Vendeta s Baobinga, ID & Threnody na brněnské Flédě // 28. 11.

text: POHON CREW

VENDETA

28. listopad 2008 , Fléda, Brno

DubStep & BreakGore stage:

BAOBINGA & ID (UK) (Fat!, Hardcore Beats rec.)
THRENODY (UK) (Urban Graffiti, Dubkraft rec.)
Mateyka (Pawlač Zewls), Marcco (BreakBrnoBeat), Parabot, Kotlyk (Pohon)

Liquid Funk floor:

Soldik (BassInfection), Vje (Redrum), Shede & mc Trchi (YTP), KBCZ, Golly, Romitronic (Pohon)
start: 21:00, entry: Zdarma! / 80 czk po 22:00

Páteční Vendeta se nezadržitelně blíží a tentokrát vás na ní čeká hned několik zahraničních hostů, z nichž někteří budou u nás vystupovat vůbec poprvé. A protože ne každý je tak zběhlý, tak vám přinášíme jejich profily. O profil Baobingy & IDyho se postaral dj Brada ze serveru breakbeat.cz, kteří tuto dvojici pozvali hned druhý den do pražského Crossu. O Threnodym se rozepsal Parabot z pořádající Pohon crew.

Baobinga & ID (UK)
Když se řekne Manchester, vybaví se fotbalovým fans klub United, zatímco hudby znalí vyloví z paměti klub Hacienda, kde se na přelomu osmdesátých a devadesátých let vzedmula vlna acidhouse. Od té doby tohle město zásobuje svět pestrou hudbou a kvalitními producenty. Mezi ně patří i dvojka Sam Simpson a Ed Bayling, proslulá pod pseudonymy Baobinga & ID.

Jako študovaní hudebníci, měli už na škole přístup k těm správným technologiím a brzy si osvojili základy produkování elektronické muziky. Což začali zúročovat koncem devadesátek, kdy usedli ke kompům a samplerům inspirování hlavně hromadou jungle a drumandbassu, který zrovna zažíval velký boom. Jenže tech-stepové běsnění plné temných až agresivních zvuků jim jaksi nesedělo a tudíž zařadili pomalejší rychlost 138 bpm, avšak nadopovanou energií a rolujícími zvuky a beaty. V té době si nejvíce ulítávali na UK garage a příbuznému breakstepu, který v té době hodně tlačil od jungle přeběhlý dj Zinc. Jako první z dvojky na sebe upozornil Baobinga (což je v Šanghajském slangu název pro blíže nespecifikovaný ananasový drink). Ten v roce 2002 debutoval na labelu Plastic Raygun singlem „Nukka“ a zanedlouho potvrdil kvality výliskem „Russian Roulette“. I díky ruské ruletě se posléze zabydlel na renomovaných breakbeatových labelech přisného zvuku jako Cyberfunk, Super Charged a hlavně Hardcore Beats. Právě odtud vzešel první dvanáctipalec (The Feeling / Line Like This). projektu Baobinga & ID – v té době pro ně s typicky hutným soundem podporovaným trance zvuky. Že umí breakbeat a trance vkusně propojit, potvrdili svým nejprofláklejším hitem „The Machine“ (Fat rec. 2006), kterou proslavili Stanton Warriors zařazením na mix Fabric Live číslo 30. Dalšího vavřínu se Sam a Ed dočkali minulý rok, když jejich notně nakoplý track „Jewelz“ šmrnclý technem, opentlili v časáku IDJs titulem „Secret Weapon of the month“.

Takovéhle ocenění je povzbudilo do další společné tvorby a tak pomalu začli vkládat první díly do mozaiky debutového alba Big Monster. Mezitím si ještě pozdvihli renomé vydařenými remixy pro Stanton Warriors (singl „Blaze“) a Rico Tubbse (Knuckle Sandwich). Koncem minulého roku už nesli do Fat records kompletní tracky pro cd „Big Monster“, které šlo do obchodů letos v březnu. Rozhodně překvapilo rozmanitostí stylů. Breakbeat ovlivněný chicago housem, tam lze zařadit pecku „Recognise“, naopak temnější detroit zvuky a nálady formují track „South Manchester Weather“. Rapu a nasekanějších beatů se dočkáme ve skladbě „Jump Up Get Hype“ s Virus Syndicate, poctivého nu-skul breaks pak ve věci „No bright light“. Samozřejmě, že album není jen o breakbeatu, nalezneme tady i house tracky (Jersey St., Like An Arrow) nebo vyklidněné chilloutovky (např. NY3.5).

Od vydání Big Monster křižují Ed a Sam kluby napříč všemi kontinenty a prezentují ve svých setech jak album, tak i své oblíbené producenty, mezi něž dle vlastních slov řadí Bassbin Twins, Madox, Dubchild, 30Hz nebo Santos. Po několika vystoupeních Eda Baylinga aka ID, který se u nás dokonce usídlil, přivítáme tedy příští víkend i Baobingu a společně se nám předvedou na miniturné po trase D1: Brno (Vendeta) – Praha (Dobrejk Večer).

Threnody (UK)

Někdy na začátku 3 tisíciletí se v podivných klubech jižního Londýna začal objevovat zvláštní druh hudby, tvořen hodně pomalu znějícím rytmem a velmi výraznou basou, kterému se začalo říkat dubstep. Netrvalo to dlouho a tento virus se začal velmi rychle šířit do ostatních světových metropolí, zhruba stejným zpusobem jako SARS. Po mnoha letech ždímání už téměř vyždímaného zněl totiž jinak. Nově. Vzhledem k tomu, že základní model dubstepu je velmi jednoduchý, bylo jasné, že se ho někdo chopí, něco z něj vezme, něco přidá, s něčím zkombinuje, prostě ho pozmění. A jedním z čelních představitelů, kombinující prvky dubstepu, breakbeatu, garage a jungle je právě britský Threnody. Jeho debutový song byl vydán na vůbec prvním vinylu u labelu Rottun, soustředícího se na nejtvrdší kategorie dubstepu, na jehož digitální odnoži mimochodem vydali jeden track i čeští No Money. On sám má v současné době na svém kontě několik singlů, jedno EP, úzce spolupracuje s labelem Urban Graffiti a má vlastní pořad na rádiu SubFm. Část svých věcí vydává pod alteregem „Not in my name“, ve kterých je více cítit vliv oldschoolového jungle.

 

Upozornění: Shadowbox.cz neodpovídá za informace uvedené v tomto textu, ani nenese právní důsledky vzniklé jejich zveřejněním. Za obsahovou i gramatickou správnost textu zodpovídá zadavatel.