Skynet a Rob Data v exklusivním interview

Legendy míří do Prahy! Ku příležitostí dalšího dílu oldskool dnb party Wormhole se nám podařilo vyzpovídat Skyneta spolu s Robem Data. Kam se na čas poděli, co dělají teď a jaké mají plány do budoucna, to vše a ještě více se dozvíte v článku. Interview also in English!


25. 11. 2015, publikoval M4Y4

text:M4Y4

CZ

Zdravím pánové, prvně začněme s tím, jak se vám daří?

SKYNET: Daří se skvěle, díky za optání. Jsem teď dost vytížen prací na nových věcech, navíc pořád cestuju, ale jsem velmi šťastný, že jsem zpět a dělám na hudbě, kterou tak miluju.

ROB DATA: Všechno v pohodě, díky.


Pojďme se vrátit trochu do minulosti. Oba jste před časem opustili drumandbassovou scénu, co bylo důvodem?

SKYNET: Potřeboval jsem se hudebně pohnout, měl jsem pocit, že jsem udělal vše, co v rámci DnB šlo a taky jsem se chtěl dále rozvíjet v hudbě a produkci obecně. Navíc, hudba vytvářená na počítačích pro mě, z velké části, zabila podstatnou část atmosféry.

ROB DATA: Měl jsem nějaké osobní a rodinné problémy, čerstvě po mém přestěhování do Francie v roce 2001. Zůstal jsem tam sice pár měsíců, ale pak se rozhodl vrátit domů do Glasgow, kde žije moje rodina.


Sledovali jste nějak, čas od času, dění na scéně nebo jste jí kompletně ignorovali?

SKYNET: I po mém odchodu jsem nikdy DnB neopustil, čas od času jsem něco složil, až jsem ve výsledku měl kompletní album v roce 2008. Poté jsem hodně pracoval na ostatních žánrech a prakticky neměl čas na nic jiného. Udělal jsem ale pár remixů a taky nějaký ten audio engineering, mimo jiné, i pro pár DnB producentů.



ROB DATA: Myslím, že jsem od konce roku 2001 žádný DnB vlastně neposlouchal, až tedy na moje staré desky od Source Direct a Photeka. Vůbec nevím, co se v něm během těch 14 let dělo.


Jste nějak v kontaktu se starými kámoši (Kemal, Stakka)? Víte vůbec, co dnes dělají? Můžete se s námi o nějaké informace podělit?

SKYNET: Občas se Stakkou bavím. Věřím, že je dnes šťastnější. Žije v New Jersey spolu se svojí rodinou.

ROB DATA: Čas od času se s Kemalem potkám, naposledy pár týdnů nazpět. Pracuje na svých věcech, ale to by ses ho musel zeptat sám.


Kde jste se vy dva vlastně potkali, znáte se nějaký ten pátek, ne?

SKYNET: Je to pár let, ale už si přesně nevzpomínám, jak k tomu došlo. V kontaktu jsme spolu byli ještě před tím, než jsme se prvně viděli a často jsme si posílali tracky.

ROB DATA: Pokud si dobře pamatuju, tak jsme se potkali jen párkrát. Jednou, když jsme dělali na Bios-fear a ještě několikrát, ale už si to moc nevybavuju. Samozřejmě jsme si posílaly DATky a WAVy, ale většina komunikace probíhala přes internet. Wormhole nás teď znovu propojil.


Nepřemýšleli jste and tím, že byste se znovu sešli, se svými parťáky, zase ve studiu?

SKYNET: Jo, určitě by to bylo skvělý, protože máme stejnou vizi a kořeny. Vždycky je fajn strávit čas s talentovanými lidmi, kteří ti sedí a máš s nimi spoustu společného.

