede“, ale místo toho celý track uhne trochu jinam a začátek se prodlouží. A tak je to i s celou věcí. Nic není přímočaré, natož jednoznačné. Při pozorném poslechu odhalíte i u zdánlivě jednoduchých skladeb drobné vychytávky, které celkový sound významně vyšperkují (Hydrophonica a upozaděný vokálek v ní).

Typycké jsou psychedelické plochy, ostrý kopák, „ostravský šroťák“ a upřednostněné analogové zvuky. Objevuje se taky zvonivý sampl (tomu nástroji, který ho vydává se říká cowbell, jak mě autor poučil ;), v Diffuse Level Beta Version je patrný určitý vliv psy trancu. Sub.D.Visionz vás prostě kromě tance nutí i pořádně poslouchat a trochu přemýšlet. A ve výsledku je to jedna velká psychedelie, která je přitom hodně o pohodě. Prostě pohodová psychedelie na taneční parket.

TRACKY: Double.Trouble::En­joy The Future::Eurot­hrash::Turnin On::Bug2Bug::Mirror Crash::Remix For Bullerbyne::Hy­drophonica::Dif­fuse Level Beta Version

::bartias::Radim Bartík