Panorama: Přemýšlel jsem, že s labelem skončím

Co bylo důvodem dlouhé „nečinnosti“? Co se chystá v nejbližší i vzdálenější budoucnosti? Jak probíhá výběr tracků a hledání producentů? O tom všem a mnohém dalším jsem si povídal s Panoramou – šéfem českého labelu Authentic Music.


2. 2. 2016, publikoval STUART

Label Authentic Music vzniknul už před čtyřmi roky a za tu dobu se pod touto značkou objevilo na několika singlech, EP a kompilacích spoustu českých i zahraničních producentů. Teď se po delší odmlce vrací v plné síle, více se dozvíte v následujícím rozhovoru. A můžete si k tomu pustit i aktuální showcase mix, který Panorama namíchal pro Iciclovu show na RinseFM.

Od posledního releasu na Authenticu uplynul skoro rok, co bylo důvodem tak dlouhé pauzy?

Ty důvody byly dva. Jeden z nich byl, že jsme původně k třetímu výročí labelu začali připravovat EP s remixy a VIP verzemi. Nakonec se to začalo nabalovat, z EP bylo album a veškeré tracky jsem upisoval právě pro tu kompilaci. Má totiž být tím nejlepším, co na Authentic zatím vyšlo. Laťku kvality jsem nastavil vysoko, sestavování tracklistu proto šlo hrozně pomalu a datum vydání se z října posunulo až na únor.

Měl jsem taky menší krizi, co se labelu týče. Nevěděl jsem, jestli to má smysl, jestli to mám dělat dál… Chtěl jsem proto, aby album bylo velkolepý, abychom případně odešli v pompézním stylu. V mezičase jsem to ale překlenul a vím, že budu pokračovat a mám jasné plány pro rok 2016. Ta pauza původně neměla být tak dlouhá. Neměl to být rok, ale nějak se to sešlo.

Takže co je tedy v nejbližší době v plánu?

Na únor je naplánované album s názvem Art Of Deception, kterému v lednu předcházela dvojice EPček – Square One a Square Two, což je vlastně taková rekapitulace toho nejlepšího, co na Authenticu zatím vyšlo. Ale nerad bych to nazýval jako „best of“. Spousta z těch skladeb vyšla hned na začátku, kdy byl Authentic ještě neznámou značkou a tohle je způsob, jak ty věci připomenout a dostat je mezi víc lidí. Zároveň se nové verze některých z těch tracků objeví i na albu, ať už jako remixy nebo VIPka.

Následovat by měla sada EPček, kde bude vždy alespoň jedno větší jméno. Důvodem je propagace. I dobrej release se totiž těžko promuje, když jeho autor má jen pár fanoušků a skoro nikdo ho nezná. Třeba Definate je hrozně šikovnej, ale jeho jméno netáhne a propagace se na něm postavit nedá. Do budoucna máme domluvený třeba remix od Gerra & Stone a upsali jsme track od Subwave. Ale pozornost budeme pořád věnovat i novým jménům.



Zmínil ses mi o tom, že tvým cílem je tlačit analogovější, hardwarovější zvuk. Aby Authentic byla značka s jasně rozpoznatelným rukopisem. Můžeš to nějak rozvést?

U vizuálních věcí existují „style guides“, které vzhled pomáhají udržet jednotný, když na projektu dělá více lidí. Příkladem jsou zbraně a bojová technika ve Star Wars, které jsou sci-fi variací na arzenál z první, nebo druhé světové války. Udělal jsem proto style guides pro zvuk labelu a poslal to producentům, odvážně i známějším jménům. A vůbec to nezafungovalo… Takže teď spíš přirozeně vybírám tracky s nějakým stylem, mám představu o specifickém odstínu zvuku. Líbí se mi třeba stávající pojetí Metalheadz a jejich špinavější, oldschoolověj­ší zvuk.

Rozhodně se to nesnažím kopírovat, ale líbí se mi jejich koncept. Že maj specifický zvuk, který poznáš a stejný producent na tom labelu zní jinak než jeho releasy u konkurence. A toho chci docílit i u Authentic. Zatím to byl profilovaný hodně obecně, ale album je první krok k jasněji vyprofilovaný­mu zvuku.

Tím jsi částečně odpověděl na další otázku a to je podle čeho tracky vybíráš?

K tomu ještě můžu říct to, že je ten výběr občas hodně těžký. Někdy mi přijdou věci, který jsou vážně dobrý, ale blíží se třeba víc k neurofunku. Nebo mají plastickej zvuk a já to díky kvalitě tracku mám nutkání upsat. Jsou to často vážně kvalitní tracky, které mě baví a byl by o ně zájem. Ale nezapadá to do konceptu. My můžeme říct – jedeme nějakej typ zvuku a nějakej styl hudby a je to naše výhoda. Nějaké lidi tímhle přístupem ztratíme, ale spoustě dalších to pomáhá se vyprofilovat a identifikovat se s naším zvukem.

Authentic Music Podcast 07. Curator of Quality: Entita by Authentic Music on Mixcloud



V tuhle chvíli je součástí „Authentic crew“ 5 producentů (Panorama, Peejay, A-Cray, Hemoglobin a Ower). Jak vlastně nacházíš nové producenty? Necháváš si posílat dema nebo je spíš aktivně oslovuješ?