ROB DATA: V tuhle chvíli nic neplánujeme. Máme toho hodně, ať už pracovní nebo rodinné závazky. Dávám si teď ale dohromady svoje staré studio, zatím ještě nevím, co za hudbu chci vlastně tvořit. S určitostí ale můžu říci, že i kdybych spolupracoval s někým, ze starých přátel, bude to znít jinak, než to, co jsme dělali před 15 lety.


Nathane, co tě přivedlo zpátky k DnB? Vím, že jsi úspěšně produkoval komerční hudbu.

SKYNET: Po tak dlouhé době, co jsem pracoval na pop music, mě to přestávalo bavit, ale díky spoustě novým dovednostem, které jsem získal, jsem cítil silnou potřebu zase tvořit DnB. Nakonec to došlo do stádia, že když jsem v Los Angeles dokončil vše potřebné, začal jsem znovu skládat DnB. Byla to dlouhá cesta, s překážkami a i můj osobní život se dost zásadně změnil. V konečném důsledku, jsem na tom nejlepším možném místě.


Robe, ty jsi nedávno začal pořádat v Glasgow akce, které se zaměřují na breakbeat/har­dcore/jungle, ale je to více než 10 let, kdy jako by si nebyl. Zanevřel jsi snad úplně na hudbu?

ROB DATA: Potřeboval jsem tehdy pauzu. Vystřídal jsem několik zaměstnání, studoval matematiku a statistiku na univerzitě. Úplně jsem zanechal DJingu a produkce, ale hudbu jako takovou jsem neopustil. Sbírám desky od roku 1992 a prostě se posunul, což jde s věkem. Před pár lety mě zase začaly svrbět prsty, chtěl jsem zase hrát a tak jsme se starýma kámošema rozjeli hardcore/junglovou noc. U téhle muziky to pro mě všechno začalo a vy budete mít možnost si to užít v pátek.


Pokud byste měli porovnat scény tehdy a teď, co se, v dobrém či špatném, podle vás změnilo? Myslíte si, že novodobá popularita DnB má příznivý dopad na scénu jako takovou? Jedno je totiž jasné, rozhodně přitahuje podstatně více lidí, než-li kdy předtím.



SKYNET: Myslím, že mince má dvě strany. Na jedné straně to přivádí spoustu nových lidí k DnB, což je dobře, ale z druhé strany i za určitou cenu. Jde o to, že spousta mladých je dnes vystavena hudbě, která je primárně dělána přímo pro ně a na ní dále vyrůstají. Někteří sice začnou objevovat i jiné styly, jak stárnou, ostatní ale půjdou stále po stejné cestě a to může mít špatný vliv na různorodost hudby. Když se určitý zvuk stane populárním, spousta lidí se do toho namočí, aby zůstali v kurzu a uživili se, protože jinou hudbou by si, jako profesionálové, nevydělali. To je, zcela určitě, špatná věc, pak nám totiž nezbyde nic jiného, než generický zvuk, který se točí pouze kolem mladých. Tento přístup je vidět už dnes, kdy spousta producentů, kteří dělávali podstatně hlubší a unikátní hudbu, tvoří více komerční zvuk. Ostatní je pak následují, s vidinou většího finančního benefitu. Urban Music je o sebevyjádření a né lince, která generuje popové skladby pro masy a je čiště založena na businessu a z toho plynoucích penězích. Je potřeba udržovat správnou rovnováhu, jinak skončíme se spoustou hudby, která postrádá obsah. Potřebujeme peníze, ale také opravdové sebevyjádření.

ROB DATA: Abych byl upřímný, od roku 2001 jsem nebyl na žádné DnB party a celkově ten styl opustil. V minulosti jsem hrál převážně mimo UK a tam se mi scéna zdála celkově zdravá. Do této chvíle jsem si vůbec neuvědomil, jak moc populární DnB dnes je.


Jak se vám líbí novodobá DnB produkce? Já mám třeba problém s až příliš sterilním zvukem a často postrádám unikátní rukopis.

