Ahoj Freddie, na začátek jedna odlehčující otázka…. Jak se ti daří?
Ahoj! Jo, docela dobře, díky za optání! Právě jsem v Bristolu, kde budu hrát na SUNANDBASS recordings x Metalheadz night a moc se na to těším. A taky mám v plánu tvořit něco ve studiu společně s Total Science.
Jak jsi se vlastně dostal k elektronické muzice? Začínal si hned u drumandbassu? Kdy sis řekl, že drumandbass bude pro tebe to pravé?
Pokud si to pamatuju dobře, tak první taneční hudba, kterou jsem slyšel a uvědomoval si, že se vůbec jedná o taneční hudbu (ještě před tím, než se objevili Snap, Altern8 a další, spíše popovější, ale stále taneční věci) byla od kapely Orbital. Tehdy jsem v televizi viděl jejich vystoupení na festivalu v Glastonbury. Myslím, že to bylo někdy na přelomu roku 94/95. Potom jsem začal elektroniku poslouchat víc a víc. Dřív jsem poslouchal hodně hip hop, ale to se změnilo v momentě, kdy jsem poprvé uslyšel drumandbass na jedné houseparty v šestadevadesátým. To mě naprosto uchvátilo a drží mě to dodnes.
Kdy ses rozhodl, že se budeš věnovat DJingu a produkci? Šlo to ruku v ruce, nebo jsi nejdřív začal hrát a až potom dělat vlastní muziku?
Od doby, kdy jsem poprvé objevil drumandbass jsem věděl, že se chci začít věnovat DJingu. To nakonec následovalo o pár let později, když mi bylo 18, a o rok později jsem už s jedním kamarádem seděl v jeho studiu a tvořil první hudbu. Společně jsme tvořili až do roku 2005, kdy jsem si založil vlastní studio a začal jsem se hudbě věnovat trochu vážněji.
A pamatuješ si ještě na své úplně první hraní?
Haha, no samozřejmě! Vzpomínám si, že jsem tehdy hrál pecku „Sing Time VIP“, která vyšla na labelu Dread, a za boha jsem ji nemohl namíchat do dalšího tracku, na který si už bohužel nevzpomenu. Téměř celá deska už dohrála, než se mi povedlo to smíchat, přičemž za mnou celou dobu stál promotér a bedlivě mě sledoval. Myslím, že v tu chvíli se mu honilo hlavou něco jako: „Proč jsme si k čertu vůbec pozvali tohohle chlápka?“. Po pár dalších mixech už bylo všechno v pohodě, ale jako dobrý začátek své DJské kariéry bych to rozhodně nenazval.
Ty pocházíš z Británie, jak vypadá britská drumandbassová scéna, můžeš nám ji nějak přiblížit?
To je docela těžké. Je to opravdu silná kultura, kde nejde pouze o hudbu samotnou. Spousta lidí na scéně to dělá čistě z lásky k hudbě, což je skvělé! Samozřejmě je to také hodně o zábavě, mejdanech a kalení, pořád tam však hraje prom ta hudba, což na rozdíl od drumandbassu nemohu říct o jiných žánrech. Je to možná tím, že drumandbass není tolik přístupným žánrem jako jiné styly elektronické hudby.
Když bys měl porovnat britskou a českou drumandbassovou scénu, kde si myslíš, že to šlape víc?
To je těžké takhle říct. Spousta lidí si myslí, že v Británii to jede úplně na plno. To je ale dáno tím, že odtud pochází valná většina známých producentů, kteří udávají trendy. Ta scéna je tady skutečně obrovská a stále k sobě přitahuje nové lidi, což je neuvěřitelné. U vás je drumandbassová scéna ale také obrovská! Vždycky když jsem v České Republice vystupoval, tak to byla skvělá party se skvělými lidmi, takže bych neřekl, že se britská a česká scéna nějak výrazně liší.
V současné době vydáváš na Lenzmanově labelu The North Quarter. V minulosti ti vyšly tracky na labelech jako Metalheadz, Dispatch, Critical nebo Soul:R. Jak jsi se vlastně dostal ke značce The North Quarter?
S Lenzmanem jsme o tom mluvili už pár let. Vždycky si navzájem posíláme svoji hudbu a vyměňujeme si své názory. Lenzman často supportoval moje skladby, což nakonec vyústilo k tomu, že jsme si spolu sedli do studia a vypustily do světa track „Joanie's Theme“, který vyšel pár let zpátky v rámci releasu Platinum Breakz na značce Metalheadz. Lenzman mě také hecoval, abych makal stále víc a zlepšoval se. No a jednou jsem mu takhle poslal nějaký materiál, a on mi na to řekl že se mu to moc líbí, a že by to rád upsal na svém labelu. Já jsem s tím samozřejmě mile rád souhlasil,a od té doby vydávám pod značkou The North Quarter, za což jsem velmi rád.
