INTERVIEW // DJ TOUCHWOOD

Touchwood patří mezi českou drumnbassovou špičku jak po djské, tak po producentské stránce. Vy si teď můžete přečíst zajímavý rozhovor, který s ním udělal minulý týden Nitrous. Touchwood (a vlastně i Nitro) vystoupí v pátek v Roxy na akci Shadowbox In Da Bush.


7. 4. 2003, publikoval KOOGI

Kde teď vůbec bydlíš?
V Šišemi. Je to kousek za Prahou…Jakmile ale bude studio, vracím se zpátky do Prahy. Sehnat prostory mi nějakou dobu potrvá…. 

Tak povídej o studijku…
No vlastně ještě není moc o čem. Máme v plánu do toho jít s Dys Martinem a Kryštofem Konigsmarkem. Pro lidi budou asi nejzajímavější slibovaný Reason kurzy, který už se nekonaly na různých místech:), dále třeba mastering na vinyly plus nějáký doplňkový služby, jako třeba přehrávání z MD na CD a spousty dalších věcí, ty jsou zatím jenom ve fázi plánování, takže bych to nerad pouštěl ven.

Nemůžu se nezeptat na vaší výpravu do Polska…
Jo:) V Ultramixu sme měli zrovna foto měsíce…:)

Prej nějáký potíže s dopravou…
Trošičku:) Dostávali jsme se zpět ve čtyřech v kabině odtahového vozidla pro tři…

A samotný hraní se líbilo?
Samotný hraní se mi zdálo OK, místní MCs bych zabil.

Jedou do toho polsky, ne?
Ne polsky, ale skřeky:) Navíc maj mikrofon vohulenej třikrát víc, než jedou gramce, takže povětšinou ve středech slyšíš podivný bučení, a jakmile je stáhneš, už je u tebe jeden z nich, později i s kámošema dožadujícíma se okamžitého zesílení. Nebejt toho, tak hraní úplně v pohodě. Gramce OK, mixák, Pioneer 600, dobrej .

Samotnýmu mě připadá, že lidi tam pařej mnohem líp, než u nás…
Můžu ti říct, že tohle je spíš zádrhel Prahy. Kdekoliv za Prahou je to prostě o něčem jinym. Tady lidi seděj a maximálně tak kybicujou.

Myslíš, že to tak proběhne i jedenáctýho?
Hele, nechám se překvapit. Těžko něco očekávat. Úpřímně Marcusova tvorba mě poslední dobou něják nebere. Jedná půlka mi připadá v pohodě a druhá jako dost shit.

Moc popina?
Kdyby moc popina. Když je popina v pohodě, tak proč ne, ovšem fakt musí být o něčem. Třeba svýho času jedna z mých vůbec nejoblíbenějších, dneska už to mám přece jenom vohraný, je Neptune. No a na druhý straně? Vůbec nic. Prostě jedna stupidní smyčka, která se neustále opakuje osm minut a nestane se tam vůbec nic. Pak mám rád ještě Warp1 na Soul:r, shodou okolností jedinej Soul:r, co mám. Pár sem jich ještě slyšel, ty housiny mi prostě něják neseděj…

Na druhý straně si díky nim jungle začal získávat širší obecenstvo…
Jo, to je jasný. To je taky ten důvod, proč se to dělá…Já to prostě mám spíš z tý druhý strany. Nemůžu říct, že mi nejde o lidi, protože jako dj sem na nich dost závislej, ve finále hraju pro ně, ale musím z toho mít dobrej pocit sám. Ve chvíli, kdy se lidem bude líbit, co hraju, a mě samotnýho to zas až tak nebude bavit, nevydám ze sebe maximum a o tom to je.

LK se tedy od tebe nedočkáme?
NE!:)

Přišlo dřív hraní, nebo produkce?
No první producentský pokusy mě potkaly již v pátý, šestý třídě základní školy. Měl sem spousty kapelek, ty vypadaly tak, že se založily, napsalo se pár věcí, který jsme nemohli nahrát, protože to byl electro pop typu Pet Shop Boys a na co to nahraješ, když máš samohrajku Casio?:) Z pozdějšího období (15, 16 let) mám nějaký záznamy, to ovšem nedávám z ruky:) Pouštěl jsem to zatím jedinýmu člověku…

Komu?
Öggovi. Sme se tak jednoho dne zhulovali u mě doma…Tak mě napadá, že vlastně sem popař. Mám rád vokálky, mám rád melodie, jenže to musí mít něco do sebe…Jako třeba Quarantine1. Takovej ten houseovej model mi přijde úplně prázdnej.