SKYNET: Souhlasím s tebou viz výše. Každý kopíruje zvuk, který jim zajistí spoustu další “práce” místo toho, aby pracovali na vlastním rukopisu/sebe­vyjádření. Jakmile bude Urban Music více o penězích, než-li o sebevyjádření, budeme mít problém! Přesně to se totiž stalo hip hopu a dalším žánrům, vinou peněz. Tržby jsou velmi nízké, lidé hledají způsob, jak si zajistit nějaký příjem, následují indikátory peněz, což se běžně rovná jednoduché hudbě pro mladé. Někteří to nazývají “cheese”(pozn­.překl. neautentické, subtilní)!

ROB DATA: Opět, nemám absolutně tušení, ale možná bych si měl něco poslechnout! Chtěl bych ale říci, že jsem vždycky nesnášel digitální ITB produkci a myslím, že většina dnešních producentů skládá hudbu pouze na počítači. Pár posledních tracků, které jsme s Kemalem udělali, v roce 2001, byly částečně ITB a ten rozdíl jde postřehnout. Technologie se od té doby zlepšila, ale já stále preferuju práci s klasickým hardwarem, je to větší zábava.


Můžete jmenovat svoje 3 nejoblíbenější tracky a proč zrovna tyto?

SKYNET: Mám-li být upřímný, je jich mnohem víc.

Side Effects – Tehle jsem miloval, hodně se hrál a byl prostě jiný. Měl hodně ostrý a tribalový vzkuk. Když se mi povedlo udělat bass, věděl jsem, že je to něco speciálního a hned jsem měl na tváři úsměv. To byla ta správná odměna.

Timelines – Nádherný roller, skvělá atmosféra a čisté beaty. Radost jí tvořit.

Underground – Novinka, kterou jsem právě dokončil a byla upsána na velký label. Má všechno, čím žiju, je skvělá a jsem opravdu šťastný, že jsem jí napsal. Cítím se požehnaný, když můžu stále psát takové tracky.

ROB DATA: Myslím, že Star Trails a Gene Sequence, ty totiž ústály test času a dodnes nezní špatně.

Pamatuju si na jeden track, který jsme s Kemalem udělali, byla to šílená fůze Techna a DnB, znělo to naprosto úžasně, prostě budoucnoust! Myslím, že jsme zrovna byli ve fázi aranžmá a náš EMU Sampler, spolu s PC, prostě klekly. Sice se nám podařilo část samplů zachránit, ale už to neznělo stejně, tak jsme některé samply následně použili v jiném tracku – Messiah.


Jelikož se Wormhole specializuje na starší zvuk, co za sety jste si připravili?

SKYNET: Můj set bude 50/50 staré a nové věci. U novinek jsem ale stále věrný svému původnímu rukopisu, jen přidávám něco málo nového. Nemůžu se dočkat, až je zahraju, jsem zvědavý na reakci. Bude to fantastický večer, obzvláště díky hraní znovu s Robem!

ROB DATA: Budu hrát 2 jednohodinové sety. První bude Hardcore/Jungle z období 1992–94 a druhý bude složený z mých věcí a mých oblíbených tracků z let 1998–2002.


Je něco, co byste nám chtěli ještě říci?

SKYNET: Jen snad, že je skvělé být zpět a skládat hudbu, pro všechny. Opravdu si cením podpory vás všech! A když už jsme u toho. Zvedněte svoje zadky a doražte, protože tenhle mejdan byste neměli propásnout!

ROB DATA: Tohle je moje první hraní v České republice a první hraní mimo Glasgow za posledních 14 let. Opravdu se těším na hraní a jsem si jistý, že lidé vytvoří skvělou atmosféru.


ENG:

1) Hey Guys, first of all, let me ask how are both of you doing these days? 

SKYNET: I'm doing great thanks man! Just busy working hard on new music and touring my ass off. I'm very happy to be back to creating the music I love. 

ROB DATA: Yeah, all good thanks Martin.