Teď už je nás vlastně šest. Ještě jsme to oficiálně neohlásili, ale novým členem je Entita. Co se týče upisování skladeb, minimálně prvních deset releasů bylo od lidí, co jsem sám našel a oslovil. Dřív jsem rozhazoval sítě hodně široko a psal o dema i lidem s jedním alespoň trochu zajímavým trackem. To se ale úplně neosvědčilo, ta spolupráce většinou nikam nevedla. Teď už proto kontaktuju jen lidi, u kterých je kvalita stabilní. Chodí nám povětšinou dema, která kvalitativně nejsou na úrovni toho, co bych chtěl vydávat. Ale postupně se to trochu zlepšuje.

Bone už na Authenticu vydal dvě EP, zatím poslední release má na svědomí Definate. Oba jsou to Estonci, je to jenom shoda okolností?

Bona jsem našel a oslovil já. Definata mi pro změnu doporučil on a je obrovská škoda, že je Definate ze stávajících trendů v drumandbassu unavenej a na další release to jen tak nevypadá. Je to přitom jedno z nejzajímavějších jmen, co se zatím na Authenticu objevilo. Je to ostatně velikej perfekcionista. Pro EP jsme upsali tři skoro hotové tracky a od nuly skládal jen jednu věc. Přesto příprava trvala skoro rok. Ale ten výsledek stojí za to.

Dá se prodejem hudby vůbec vydělávat? Tahle otázka je už docela omílaná, ale co všechno je třeba k tomu, aby se label jako je Authentic dostal na Beatport? Kolik z té celkové ceny jde labelu a producentovi? Ptám se i z toho důvodu, že rozdíl cen na Beatportu a Google Play je obrovský.

Ty podmínky jsou dost brutální, 50 % jde distribuci. Což je šílený vzhledem k tomu, že oni vlastně jenom hostujou servery. Pokud se v tom týdnu, kdy to vychází, nedostaneš mezi „featured releases“, neudělají proto tebe vlastně vůbec nic a přitom profitujou z tvýho marketingu.

Ještě abych to rozdělil – jsou obchody a distribuce. Distribuce je prostředník, někdo, kdo ti pomáhá dostat obsah do obchodů. Můžeš si to řešit sám, ale pokud nejsi zavedený vydavatelství, který si založilo další label, nebudou se s tebou iTunes a Beatport vůbec bavit. iTunes mají požadavek abys měl alespoň 20 releasů venku, jinak potřebuješ prostředníka. Beatport takovou podmínku nemá, ale pravděpodobně ti ani neodpoví na mail. Když si zavedená značka, můžeš si to řešit sám, ale většina menších a středně velikých labelů to řeší přes prostředníka. Často si od nich nechávají psát i tiskovky a řešit veškeré promo. My si většinu věcí děláme sami a veliké labely typu Hospital nebo RAM to mají kompletně ve své vlastní režii.



Další vaší aktivitou jsou label nights. Poslední mejdan byl v červnu ve Stormu se Spectrasoul, 1. dubna tam budete mít Lenzmana.

Chtěli bychom label víc zviditelnit, dostat ho mezi lidi. V tuhle chvíli jsou domluvené dva kluby, kde budeme mít pravidelné akce jednou za čtvrt roku. Pořádat je budeme ve Stormu a Akropoli. Kromě toho budeme mít mejdan třeba 29. dubna v Crossu, kde vystoupí Gerra & Stone.

Můžeš ještě nastínit nějaké další plány do budoucna?

O releasech a label nights už řeč byla. V dlouhodobém horizontu bych chtěl, abychom kromě kompilací vydali i album jednoho umělce. Už jsem to v minulosti řešil, ale vždycky z toho z nějakýho důvodu sešlo. Taky bychom jednou chtěli udělat vinyl, ale konkrétní plány nemáme, zatím je to pouze v teoretické rovině.

Taky jsi mi říkal, že v souvislosti s „restartem“ labelu je připravený i nový vizuální styl.

Měli jsme už několik let dost minimalistický vizuální styl. Na začátku to bylo originální, bylo to ještě před tou módní vlnou. Teď je minimalistický všechno od Windows až po tapety tvojí babičky. Naše předchozí covery byly pěkný designy, ale moc to nefungovalo z marketingovýho hlediska. Ten obal sám o sobě nezaujal tolik, aby se na něj klikalo. To chceme s novým stylem změnit.

A nějaké klipy chystáte?

V minulosti jsme udělali točený klip k Empty Place a pak animovaný k Hybrisově remixu Five Black Forms. Ale ani jedno video nevyvolalo takovou odezvu, jakou jsme si představovali. Stálo to přitom určité množství času a energie, výsledek s ohledem na to nenaplnil očekávání. To ale neznamená, že další klipy nebudou. Momentálně jsou ale v plánu spíše obsahová videa – rozhovory, ukázky z alba.


Nakonec zbývá jen dodat, že to nejčerstvější info o dění kolem labelu najdete na facebooku, pro čerstvé ukázky z připravovaného alba Art Of Deception běžte na „authentický“ SoundCloud.

authentic-music.com

facebook.com/So­AuthenticMusic

soundcloud.com/au­thentic-music

publikoval STUART