Ptal se: Daniel Hanuš (Parallel Activity)
Charlie, klasická otázka na začátek. Co tě přivedlo
k drumandbassu a jaký byl první impuls k vlastní produkci? Produkoval jsi
již před tím, než jsi se začal věnovat djingu nebo to bylo právě
naopak?
Začínal jsem jako dj s hip-hopem, kde jsem si pohrával se scratchingem a
beat jugglingem. K první produkci jsme se dostal ve 13 letech, ale na dnes
už opravdu prehistorickém vybavení, klávesách a čtyřstopém kazetovém
rekordéru. Všechno to začalo, když jsem poprvé v junglových skladbách
uslyšel Amen breaky, to mě dostalo od klasických bicích, na který jsem
v té době hrál, k těm “sample” bicím.
Dokážeš zapátrat v paměti a vybavit si, jaké byly tvoje
začátky? Dočetl jsme se, že tvůj první release vyšel v roce
2001 u vydavatelsví Eastside recordings. Jak dlouho ti trvalo upsat svůj
první track pod label?
Ano, můj první track vyšel u Eastside recordings a dostal název
“Cocktail“. Pustil jsem tehdy majiteli tohoto vydavelství dji A-sides
některé moje tracky a když ho uslyšel, okamžitě ho chtěl. O týden nebo
dva později jsem k němu přišel do studia dokončit mix a zanedlouho byl
track venku. Opravdu silným zážitkem pro mě bylo, když jsem dub plate
tracku od něj uslyšel hrát v klubu Fabric, kde s ním udělal rewind.
Opravdu silný prožitek z mého prvního tracku!
Na pozici respektovaného dje a producenta jsi se propracoval
tenkrát vcelku rychle. Jak se to celé seběhlo? V roce 2003 a 2004 jsi
vydával několik releasů ročně nejen na Eastside recordings, ale také na
Commercial Suicide, DNAudio nebo Quarantine.
V šuplíku jsem měl hodně tracků, který jsem chtěl pustit ven. Vykašlal
jsem se proto na práci v baru a skládání vlastní hudby se stalo mít
denním chlebem. Byla z toho i nějaká ta stovka to kapsy, protože labely
platily dopředu nějaký zálohy hned, jak track vyšel na vinylu. A-side mi
v mým začátcích opravdu hodně pomohl, propojil mě totiž s dalšími
vydavatelstvími jako Commercial Suicide a Soul.R a to mě fakticky dostalo
na scénu.
Nastal během tvé dlouhé kariéry okamžik, kdy jsi měl pocit, že
ti dochází energie a chuť do skládání, nebo máš stále dostatek
inspirace a motivace?
Jasný, v životě obecně jsou momenty, kdy si nahoře a kdy zase dole.
Prvních 8 let jsme s motivací a inspirací problém neměl a byl jsem
doslova hladovej produkovat nový věci. V době, kdy jsem se rval nahoru ale
scéna začala postupně uvadat, spousta mých idolů, který mě ovlivňovalo,
odešlo, tak jsem se musel zaměřit víc na sebe a začal hledat novou
inspiraci v mých starých věcech. To mi, myslím, hodně pomohlo.
Jakým způsobem relaxuješ a z čeho čerpáš inspiraci?
Pouštíš si při domácí pohodě hudbu nebo si radši užíváš
ticha?
Často, když se vracím domů z hraní, tak poslouchám mluvený slovo
v rádiu nebo jen jazz. Poslední věc, kterou bych chtěl slyšet, je hlasitá
hudba. Je pro mě těžký jen tak sedět v tichu, protože mi neustále zvoní
v uších. Miluju hudbu z let ´60, ´70 a ´90. Tyhle léta pro mě
znamenají nejlepší éry hudby, z které čerpám nejvíc inspirace. Umělci
tehdy do tvorby museli dát všechno, museli být hodně talentovaní, aby se
prosadili a to mě skutečně inspiruje.
Dá se tedy říct, že svou inspiraci nacházíš v jiných
žánrech hudby a pak ji přenášíš do drumandbassu.
Určitě, jak jsem už zmínil, hodně mojí inspirace pochází z jazzové a
klasické hudby. Jako teenager jsem se totiž učil hrát jazz na piano a
rodiče mi jako dítěti taky pouštěli hodně klasické hudby, což mi
určitě podvědomě pomohlo lépe porozumět hudbu a harmonii.
Prozraď nám ještě, jestli je tvá produkce ohraničena pouze
drumandbassem nebo skládáš i v jiných žánrech?
Nezaměřuju se jen na drumandbass ,který nicméně je na prvním místě,
protože jsem na něm jako teenager vyrostl. V mojí produkci najdeš ale
i ostatní hudební žánry, zejména pak dub, reggae, neo-soul a taky nějaký
ten house a techno.
Co ty a colaby s ostatními producenty? Pracuješ na deskách radši
sám nebo s někým dalším? Je vyloženě někdo z kolegů producentů,
s kým dosahuješ naprostého hudebního souznění a skvěle se
doplňujete?
Myslím si, že hodně mých nejlepších colabů je se Silent Witness. On hraje
výborně na kytaru, já na klávesy, což je ideální spojení. Rád pracuju
s ostatními, ve studiu je pak víc pozitivních emocí, ale občas je taky
dobrý být jen sám se sebou. Opravdu mě taky baví dělat s DLR. Oba dva
jsme perfekcionisti a rádi jako producenti posouváme naše vlastní hranice.
Navzájem se hodně inspirujeme a máme si mnoho jedinečného co
nabídnout.
Na závěr ještě něco málo k tvému nadcházejícímu
vystoupení. Jaký zvuk tě v současnosti baví nejvíc? Kterého interpreta
v poslední době hraješ nejradši a na co se od tebe můžeme těšit?
V současný době se vracím ke svým Jungle kořenům. Mám totiž
pocit, že současný tech sound začíná postrádá duši a lehkost. Mnoho
producentů včetně mě se teď snaží neuro/tech tracky přepracovávat. Já
se v nich snažím zachovat silnou basovou linku a ostrý breakový aranže,
ale zároveň jim dát melodičnost a duši.
Díky moc Charlie za tvůj čas a odpovědi a moc se už těšíme na
set!
Taky ti děkuju a už se moc do Čech těším!
Break
vystoupí 5. 12. 2014 v pražském klubu Cross.