2) Let´s go back in time. You both left the Drum & Bass scene some time ago. What was the main reason behind why you made this decision?

SKYNET: I needed a change musically, as I felt I had done all that I could at that time with DnB. I also wanted to increase my knowledge in other fields of music and production. Computer music killed a lot of the vibe for me at that time as well.

ROB DATA: I was having some personal and family problems just after I moved to France in 2001. I stayed there for a few months but decided to return home to Glasgow where my family live.


3) Have you checked the scene from time to time or did you completely depart from it all together?



SKYNET: I've been engaged with DnB since I left. I was still writing here and there, and I ended up doing an album in 2008. After that time I was back, working heavily in other genres on music. I didn't have much time for anything else. I did the odd remix and some audio engineering for other artists, including DnB as well.

ROB DATA: I don't think I've listened to Drum & Bass since the end of 2001, except for my old Source Direct & Photek records. I've no idea what's been going on in D&B for the last 14 years


4) Do you still keep a close connection with your mates (Kemal, Stakka) from time to time? I think there are still a lot of questions floating around about what they are doing these days. Any news you can share with us?

SKYNET: I speak to Stakka here and there. I believe he is happy doing other things these days. He has a family and lives in NJ. That's about all the news I have on that.

ROB DATA: Yeah I still see Kemal from time to time. We met up just a few weeks ago. He's just doing his own thing but you'll have to ask him personally for details.


5) You guys have known each other for some time. When did you first meet?

SKYNET: Yes it's been several years now. I don't recall the first time we met, but we had been in communication for a while before. We had already been sharing music frequently.

ROB DATA: Believe it or not, I think we've only met a few times as far as I remember. We got in touch again recently via the Wormhole gig. Another time to make Bios-fear, and maybe another couple of occasions I can't quite recall. Of course we used to swap DAT's and/or WAV's back in the day, but I think most of the communication took place over the internet.


6) Have you thought about some sort of reunion with your old mates. Perhaps even to spend some time together in the studio again?

SKYNET: Yeah that would be a lot of fun as we share a similar vision and background. It's always a good time with talented people you click with and share many views with.

ROB DATA: There is nothing planned at the moment. We all have very busy lives and some of us have to work full time jobs, as well as having family commitments. I'm just in the process of setting up my old studio again but I've no idea what type of music I'll be making yet. All I can say is that any future collaborations with old friends will most likely sound nothing like the tunes from 15 years ago.


7) Nathan, what changed your mind to return back to Drum & Bass? I know that you have had a successful life as a producer of commercial music.

SKYNET: After working in pop music for so long I started to really miss my passion. With having learnt so many new production techniques I really started to get this strong creative urge to make DnB again. It had been building up for sometime so after things in LA had finished, I started writing DnB again. It has been a long road back as my personal life took an interesting turn and created some hurdles for me. However, in hindsight I feel it has put me in the best place of my life.


8) Rob, I know that you have started to run breakbeat/har­dcore/jungle nights in Glasgow recently, but there are more than a 10 year gap of not knowing what you were up to in that time. Did you have a complete break from music?

ROB DATA: I needed a break at the time. I've been working a few jobs since then as well as studying Maths & Statistics at university. I gave up on DJing and producing, but have never given up on music as such. I've been collecting vinyl records since 1992 and have moved into other areas of interest. That's what happens as you get older! I caught the bug for DJing again a few years ago and set up a hardcore/jungle event with some old friends. That's where it all started for me musically and you will get a taste of that at Wormhole on Friday.


9) If you compare the scenes from back in the day to today, what has changed in both a good and bad way? Do you think that the popularity of Drum & Bass has had a healthy impact on the scene itself? I would say that one thing is clear – it has attracted more people than ever.

