FACE // KOMA & BONES

Jak začít profil „objevu minulého roku“? Co to zkusit nějak netradičně? Takové perexy bývají vděčné. Tak tedy, Koma & Bones jsou svým způsobem zajímavý extrém. Breakbeatoví producenti toho mají s drumnbassem společného mnohem víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Jistě, zasvěcení už pokyvují hlavami, ale nepleťte se. Zatím ještě nemířím k Proteovi. I když… Koma & Bones jsou podobným „extrémem“ jako Dom & Roland. Podobným, protože zatímco Dom & Roland je jen jeden, Koma & Bones jsou tři: Koma, Bones a Proteus.


15. 2. 2003, publikoval bartias

Skončili bychom jako Crosby, Stills a Nash

Tak tady me zadny popisek nenapadl

Mnoho lidí si to samozřejmě neuvědomuje. Není se čemu divit, protože dvě jména většinou opravdu znamenají dva lidi [ponechejme teď stranou všech deset dalších projektů, u kterých to neplatí a které vás napadly]. Ne tak u trojice, jež si díky veleúspěšnému hitu Morpheus vysloužila přídomek „objev roku 2oo2“. Koma & Bones tedy jsou Andy Duckmanton [Koma], Chris Kirkbride [Bones] a Jude Sebastian [Proteus]. „Jméno Koma & Bones jsme s Andym používali jako svá DJská jména. Dnes je pozdě jej měnit. Krom toho bychom mohli skončit tak, že budeme znít jako Crosby, Stills a Nash,“ šklebí se Bones [Crosby, Stills a Nash jsou američtí „posthippies“ písničkáři, kteří vystupovali a natáčeli alba dokonce jako kvarteto CSNY – Crosby, Stills, Nash & Young, pozn.aut.].

Všechno se seběhlo poměrně klasicky. Koma, který se DJingu věnuje už dobrých patnáct let, přesvědčil svého kámoše a clubbera Bonese,  aby se k němu přidal. Začali vystupovat jako duo a jako duo také produkovali své první pokusy. „Hrajeme od roku 95',“ vysvětluje Koma, „ale s vlastní produkcí jsme prakticky začali až v devadesátém osmém, když se k nám přidal Proteus.“ Koma a Bones jednoduše potřebovali ve studiu poradit a Proteus, který měl bohaté zkušenosti s produkováním prakticky čehokoliv i poměrně ustálenou pozici na poli drumnbassu, byl tím pravým. Přitom ale Proteus není jen ten, kdo dohlíží na výsledný zvuk. Všichni tři přispívají svými nápady, Koma a Bones hledají a připravují samply a Proteus tracky „dolaďuje“ ke společné spokojenosti. Přesto se dá říct, že s Proteem se ti dva trefili do černého, protože pravděpodobně právě Proteova hluboká a temná drumnbassová linka je v kombinaci s breakbeatovým rytmem tím, co Koma & Bones proslavilo.

A byl to taky Morpheus

„Myslím, že je to náš nejlepší singl. Mnoho nabídek na remixování jsme získali právě díky úspěchu Morphea. Bylo by fajn složit ještě něco stejně úspěšného,“ prohlásil Koma o „písničce“, kterou v minulém roce několik prestižních časopisů [mezi nimi i Knowledge nebo Muzik] vyhlásilo singlem měsíce. V nejprestižnější celosvětové breakbeatové anketě na www.breakspoll.com se do první pětky nejlepších singlů dostali na třetí místo s Morpheem a na druhé s Deadbeat, byli vyhlášeni nejlepšími producenty a druhými nejlepšími tvůrci remixů. Už předtím ale Koma & Bones nebyli žádná ořezávátka. V Americe sklidili úspěch s remixy breakbeatových klasik The Phoenix od God Within a Nu Jack od Cotton Clubu a díky singlům Powercut a No Beast So Fierce získali podporu takových veličin jako Adam Freeland, Rennie Pilgrem, Hybrid, Blim nebo Tayo a DJ Hyper. Morpheus zabodoval, podobně jako kdysi Hide U, dokonce i u housových DJs a popularita byla na světě. Je skoro příznačné, že svůj věhlas tahle trojice rozšířila také díky povedenému remixu největšího hitu Kosheen [ano, právě Hide U], který Rennie Pilgrem zařadil na svou mixovanou kompilaci Tribalizm.

Chlapi, ta ma ale vlasy...Horská dráha. Tak se dá dvěmi slovy popsat to, co následovalo. „Samozřejmě to je dobrý pocit,“ říká Koma. „Když jsme začínali, nikdy jsme si nemysleli, že bychom se mohli dostat tak daleko. Vzhlíželi jsme k lidem jako Rennie Pilgrem, Adam Freeland nebo Meat Katie a je dobrý pocit patřit teď k nim.“ Koma & Bones byli překvapeni, když bez toho, aby je někdo slyšel hrát, dostali nabídku namíchat prestižní kompilaci Y4K – Next Level Breaks. Jejich debutové album Blinded By Science poté vyšlo u jednoho z nejzásadnějších breakbeatových vydavatelství TCR a oni sami procestovali svět jako DJs i live act.

Přípravy nového alba, které by se mělo objevit na trhu co nejdříve, si vyžádaly téměř každý den strávit ve studiu, ale máme se prý nač těšit. Koma & Bones totiž věří v progresi. „Cítím, že uzavírání se jiným stylům hudby scéně brání ve vývoji,“ prohlašuje Proteus a Koma dodává: „Nezáleží na tom, o jaké scéně se zrovna bavíme. Potřebuješ vlivy odevšad, ať je to film, umění nebo hudba, prostě to potřebuješ udržet v pohybu a pořád se měnit.“ Co můžeme očekávat od jejich vystoupení v Praze, možná napoví Bones. „Někdy hrajeme temně, jindy Stanton Warriors nebo lehčí a tanečnější podobu breaků. Nač se vázat pravidly?“ Zlatá pravda…

Koma & Bones jsou headlinery další BREAKBEAT CONFERENCE tuto sobotu 22.února


D I S K O G R A F I E

S I N G L YDvě jména, tři nosy
KOMA & BONES | Powercut
KOMA & BONES | No Beast So Fierce
KOMA & BONES vs DATABASS | Wide Roller /K&B RMX/
KOMA & BONES vs DATABASS | Fade In
KOMA & BONES | Face Facts
KOMA & BONES | Morpheus
KOMA & BONES | Hi Rollin
KOMA & BONES | Button Monkey
KOMA & BONES | Dead Beat & Powercut remixes

R E M I X Y
GOD WITHIN | The Phoenix
COTTON CLUB | Nu Jack 2K
DEEP COVER | Deeper Inside
GOD WITHIN | Raincry
LA LIGA | Black Russian
BEBER AND TAMRA | Travelling On
PMT | Deeper Water
CRYSTAL METHOD | You Know It's Hard
DB+ | That Thing
MEAT KATIE & DYLAN RHYMES | Moist
KOSHEEN | Hide U
ARTHUR BAKER | Changing
JADED ALLIANCE | Wake Me
SHAPESHIFTER | Flood
MOUSSE-T | Fire
E-Z ROLLERS | Walk This Land
NEW ORDER | Confusion
CHRIS DEE & SUNSCAPE | Freak
X-PRESS 2 | Smoke Machine
PURETONE | Stuck In 4A Groove