text: Hanzall
DJ XRS (Síntese – Brasil)
Sao Paulo, druhá největší metropole světa je zároveň kulturním srdcem Brazílie. Právě odtud pochází Xerxes de Oliviera známý také jako XRS. Vyrůstal zde za zvuku tradiční brazilské hudby, jazzu a funku, než ho zastihla acid housová horečka. Láska k rychlým hardcoreovým beatům ho svedla dohromady s DJem Markym, dnes největší brazilskou DJskou hvězdou, který tehdy pracoval v obchodě, kam XRS chodil nakupovat desky. Brzy se stali ikonami vznikající místní drum´n´bassové scény, Marky jako extravagantní DJ a XRS jako tichý, avšak příjemný a nadaný zvukový technik a producent. Vybudoval si vlastní studio a začal s produkcí. Z housu rychle přesedlal na rychlé hardcoreové rytmy a brzy následovaly první drum´n´bassové experimenty. Některé z jeho tracků si oblíbili právě místní DJs Patife a Marky. V roce 1995 založil vlastní label Innerground Recordings a začal vydávat desky pod pseudonymem XRS Land. V roce 1998 podepsal další z jeho projektů, Friendtronix, s vydavatelskou firmou Sony smlouvu na album, které sklidilo obrovský úspěch. Jeho sólové LP „Sarau“ vyšlo v roce 1999 na vydavatelství Sambaloco. Produkce ze Sao Paula neunikla ani uším majitele labelu V-Recordings, samotnému Brianovi Gee, a v roce 2001 vydal čtyři vybrané tracky na kompilaci „The Brazil EP“. Vedle produkce dalšího zázračného dítěte ze Sao Paula jménem Patife, šlo o remix od DJe Markyho a jeden vlastní track od XRS. Neskutečný dopad EPčka na undergroundovou scénu přiměl britský deník Guardian ke srovnání drum´n´bassu ze Sao Paula s brazilským fotbalem! Posíleni obrovským úspěchem Brazil EP se Marky a XRS rozhodli pro studiovou spolupráci. Během jednoho z četných sezení ve studiu se zrodila ona dvě magická písmena – LK. Na nádherném kytarovém samplu postavený track s vokálem převzatým od Jorge Bena je dokonalým spojením brazilského hudebního bohatství a zvuku megalopole 21. století. Poté co v červenci 2002 vyšel na nezávislém labelu V Recordings, umístil se v britské hitparádě na 17. místě a tři týdny se držel v první čtyřicítce. Po celém světě se prodalo 100 000 kopií originálu, dva další remixové vinyly nepočítaje. Dalších několik měsíců strávili Marky s XRSem ve studiu. XRS přičichl k DJingu, zatímco Marky pronikl do tajů hudební produkce. Společně nahráli celou řadu tracků, z nichž některé vyšly na uznávaných britských labelech a objevily se na jejich debutovém albu. Pozvání přijal i Cleveland Watkiss – zpěvák s londýnským původem a pestrou hudební minulostí zahrnující spolupráci s Talvinem Singhem a Steviem Wonderem, a svým vokálem přispěla také soulová senzace z Filadelfie, Vikter Duplaix. Spolupráci XRSovi nabídl i brazilský ministr kultury, Gilberto Gil, který se svou kytarou a zpěvem podílel na prosluněném tracku „Dia De Sol“, který vydal na vlastním albu v roce 2003. Na začátku roku 2004 vyšlo společné album Markyho a XRSe „In Rotation“. Láska k taneční muzice a pouto k bohaté brazilské hudební tradici, tak by se dalo charakterizovat nejen tohle album, ale také celá současná tvorba těchto dvou velikánů brazilské d´n´b scény. Jeden z nich k nám už velice brzy zavítá a rozhodně se máme na co těšit.
Michael de Oliviera Nicassio alias XRS jako jeden z mála
brazilských umělců zastával názor, že DJ by měl produkovat vlastní muziku. To ho během kariéry
přivedlo ke spolupráci s lidmi jako Marky, Patife, Ramilson Maia, Drumagick,
Koloral, Anderson Noise a Marnel. V některých případech vzešla z lekcí
zvukového inženýrství společná hudební tvorba.
Poprvé se prosadil jako vítěz soutěže s remixem tracku Power 2 the
People – hardcoru vytvořeného z ústřižků magnetofonové pásky
slepených dohromady. Dráhu profesionálního DJe zahájil v klubu Aeroanta,
kde působil jako rezident v letech 1993 – 95. Stejně jako mnoho mladých
lidí ze Sao Paula si během. návštěv klubů jako Sound Factory, Overnight,
Toco a Arena zamiloval tvárnost a dynamičnost stylu jungle. Některé z jeho
tracků zařadili do svých setů hrdinové junglové scény na jihu a východě
Sao Paula: Andy, Koloral, Marky a Patife.
Dnes uznávaný label Innerground založili v roce 1996 XRS a Ramilson Maia.
Bylo to první brazilské vydavatelství, kde vycházel drum´n´bass. I přes
nepříznivé podmínky pro vydávání desek se label po hudební stránce
zdokonaloval. Po vydání EP „From the Land you the City“ vznikl projekt XRS
Land, jehož vrcholem bylo album „Sarau“ (1999). Track jménem „Só“, na
kterém se kromě XRS podíleli Jorge Paizao a Marcello Marcky, jako první
obsahoval zpěv v Portugalštině, který se vžil natolik, že se o několik
let později stal výrazem originality stylu. V roce 2003 se label Innerground
díky spolupráci s DJem Markym v rámci společnosti Bulldozer media posunul
na mezinárodní úroveň a přispěl k rozšíření brazilského pojetí
drum´n´bassu ve světě.
Po prvním zahraničním vystoupení v New Yorku v roce 2001 vystupoval XRS
jako DJ ve všech světadílech. Za nejlepší noci osobně považuje Belém do
Pará, „nejvřelejší publikum v Brazílii“, party Soul.ution v britském
Manchesteru, dokonalý zvuk The Womb v Tokiu a noc labelu Innerground
v londýnském klubu The End. Mezi jeho hudební souputníky patří umělci
mnoha epoch a stylů, například Gilberto Gil, Daniela Mercury, Fernanda Porto,
Hugh Burrows, Cleveland Watkiss a Singing Fats.
XRS má na svědomí remixy zvučných brazilských i zahraničních jmen jako
Roberto Carlos, Otto, Marina Lima, Fernanda Abreu, Jorge Ben, Paulinho Moska,
Dave Angel, Roy Ayers, Bebel Gilberto, US3, Tali a Fat Boy Slim. Některé
z těchto tracků vznikly ve spolupráci s králem brazilské
drum´n´bassové scény: DJem Markym. Ta vyústila v album „In Rotation“,
vydané v roce 2004.
V roce 2005 založil nový projekt – Síntese, spolu s Christian B. a
Lucianou da Costa Amorim, který ctí brazilský jazyk (Portugalštinu),
vyjadřuje současné brazilské hudební tendence a prosazuje prolínání
hudby jednotlivých umělců měnící se v rámci jejich kultury.