text: POHON CREW
VENDETA
28. listopad 2008 , Fléda, Brno
DubStep & BreakGore stage:
BAOBINGA & ID (UK) (Fat!, Hardcore Beats rec.)
THRENODY (UK) (Urban Graffiti, Dubkraft rec.)
Mateyka (Pawlač Zewls), Marcco (BreakBrnoBeat), Parabot, Kotlyk (Pohon)
Liquid Funk floor:
Soldik (BassInfection), Vje (Redrum), Shede & mc Trchi (YTP), KBCZ, Golly,
Romitronic (Pohon)
start: 21:00, entry: Zdarma! / 80 czk po 22:00
Páteční Vendeta se nezadržitelně blíží a tentokrát
vás na ní čeká hned několik zahraničních hostů, z nichž někteří
budou u nás vystupovat vůbec poprvé. A protože ne každý je tak zběhlý,
tak vám přinášíme jejich profily. O profil Baobingy & IDyho se
postaral dj Brada ze serveru breakbeat.cz, kteří tuto dvojici pozvali hned
druhý den do pražského Crossu. O Threnodym se rozepsal Parabot
z pořádající Pohon crew.
Baobinga & ID (UK)
Když se řekne Manchester, vybaví se fotbalovým fans klub United, zatímco
hudby znalí vyloví z paměti klub Hacienda, kde se na přelomu osmdesátých
a devadesátých let vzedmula vlna acidhouse. Od té doby tohle město zásobuje
svět pestrou hudbou a kvalitními producenty. Mezi ně patří i dvojka Sam
Simpson a Ed Bayling, proslulá pod pseudonymy Baobinga & ID.
Jako študovaní hudebníci, měli už na škole přístup k těm správným
technologiím a brzy si osvojili základy produkování elektronické muziky.
Což začali zúročovat koncem devadesátek, kdy usedli ke kompům a samplerům
inspirování hlavně hromadou jungle a drumandbassu, který zrovna zažíval
velký boom. Jenže tech-stepové běsnění plné temných až agresivních
zvuků jim jaksi nesedělo a tudíž zařadili pomalejší rychlost 138 bpm,
avšak nadopovanou energií a rolujícími zvuky a beaty. V té době si
nejvíce ulítávali na UK garage a příbuznému breakstepu, který v té
době hodně tlačil od jungle přeběhlý dj Zinc. Jako první z dvojky na
sebe upozornil Baobinga (což je v Šanghajském slangu název pro blíže
nespecifikovaný ananasový drink). Ten v roce 2002 debutoval na labelu
Plastic Raygun singlem „Nukka“ a zanedlouho potvrdil kvality výliskem
„Russian Roulette“. I díky ruské ruletě se posléze zabydlel na
renomovaných breakbeatových labelech přisného zvuku jako Cyberfunk, Super
Charged a hlavně Hardcore Beats. Právě odtud vzešel první dvanáctipalec
(The Feeling / Line Like This). projektu Baobinga & ID – v té době pro
ně s typicky hutným soundem podporovaným trance zvuky. Že umí breakbeat a
trance vkusně propojit, potvrdili svým nejprofláklejším hitem „The
Machine“ (Fat rec. 2006), kterou proslavili Stanton Warriors zařazením na
mix Fabric Live číslo 30. Dalšího vavřínu se Sam a Ed dočkali minulý
rok, když jejich notně nakoplý track „Jewelz“ šmrnclý technem,
opentlili v časáku IDJs titulem „Secret Weapon of the month“.
Takovéhle ocenění je povzbudilo do další společné tvorby a tak pomalu
začli vkládat první díly do mozaiky debutového alba Big Monster. Mezitím
si ještě pozdvihli renomé vydařenými remixy pro Stanton Warriors (singl
„Blaze“) a Rico Tubbse (Knuckle Sandwich). Koncem minulého roku už nesli
do Fat records kompletní tracky pro cd „Big Monster“, které šlo do
obchodů letos v březnu. Rozhodně překvapilo rozmanitostí stylů. Breakbeat
ovlivněný chicago housem, tam lze zařadit pecku „Recognise“, naopak
temnější detroit zvuky a nálady formují track „South Manchester
Weather“. Rapu a nasekanějších beatů se dočkáme ve skladbě „Jump Up
Get Hype“ s Virus Syndicate, poctivého nu-skul breaks pak ve věci „No
bright light“. Samozřejmě, že album není jen o breakbeatu, nalezneme tady
i house tracky (Jersey St., Like An Arrow) nebo vyklidněné chilloutovky
(např. NY3.5).
Od vydání Big Monster křižují Ed a Sam kluby napříč všemi kontinenty a
prezentují ve svých setech jak album, tak i své oblíbené producenty, mezi
něž dle vlastních slov řadí Bassbin Twins, Madox, Dubchild, 30Hz nebo
Santos. Po několika vystoupeních Eda Baylinga aka ID, který se u nás
dokonce usídlil, přivítáme tedy příští víkend i Baobingu a společně
se nám předvedou na miniturné po trase D1: Brno (Vendeta) – Praha (Dobrejk
Večer).
Threnody
(UK)
Někdy na začátku 3 tisíciletí se v podivných klubech jižního Londýna
začal objevovat zvláštní druh hudby, tvořen hodně pomalu znějícím
rytmem a velmi výraznou basou, kterému se začalo říkat dubstep. Netrvalo to
dlouho a tento virus se začal velmi rychle šířit do ostatních světových
metropolí, zhruba stejným zpusobem jako SARS. Po mnoha letech ždímání už
téměř vyždímaného zněl totiž jinak. Nově. Vzhledem k tomu, že
základní model dubstepu je velmi jednoduchý, bylo jasné, že se ho někdo
chopí, něco z něj vezme, něco přidá, s něčím zkombinuje, prostě ho
pozmění. A jedním z čelních představitelů, kombinující prvky
dubstepu, breakbeatu, garage a jungle je právě britský Threnody. Jeho
debutový song byl vydán na vůbec prvním vinylu u labelu Rottun,
soustředícího se na nejtvrdší kategorie dubstepu, na jehož digitální
odnoži mimochodem vydali jeden track i čeští No Money. On sám má
v současné době na svém kontě několik singlů, jedno EP, úzce
spolupracuje s labelem Urban Graffiti a má vlastní pořad na rádiu SubFm.
Část svých věcí vydává pod alteregem „Not in my name“, ve kterých je
více cítit vliv oldschoolového jungle.