INTERVIEW // KAPLICK

Kaplick patří k předním českým DJs, kteří neodolali kouzlu breakbeatu a na první poslech si jej oblíbili už před lety. Často jej můžete vidět ve společnosti DJe Saku, se kterým se nás chystá možná už do měsíce překvapit. Čím, toť je otázka. Často můžete také Kaplicka vidět, kterak něco vysvětluje okolo stojícím Mafiánům. Nelíbilo se mu totiž, že se ShadowBox málo věnuje breakbeatu a vyslyšel naši výzvu o pomoc. Už nějakou dobu je proto naším odborníkem na breaky s úmyslem „obracet na pravou víru“. :o) Daří se mu to, daří.


8. 4. 2003, publikoval bartias

U nás chybí sluníčko

Nedávno jsi se stal breakbeatovou posilou ShadowBox Mafie. Jak se ti líbí a jak se cítíš, prakticky mezi námi junglisty?
Zatím se rozkoukávám, ale počkej, za rok až dva vás všechny junglisty převrátím na breakbeat. :o)) Jinak díky za optání, cítím se prakticky dobře.

Za rok až dva? Mám pocit, že tak dlouho už to trvat nebude. :o) Jak dlouho už se breakbeatu věnuješ?
Tak dlouho, jak ho pouštím. To znamená asi pět let. Předtím jsem ho samozřejmě taky poslouchal, akorát jsem nevěděl, že se to nazývá breakbeat…

Co tvé DJské začátky? Kde jsi hrál vůbec poprvé a jaké to bylo?
Jo, tak to už si nevzpomínám, ale myslím, že to bylo pravděpodobně někde v Uhříněvsi. Ale o to víc si vzpomínám na první velký hraní, což bylo v Roxy po Kahunovi a dokonale si vzpomínám, že jsem tenkrát nebyl schopen celý den předtím souvisle komunikovat. Až pak večer v Roxy to spravily tři pivka a naštvání, že Kahuna hraje furt tak rovně. Takže i vím, že jsem hned po něm jako první desku pustil tehdy úplnou novinku Aquasky vs Masterblaster – 777, což byl opravdu velký zlom. Jinak to bylo fajn.

Co tě tenkrát k breakbeatu přitáhlo? Jak bys vůbec popsal scénu, které v té době fungovala?
K breakbeatu mě přitáhlo to, co mě k němu táhne doteď. Bohužel to neumím dobře specifikovat… Vyhovuje mi rychlost, rytmus, nálada, různorodost, prostě mě to moc baví. A co se týče scény, předpokládám, že se ptáš na breakbeatovou a českou. Tak ta v podstatě neexistovala, stejně jako dneska. I když mnohé věci se obrací k lepšímu, je vydaných několik kvalitních breakbeatových singlů, hraje to i už dost kvalitních DJs a máme za sebou i tři čistě breakové noci. Dřív jsem věděl , že breaky hraje jen Elen [Babe LN, pozn.aut.], Liquid A, Bolond, hoši z Ohm Square… Ještě určitě někdo, ale teď si nevzpomenu. A to bylo tak všechno. Pokud na větší akci zazněl tenhle styl, tak maximálně od nějaké kapely.

Breaky jdou v poslední době docela hodně nahoru, hlavně v UK. Tam se ale prý hraje masovější, komerčnější podoba breakbeatu, která je hodně podobná housu..?
Tak předně osmdesát procent breakových placek je z Anglie, dokonce právě tam vzniká i ta nejtvrdší odnož. Takže v UK se hraje všechno. Asi narážíš na to, že početnější publikum přitahují přístupnější a zavedenější modely než experimenty Mechanoise a podobně. To je ovšem naprosto normální a všude to funguje stejně. Jen v podmínkách, kde je opravdu málo početná základna fandů breakbeatu se tenhle poměr může obrátit. Další rys breakbeatových akcí spočívá v tom, že většina DJs odehraje pestrý set v němž zazní vedle tvrdších věcí i housový breaky.

Snad nejvíce jede breakbeatová scéna v Austrálii. Hraje se tam odlišně? Myslím než v UK…
Tak to nevím, tam jsem ještě nebyl. :o) Austrálie je z našeho pohledu neuvěřitelná země, kde na velkou breakbeatovou akci přijde i deset tisíc lidí. Když to porovnám s dvěmi sty padesáti platícími návštěvníky Breakbeat Conference, kteří u nás přišli na Pilgrema a Coombse, je mi smutno… A ještě pro úplnost: v největší anketě o taneční scéně v kategorii DJ roku vyhrál před všema Coxama a van Dykama anglický breakbeatový DJ Krufty Kuts z labelu Finger Lickin. To bude asi tím sluníčkem…