Ty už se dlouho věnuješ produkci vlastních skladeb, kde čerpáš inspiraci pro svou tvorbu?
Úplně ze všeho a pořád. Mám rád umění, přírodu, hudbu, jídlo, a také sleduji vztahy lidí v mém okolí. Z toho všeho se dá načerpat nekonečně mnoho inspirace pro další tvorbu.
Vloni jsi vydal své Alone With Everybody EP, které získalo spoustu kladných ohlasů. Jak dlouho jsi na něm pracoval a co pro tebe bylo při jeho tvorbě nejtěžší?
Tvorba samotná v konečné fázi netrvala příliš dlouho, i když jsem se během celého procesu na nějaký čas zasekl, a nějak jsem se nemohl pohnout z místa. Tuším, že to celé zabralo přibližně šest až osm měsíců, tím myslím od prvních nápadů, až po finální mix skladeb. Nejtěžší věcí bylo dokončení tracků v nějakém dobrém zvukovém standardu, prostě v takové kvalitě se kterou jsem byl spokojený. Tohle je pro mě osobně tou úplně nejtěžší věcí na produkci, a myslím, že v tom určitě nebudu sám.
Kolik času denně trávíš ve studiu?
To opravdu záleží, ale čím víc toho dělám, tím jsem spokojenější!
Když se zpětně podíváš na své vydané skladby, máš nějakou svou oblíbenou a naopak nějakou, kterou vyloženě nemáš rád?
Samozřejmě! Pro mě je velkým problémem, že při poslechu mých starých skladeb vždycky slyším něco, co bych teď zvládl udělat mnohem líp. Myslím, že tohle má spousta producentů úplně stejné a je to podle mého názoru naprosto přirozená věc. Člověk se při produkci neustále zdokonaluje. Nechci říkat, že se svými tracky nejsem spokojený, něco bych ale zpětně rozhodně mohl udělat lépe a nebojím se to přiznat. Naopak jsem stále velmi spokojený se skladbou “Ice Cream”, ze které mám velkou radost a pořád mě baví!
Máš nějaké interprety, kteří tě ve tvé tvorbě ovlivnili?
Ano, spoustu! Ale kdybych je tady měl vyjmenovat, tak bychom tady seděli ještě hodně dlouho. Já hudbu miluju a ve svém volném čase poslouchám opravdu hodně starých věcí, dokonce možná více starých než nových. Stále se snažím objevovat zajímavé interprety, během čehož zjišťuji, že vychází opravdu spousta kvalitní muziky. To je samozřejmě skvělé! Často ale také objevím řadu vynikajících skladeb, jenž vyšly už před mnoha lety. A tím se dostáváme k jedné negativní věci. Já bych moc rád trávil více času objevováním těchto nových a pro mě dost často i staronových skladeb, ale bohužel mi na to nezbývá moc času, protože jsem příliš zaneprázdněn vlastní tvorbou.
Na tuto otázku se ptám úplně každého, takže se ji nevyhneš ani ty. Prozradíš nám nějakou zajímavou historku z hraní nebo návštěvy nějaké party?
Oh, těch je tolik…Nejlepší jsou ale bez diskuze ty, které se těžko pamatují!
Co chystáš pro letošní rok? Na co se od tebe můžeme těšit?
Právě jsem odeslal k masteringu své nové EP, které během následujících měsíců vyjde u SUNANDBASS Recordings. Také pracuji na nových věcech pro North Quarter, které jak doufám, spatří světlo světa do konce letošního roku.
Kteří interpreti podle tebe v současné době stojí za pozornost? Sleduješ také nějaké české producenty?
Je tu spousta nových talentovaných producentů, a stále se objevují další. Téměř každý týden mi přistane v mailu hudba od nějakého nového producenta. A ta hudba je opravdu kvalitní! Mezi mé nejoblíbenější však stále patří kluci Anile, Lenzman, LSB, Total Science a Ulterior Motive.
Blížíme se ke konci našeho rozhovoru, máš nějaký vzkaz na závěr pro naše čtenáře?
Díky moc, že podporujete moji hudbu, toho si opravdu cením! Moc se těším, až si u vás v České republice budu moct znovu zahrát, a rozhodně s sebou přivezu spoustu nové muziky. Cheers!
Díky za rozhovor a ať se daří!
Díky moc za pozvání, a ať vám to na Shadowboxu jede!
Ptal se Stanjah v březnu 2018.
Sledujte také: