INTERVIEW // MATRIX

Před únorovou Bushí jsme všichni znali Matrixe jako skvělého producenta, majitele drumn_bassového vydavatelství Metro a bráchu stejně slavného Opticala. O tom, co je to za týpka a jak schopný je za gramcemi, se spekulovalo o sto šest. Překvapil. Excelentním výběrem desek, stylem mixování, kdy používal dva cd-přehrávače a jeden gramofon (ten druhý plnil funkci odkládacího stolku na cigára a na telefon), svým designem i náklonností k alkoholu. Neodmítnul ani Gabovu borovičku… Po Matrixově setu ho pro Shadowbox vyzpovídala IM Cyber.


3. 3. 2003, publikoval KOOGI

Tak jak ti chutná borovička?

Paráda. Já třeba moc nehulím, ale alkohol je v pohodě!
 

Co říkáš na Prahu? Máš vůbec čas během cestování poznávat nová místa? 

Přiletěl jsem před chvílí, takže jsem toho zatím moc neviděl. Ale určitě chci zítra zajít aspoň na Karlův most. Jinak východní Evropa je vyhlášená dobrými mejdany. Jezdím sem strašně rád.
 

Tohle tvrdí spousta tvých kolegů. A taky si stěžují na současnou scénu Británii… 

Jednu dobu to byl fakt průser, ale myslím, že už se to trochu zlepšuje. Britská scéna začíná být zase různorodá a víc o hudbě. Najdeš tam všechno od liquid funku až po temné odnože drumn_bassu.
 

Někdo mi tvrdil, že jsi stydlivý, málomluvný chlapík. Už jsi nás přesvědčil o opaku, ale přesto – jak se vyrovnáváš s popularitou? 

Nijak jí neřeším. Jsem rád, že dělám co dělám. První desku jsem vydal před deseti lety a musím říct, že je to pro mě stále stejná zábava. Vždyť to je úžasný cestovat po celém světě a ještě za to dostávat zaplaceno!
 

No jasně. Jak to bylo s tvojí první deskou? Četla jsem o nějakých problémech s vydavatelstvím… 

No, jak bych to řekl… Co přesně jsi četla? :)
 

Že to vydali bez tvého vědomí a byl pod tím podepsán někdo jiný. DJ SS myslím…

Měl jsem pár tracků na vydání a sháněl kontakt na vhodný label. Formation byl jediný, který zveřejňoval telefon. Poslal jsem tam kazetu, říkali, že dobrý, pak se několik měsíců nic nedělo a najednou mi poštou přišla deska. Nebyl k ní přiložený žádný dopis, jen ta deska s mým trackem a popiskem „International Rudeboys“. To trochu přestřelili, ale už je to v pohodě. Jsme přátelé.
 

Proč vlastně nespolupracujete s bráchou Opticalem? 

Jako DJové se hodně podporujeme – já hraju jeho hudbu, on zase mojí. Ale jako producenti máme dost odlišný pohled na věc. Mě baví spíš oduševnělý věci, on skládá naopak víc na parket. Ale jednoho dne se třeba dohodneme. Jenže on je starší, takže jsem v dost nevýhodný pozici :)
 

A co třetí bratr? Ten dělá co?

Grafický design. Navrhoval několik obalů na Metro.
 

Ty hustý obaly na Virusu jsou taky jeho práce? 

Kdepak, to Optical…

Tvoje skladby jsou na drumn_bass nezvykle propracované, navíc ty nenapodobitelné funky spodky… Hraješ na nějaký hudební nástroj? 

Už ne, ale hrával jsem na housle a na saxofon. Ságo mám ještě doma, jenže na každodenní cvičení jsem líný.
 

Poslední Metro je o dost jemnější než nahrávky před tím. Snad neměkneš? :) 

Ne ne, jen dělám rád od každého trochu. Je to zábavnější a taky nechci být známý jen jedním zvukem. Další věci budou zase úplně jiné. Mě záleží převážně na tom muzikálním elementu. Nechci dělat jen heavy metal.
 

Proč tak dlouho trvá obzvlášť u drumn_bassu, než se skladba dočká oficiálního vydání? 

Těch důvodů je spousta. Nejdřív potřebuješ zjistit, jak hraje na velkém aparátu a co na to lidi, pak děláš promotion, následují problému s vylisováním… My se snažíme všechny tyhle věci urychlit, ale je fakt, že některé labely si s tím dávají pěkně načas. Je to vopruz… Když jsem kdysi neměl takový přístup k nevydaným novinkám jako teď, tak mě to taky pěkně štvalo.
 

Proč dáváš přednost cédéčkům před dubplatama? 

Ušetří to spoustu času a sil… taška narvaná dubplatama je strašně těžká a cédéčka se ti v podstatě vejdou do kabelky. Někteří DJové prudí do zvuku, jenže když si uvědomíš, že dubplate je po pěti přehráních stejně na vyhození, tak ve finále zase vyhrávají cédéčka.
 

Co dalšího připravujete na Metru?

V půlce března vyjde drumn_bassový remix „Trippin_“ a pak singl, na kterým jsem spolupracoval zase s Dannym J.
 

Jak jste se dali s Dannym J dohromady?

Potkal jsem ho v době, kdy jsme oba spolupracovali s Goldiem. Pak jsme společně dělali na několika remixech a teď chystáme album. To by mělo být hlavně o drumn_bassu, ale máme i spoustu jiného materiálu.
 

Jak vypadala tvá spolupráce s Goldiem?

Udělali jsme pár remixů a to je všechno.

Proč nic víc? Nebyl jsi s tím spokojený? 

Ne to ne! Spíš není ve studiu moc samostatný… Byl to jen krátký projekt. Tak asi tak :)
 

Není tajemstvím, že za jeho oběma alby stojí spíš někdo jiný. Tvůj bratr například… 

„Timeless“ dělal s Robem Playfordem. Můj bratr spolupracoval na tom druhém a jen na jednom tracku…
 

Který je ale skoro tak dlouhý jako celé album ;) 

No, nechme toho ;)

Nedávno tady byl Ed Rush a říkal, že s Opticalem občas hrají i house. Ty máš k němu taky kladný vztah, že? 

Jasně, vydávám i housovky. Třeba „Trippin_“ je v originálu house. Jinak mám rád všechno a ani v produkování se nijak stylově neomezuji. Možná jednou udělám reggae…
 

To abys ale zase začal hulit, ne? :)

No to už asi ne. Měl jsem z toho fakt vážné psychické problémy.
 

Kdo vlastně nazpíval vokál v „Trippin_“?

Andrea Brown… Znáš Cathy Braun? Zpívá v „Love is not a Game“ od J Majika. Tak to je její mladší sestra. Pěkná rodinka mimochodem. Dvanáct sester a všechny skvěle zpívají. Aspoň máme kde čerpat :)
 

Nemáš problémy se jménem kvůli zfilmovanému Matrixu? 

To ne, ale v Americe je nějaká nová pop star, která vydala album „Matrix 2000“. Po tom, co se ho prodalo přes deset milionů kusů mi volal její management, že nesmím používat tohle jméno. Poslal jsem je do prdele samozřejmě :)
 

Kdo je momentálně tvůj nejoblíbenější drumn_bassový producent? 

Brácha! ;)


im:cyber

publikoval KOOGI