SKYNET: I think it's a double edged sword. On one side it does bring attention to our music from a lot of new people, which is of course a good thing. However, the music that is doing that tends to be for very young kids. So those young kids only get exposed to a certain sound and grow up on that. Some may look for other styles as they mature which is good, but many will be set in that way which could be a bad thing for the diversity in the music. You see, when a certain sound becomes popular and others take a dip, many will be forced to create such a sound to stay current and popular. Basically, to stay alive, because with the other styles, a producer will not be able to create a professional living from music. This is of course a bad thing as time goes on. We will be left with a generic sound built around young kids. We can already see a lot of producers that used to make very deep and unique music, that now taylor their sound to a more commercial sound. Others then see their success and financial rewards, and follow suit. Urban Music is about expression and not about cookie cutter pop music for the masses. That idea is only based on business and financial gain. There is a balance between the two that has to be right or we will end up with a lot of music that has a lack of substance. We need good business, but also real urban expression.

ROB DATA: To be honest, I've no idea as I haven't been to a Drum & Bass gig, or have even kept in touch with the scene since 2001. In the past, most of my gigs were overseas, (I rarely played in the UK) but the scene was always pretty healthy. I didn't realise it was it was so popular these days!


10) How do you like modern Drum & Bass these days? I have some issues with its sterile sound and the missing unique signatures of recent production.

SKYNET: I would agree with you as I mentioned above. Everyone is has been copying the sound that is going to get them the most work rather than finding their own signature/expres­sion. When urban music becomes more about money than it does about true expression, we are in trouble! It's happened to hip hop & many other genres, all because of money. Sales are down & people are scrambling to find a way to achieve an income. It ends up with everyone following the money makers which normally equates to young simple sounding music. Some call it cheese!

ROB DATA: Again I have no idea. Maybe I should listen to some! All I can say is that I've always hated digital ITB production and I think that most artists these days make music solely on their laptop. The last couple of tunes I made with kemal in 2001 were partly ITB and you can notice the difference. Technology has moved on since then but I prefer making music with outboard gear, it's much more fun.


11) Can you name 3 of your favorite tunes that you have ever made. Why these?

SKYNET: That's difficult TBH as there are so many tunes.

Side effects: I loved creating that because it was very out there and different. It was also a very edgy and tribal sounding tune. When I came up with that bass sound I knew that it was very special and it put a huge smile on my face. That's my reward right there.

Timelines: Such a beautiful rolling tune. Great groove, hooks & a smooth rolling beat. A pleasure to have created it.

Underground: It's a brand new tune I just finished, and it has just been signed to a big label. TBA ;) It has all of the vibes and sound that I live for. It's just great for me and it makes me happy to create such tunes. I feel blessed that I can still be given those tunes to write.

ROB DATA:

I think Star Trails and Gene Sequence seem to have stood the test of time. They don't sound too dated.

There was one other tune that Kemal and myself made. It's a crazy techno DnB thing and I remember thinking this is amazing, it's the future! I think we were just at the arrangement stage and the EMU Sampler and the PC crashed. We managed to recover some of the samples but couldn't get it to sound the same. So we used some of the samples for another tune, Messiah.


12)The Wormhole party is different, because of its focus on an older sound, what sort of set can we look forward to?

SKYNET: Well I will be playing a lot of my new stuff which has all of the old cool vibes with a very modern twist! I can't wait to drop them and see the reaction that they get. It's going to be a very amazing night, especially to be playing with Rob again!

ROB DATA: I'll be playing 2 separate, one hour sets on vinyl. The first will be a hardcore/jungle set from 1992–1994. The second set will be a selection of some of my own tracks + favourites and other DnB tracks from 1998–2002.


13) Is there anything else that you'd like to share with us?

SKYNET: Just that it's great to be back and creating these vibes for everyone. I truly appreciate the continued support and love from everyone! So with that said…Get your asses down to this show as its one not to be missed!

ROB DATA: This is my first ever DJ gig in the Czech Republic and my first time dj-ing outside of my home city of Glasgow in 14 years. I'm really looking forward to playing and I'm sure it will be a great crowd!

publikoval M4Y4