Asi. Přesto ale doufám, že je jen otázkou času, než se breakbeat po všech těch letech čekání a přešlapování za rohem výrazněji prosadí i u nás. Nebo jak to vidíš ty?
Nejsem dobrý prognostik a taky nechci nic zakřiknout. Nezbývá než pro to, aby se breakbeatu dostalo zasloužené pozornosti, něco dělat. A my se snažíme. Další naše aktivita na sebe nenechá dlouho čekat, myslím, že už do měsíce uvidíte sami. :o)

Jsme zvědaví a těšíme se. Velkým přínosem v tomhle směru mohla být Breakbeat Conference. Po úspěchu s Adamem Freelandem ale Lighthouse narazili na nezájem o hvězdy minulého roku Koma&Bones i klíčovou postavu scény Rennieho Pilgrema, kterého jsi už zmínil. Proč myslíš, že to tak dopadlo?
To bude právě nedostatkem toho sluníčka… Ne vážně, nechci nic pitvat, to je záležitost Lighthouse. Breakbeat Conference je precedens. Až teď je konečně z čeho se poučit a na čem stavět.

Breakbeat absorbuje všechny styly

OK, měníme téma. Jak se ti líbil Brent Newitt z Aquasky, který u nás před několika dny vystupoval?
Co se týče jeho breakového vystoupení, tak to bylo vynikající, až mě to samotného překvapilo. Nezbývalo nám než skákat a to nejen pod dojmem jeho produkce, ale taky díky nehorázné kose, která na breakbeatovém stagi na Slim Slam Drumu panovala. Překvapilo mě, že zahrál tak málo jejich vlastních věcí. Drumn_bassový set jsem neslyšel, protože jsme se Sakueam zrovna hráli.

Právě Aquasky jsou dobrým příkladem propojení breakbeatové a drumn_bassové scény. Věnují se oběma stylům a oba styly považují za stejně důležité. Vnímáš se na vzájemné ovlivňování drumn_bassu a breakbeatu pozitivně?
Tady je to jasný. Jednoznačně ano.

Myslíš, že je to lepší, než když breakbeat přijímá vlivy od housu?
Ani lepší ani horší. Breakbeat absorbuje všechny styly, hiphopem počínaje, drumn_bassem konče. A vždycky ho to obohacuje. Záleží na tom, co s tím ten konkrétní producent provede.

Za pár dnů hraješ na „rodinné“ akci ShadowBox in da Bush s headlinerem Marcusem Intalexem. Říká ti něco jeho jméno? Slyšel jsi od něj nějaký track?
Určitě slyšel, ale patrně o tom nevím, drumn_bass podle jmen moc nesleduju. Já pořád někoho poučuju o breakbeatu, ale aby se ke mě někdo z vás junglistů naklonil a vysvětlil „ty voe, todle je vod Markuse“, to ne. Ale jeho jméno znám, docela se o něm mluví. Jo, teď jsem si vzpoměl že jsem slyšel Revolution na ShadowBox CD příloze Xmagu od Koogiho.

:o)) Revolution asi slyšelo hodně lidí, protože pravě tahle CD příloha se stala druhou nejoblíbenější u čtenářů Xmagu. To jen tak mimo… Marcus ve svých setech mísí liquid_funk s ostřejšími věcmi, takže by to mohla být docela zábava, aspoň pro mě teda. :o) Půjdeš se na něj podívat, pokud zrovna nebudeš hrát?
To víš, že půjdu. :o)

Co říkáš na „odstranění“ tradičního chilloutu a poskytnutí prostoru breakbeatu?
Zkrátka nebude čas na oddech. Kdo chce odpočívat, ať zůstane doma. :o) Já mám samozřejmě chillouty rád, ale nikdy se v nich dlouho nezdržím. Mimochodem i breakbeat má svou chilloutovou podobu. Občas ji můžeš slyšet v setech Blua a Talla a…

Budeš hrát společně s Koogim, Akirou a Dysmartinem. Slyšel jsi je někdy hrát breakbeat? Těšíš se?
Ani jednoho jsem breakbeat hrát neslyšel a dva z nich ani neviděl. :o)) Těším se na ně moc, ani nevíš jakou jsem měl radost, že to takhle dopadlo. Zábava bude určitě veliká a tuším, že vepřové koleno, nebo aspoň několik chlebů se sádlem k večeři bude velkou výhodou!!

text [BARTIAS]

.. ...ShadowBox in da Bush @ Roxy – Praha, 11.dubna 2oo3
drumn_bass stage
Marcus Intalex [Soul:R / UK]
IM Cyber [ShadowBox Mafia]
Nitrous [ShadowBox Mafia]
Touchwood [Roxy]

breakbeat stage
Kaplick [ShadowBox Mafia]
Koogi [ShadowBox Mafia]
Akira [ShadowBox Mafia]
Dysmartin [Eastbase]