FACE // VENEER

Veneer je regulérní kapela, která skládá písničky, hraje koncerty a dělá rozhovory.“ Na jednoduchou otázku, jednoduchá odpověď. Ačkoliv kořeny této trojčlenné formace ze Slovenska sahají až do roku 1997, mluví se o Veneer jako o objevu. Navzdory poměrně vyzrálému a propracovanému mixu downtempa, trip hopu a veselejšího breakbeatu Veneer u nás skoro nikdo nezná. Přesto jim na jaře vyjde debutové album u jednoho z nejdůležitějších českých labelů EMI Escape. Je jen otázkou času, kdy tihle sympatičtí Slováci udělají díru do České republiky. A možná i do světa. Více v následujícím profilu.


2. 2. 2003, publikoval bartias

Downtempo s občasnými výlety do jiných temp

Bacha kluci...

Jádro Veneer tvoří Palo Hubinák, Dano Bihány a Simona Danielová. Pánové se starají o kombinování živých nástrojů se samplerem, slečna o zpěv. Vypadá to vcelku jednoduše, ale právě se zpěvačkou měli Veneer dlouho problém. Nemohli ji totiž sehnat. Přesto se nenechali odradit. Simona nabízený post zpěvačky tvrdohlavě odmítala, ale po čase názor naštěstí změnila a sama dokonce vymyslela název kapely. Veneer. Co jsou zač?

„Rozhodně jsme nevymysleli žádný nový styl. Ani se o to nesnažíme, jen hudbu děláme po svém,“ říká Palo. „Hrajeme downtempo s občasnými výlety do jiných temp.“ Jde jim to dobře. Většinou se pouštějí do veselého downtempíčka nebo stejně laděného příjemně vyzpívaného breakbeatu. Nakonec, nebojí se ani pochmurněji laděných triphopových melodií dle vzoru Propellerheads. Ostatně inspiraci Bristolem nebo naopak Francií nijak nepopírají.

Prorazit na Slovensku se jim povedlo už před dvěma roky. Jejich EP se zalíbilo malému vydavatelství Front CD a Veneer měli smlouvu v kapse. Vznik debutového alba se ale příjemně zkomplikoval. Písnička I Learned To Fly zabodovala v internetové hitparádě Demovnica zaměřené na slovenské nemainstreamové projekty a o skupinu se najednou začaly zajímat i daleko větší vydavatelství. Veneer si nakonec plácli s tuzemskou pobočkou firmy EMI – labelem Escape a dlouho očekávaný a odkládaný debut, který vzniká v produkci Dušana Neuwertha a Milana Caise z Tata Bojs by se měl na trhu objevit na jaře.

Debutové album a Lenny Kravitz za rohem

...něco jede.

„Ke spolupráci s Milanem Caisem z Tata Bojs a Dušanem Neuwerthem [produkoval Ecstasy Of Saint Theresa, Tata Bojs…] jsme se dostali náhodou, když byl Milan na Slovensku a do uší se mu dostala jedna naše skladba. Neměl jsem ponětí, co jsou Tata Bojs zač. Myslel jsem si, že nějaký underground… No a nakonec vyšlo najevo, že jim jde v hudbě o to samé, co nám. A to nás přesvědčilo.“ 

„Práce ve studiu [domácím, v kopřivnickém domácím a v ostravském Citronu] byla velkou školou, protože jsme samouci. Asi největším zjištěním pro mě bylo, že když mi ve skladbě hraje najednou dvacet stop, neznamená to dobré aranžmá,“ usmívá se Palo. Na otázku, jestli má nějaké historky z natáčení, přitakává, že „vel´a“, ale vzhledem k tomu, že Milan i Dušan jsou mediálně známé osobnosti, nerad by je kompromitoval… A zase se usmívá.

A jak to bylo s tím remixováním Lennyho Kravitze? „Bohužel to není žádná bulvární historka. Zavolali nám z pražské EMI, jestli bychom to nechtěli zkusit. A protože se něco takového nestává denně, souhlasili jsme. Nic převratného se nestalo, jen jsme si zkusili pracovat s jiným materiálem. To je všechno.Jestli remix Lenny někdy uslyší? "O všechno se starali lidi z EMI a z jejich informací vím, že remix museli odsouhlasit lidi Lennymu blízcí. Jestli on sám, to nevím. Každopádně milým bonusem byl mail od managementu, který naši práci pochválil.“

Ještě pochybujete o tom, že se Veneer chytnou? Myslím, že si nedovolíte ;o) Přesto, pokud vám to nedá, nenechte si ujít jejich debutovou desku, která vychází na počátku příštího roku. Nebo raději rovnou zavítejte na některý z jejich koncertů. Jsem si jistý, že Veneer vás o svých křehkých půvabech rádi přesvědčí sami.