Break: Současný tech sound postrádá duši a lehkost

Už v pátek 5. 12. se můžete těšit na vystoupení jedné z ikon světové d'n'b scény, geniálního UK DJe a producenta Breaka, který zahraje v pražském Crossu. Je považován za jednoho z průkopníků temného soundu a přestože se na scéně pohybuje již třináct let, jeho produkce je stále svěží jako na začátku. 


25. 11. 2014, publikoval RUDEBOY

Ptal se: Daniel Hanuš (Parallel Activity)

Charlie, klasická otázka na začátek. Co tě přivedlo k drumandbassu a jaký byl první impuls k vlastní produkci? Produkoval jsi již před tím, než jsi se začal věnovat djingu nebo to bylo právě naopak?
Začínal jsem  jako dj s hip-hopem, kde jsem si pohrával se scratchingem a beat jugglingem. K první produkci jsme se dostal ve 13 letech, ale na dnes už opravdu prehistorickém vybavení, klávesách a čtyřstopém kazetovém rekordéru. Všechno to začalo, když jsem poprvé v junglových skladbách uslyšel Amen breaky, to mě dostalo od klasických bicích, na který jsem v té době hrál, k těm “sample” bicím.

Dokážeš zapátrat v paměti a vybavit si, jaké byly tvoje začátky? Dočetl jsme se, že tvůj první release vyšel v roce 2001 u vydavatelsví Eastside recordings. Jak dlouho ti trvalo upsat svůj první track pod label?
Ano, můj první track vyšel u Eastside recordings a dostal název “Cocktail“. Pustil jsem tehdy majiteli tohoto vydavelství dji A-sides některé moje tracky a když ho uslyšel, okamžitě ho chtěl. O týden nebo dva později jsem k němu přišel do studia dokončit mix a zanedlouho byl track venku. Opravdu silným zážitkem pro mě bylo, když jsem dub plate tracku od něj uslyšel hrát v klubu Fabric, kde s ním udělal rewind. Opravdu silný prožitek z mého prvního tracku!

Na pozici respektovaného dje a producenta jsi se propracoval tenkrát vcelku rychle. Jak se to celé seběhlo? V roce 2003 a 2004 jsi vydával několik releasů ročně nejen na Eastside recordings, ale také na Commercial Suicide, DNAudio nebo Quarantine.
V šuplíku jsem měl hodně tracků, který jsem chtěl pustit ven. Vykašlal jsem se proto na práci v baru a skládání vlastní hudby se stalo mít denním chlebem. Byla z toho i nějaká ta stovka to kapsy, protože labely platily dopředu nějaký zálohy hned, jak track vyšel na vinylu. A-side mi v mým začátcích opravdu hodně pomohl, propojil mě totiž s dalšími vydavatelstvími jako Commercial Suicide a Soul.R a to mě fakticky dostalo na scénu.

Nastal během tvé dlouhé kariéry okamžik, kdy jsi měl pocit, že ti dochází energie a chuť do skládání, nebo máš stále dostatek inspirace a motivace?
Jasný, v životě obecně jsou momenty, kdy si nahoře a kdy zase dole. Prvních 8 let jsme s motivací a inspirací problém neměl a byl jsem doslova hladovej produkovat nový věci. V době, kdy jsem se rval nahoru ale scéna začala postupně uvadat, spousta mých idolů, který mě ovlivňovalo, odešlo, tak jsem se musel zaměřit víc na sebe a začal hledat novou inspiraci v mých starých věcech. To mi, myslím, hodně pomohlo. 

 

Jakým způsobem relaxuješ a z čeho čerpáš inspiraci? Pouštíš si při domácí pohodě hudbu nebo si radši užíváš ticha?
Často, když se vracím domů z hraní, tak poslouchám mluvený slovo v rádiu nebo jen jazz. Poslední věc, kterou bych chtěl slyšet, je hlasitá hudba. Je pro mě těžký jen tak sedět v tichu, protože mi neustále zvoní v uších. Miluju hudbu z let ´60, ´70 a ´90. Tyhle léta pro mě znamenají nejlepší éry hudby, z které čerpám nejvíc inspirace. Umělci tehdy do tvorby museli dát všechno, museli být hodně talentovaní, aby se prosadili a to mě skutečně inspiruje.

Dá se tedy říct, že svou inspiraci nacházíš v jiných žánrech hudby a pak ji přenášíš do drumandbassu.
Určitě, jak jsem už zmínil, hodně mojí inspirace pochází z jazzové a klasické hudby. Jako teenager jsem se totiž učil hrát jazz na piano a rodiče mi jako dítěti taky pouštěli hodně klasické hudby, což mi určitě podvědomě pomohlo lépe porozumět hudbu a harmonii.

Prozraď nám ještě, jestli je tvá produkce ohraničena pouze drumandbassem nebo skládáš i v jiných žánrech?
Nezaměřuju se jen na drumandbass ,který nicméně je na prvním místě, protože jsem na něm jako teenager vyrostl. V mojí produkci najdeš ale i ostatní hudební žánry, zejména pak dub, reggae, neo-soul a taky nějaký ten house a techno.

Co ty a colaby s ostatními producenty? Pracuješ na deskách radši sám nebo s někým dalším? Je vyloženě někdo z kolegů producentů, s kým dosahuješ naprostého hudebního souznění a skvěle se doplňujete?
Myslím si, že hodně mých nejlepších colabů je se Silent Witness. On hraje výborně na kytaru, já na klávesy, což je ideální spojení. Rád pracuju s ostatními, ve studiu je pak víc pozitivních emocí, ale občas je taky dobrý být jen sám se sebou. Opravdu mě taky baví dělat s DLR. Oba dva jsme perfekcionisti a rádi jako producenti posouváme naše vlastní hranice. Navzájem se hodně inspirujeme a máme si mnoho jedinečného co nabídnout.

Na závěr ještě něco málo k tvému nadcházejícímu vystoupení. Jaký zvuk tě v současnosti baví nejvíc? Kterého interpreta v poslední době hraješ nejradši a na co se od tebe můžeme těšit?
V současný době se vracím ke svým Jungle kořenům. Mám totiž pocit, že současný tech sound začíná postrádá duši a lehkost. Mnoho producentů včetně mě se teď snaží neuro/tech tracky přepracovávat. Já se v nich snažím zachovat silnou basovou linku a ostrý breakový aranže, ale zároveň jim dát melodičnost a duši.

Díky moc Charlie za tvůj čas a odpovědi a moc se už těšíme na set!
Taky ti děkuju a už se moc do Čech těším!

Break vystoupí 5. 12. 2014 v pražském klubu Cross.

publikoval RUDEBOY
Shadowbox DJ a moderátor našeho pořadu na Radiu 1