Kdo je teda u tebe v kurzu?
Těžko říct. Kupříkladu jak sem prudil na Bad Company, tak jejich poslední album, ačkoliv bych ho nehrál kromě jedný věci, mě docela bavilo. Mimochodem tohle album vidim jako dokonale zastupovatelný Osou, protože o něm lze předat kompletní notovej zápis. Mně prostě přišlo, že i ty jejich ruchy a skřeky lze zapsat pomocí not. Neuvěřitělné. Jenže jediný z toho bych hrál Torpedo. To je věc, která mě fakt pobavila…:)

Mě se líbí Mo Fire…
No jenže ono je důležitý rozlišit líbí a hratelný. Mě se třeba líbí Red Triangles od Polara – Matěj (Dj Igraczech) mi kvůli tomu dal celý LP a v Puntu si to dám skoro pokaždý, na větší akci bych spíš poslal většinu parketu spát…

Hrál si na nějaký nástroj?
Šest let piano, čtyři kytara. Potom jsem rodičům oznámil, že nejdu na konzervatoř, jelikož mě prostě cvičit nebaví.:) Docela mě mrzí, že sem nechal pianka, dneska bych to využil. I když něco si pamatuju. Třeba při nahrávání do Reasonu, nebo konečně do Cubaseu aspoň trošku vim, co dělám.

Je zkušenost s hudebním nástrojem prospěšná i při tvorbě elektronické hudby, nebo to může dělat i úplný hudební analfabet?
Otázkou je, jestli v dnešní hudební branži potřebuješ vůbec nějaký cit pro hudbu. Proto si vybírám tracky, který mě baví. Když jde o „konstrukci“, nebaví mě to. Technicky schopnej je totiž každej, není-li úplně tupej na výpočetní techniku. Stačí si pamatovat základní stupnici, i když tohle už taky neplatí. Zkrátka si tam naflákáš, co chceš, hlavně, že to hraje dobře po zvukové stránce. To je dost degradace a díky tomu rozumím, proč spousta lidí tuhle scénu vůbec nechápe. Je spousta lidí, který to dělaj jen díky tomu, že je to po technický stránce tak moc snadný…Hudební vzdělání ti pomůže vnímat hudbu z jiného pohledu, umožní ti uvědomit si, z čeho se co skládá. Aby ses stal producentem, stačí si naposlouchat osm až deset výběrů The Best Of danej styl a můžes dělat to samý. Určitý postupy se prostě ob track opakujou…Třeba breaky. Připadaj mi fakt všude totožný.

Dnes už holt těžko přijít s něčím novým…
No a o to je to větší pecka, když se to povede. Třeba nedávno sem pořídil desku na East Side, vím jen, že ta věcička se jmenuje Juice2 – klasická ámenovka s vokálkem, připadá mi jak mužskej, což je v jungleu docela nezvyk…Ale to je fakt megavěc. Dal jsem ji jednou a od tý doby mi vězí v hlavě. A přitom nejde o nich speciálního, jen je to šikovně poskládaný. Takovou věc prostě „konstruktér“ neudělá, přestože má třeba k dispozici totožný samply. I když já bych asi takhle hodnotit neměl, protože ve spoustě mých starších kousků jsem časem objevil nějáký nedostatky.

A co recenze na tvoji a Juanovu Stoiku v Knowledgi?
Na Juanitu jsou dobrý, což naprosto chápu, protože ty věci jsou naprosto v pohodě, i když zrovna jde o ten model, co mě nebaví. Strojově přesný Latino. Chybí mi tam ta živelná stránka, těch dvacet týpků, který si to dávaj na perkuse a stříká z nich pot:)Když to pak rozsekáš v kompu a dáš přesně na doby, ztrácí to svoje kouzlo. Po technický stránce ovšem nemám, co vytknout. Recenze na mojí desku mi nesedí. Přijde mi, že recenzent slyšel půlku jedný strany – navíc béčka. Srovnej to s ostatníma recenzema v Knowledgi, něco ti řeknou. Tahle mi přijde o ničem a neberu ji vážně. Je sice krásný mít recenzi na svoji desku v takovym časáku, nicméně s tim můžu tak machrovat na lidi, který netušej, vo co de. Celkem jsem si sliboval víc a ta recenze mě zklamala. Měl bych větší radost, kdyby mě to úplně ztrhali.

A co dál? Doslechl jsem se o Epíčku na Kaktusu?
No nechci předbíhat…Na kaktusu vydáme buď dvouvinyl, nebo dva singly zvlášť. A to ještě letos. Igraczech něco připravuje s Marwelem, já taky něco mám, i když mým přáním je především dodělat svoje album, čemuž nějak tak přizpůsobuju svoji činnost.

Chceš desku strictly dnb?
Povětšinou dnb, ovšem ne celou, vždyť já zdaleka nedělám jen dnb, třebaže mě nejvíc proslavil. Třeba moje úplně první věc byl acid jazz. Z remixů není dnb ani půlka. Mám to spíš podle nálady…

Jak dlouho to teda ještě vidíš?
Nevim. Mám spoustu rozdělanejch nebo hotovejch věcí, ale to nechci dát na album. Spíš s sebou chci víc a víc vozit cdčka, na který si dám věci dobře fungující nahlas. Na album mám prostě vysoký nároky. Myslím, že by to nemělo být dvanáct věcí poskládanejch za sebe, mělo by to dávat smysl celkově. No a právě v tu chvíli začíná být celá věc dost složitá. Třeba tracky, který jsem si původně vytipoval, už mi dneska třeba příliš neseděj. Řikám si, že by to chtělo něco novějšího. Nic dopředu radši neslibuju. Snad jen:“ Já na tom dělám, já na tom makám…:)“

D Kay.:)

Touchwoodovu hudbu, program a vůbec info o něm najdete na WWW.STONEDGRO­OVE.COM

publikoval KOOGI