INTERVIEW // MIXMASTER MORRIS

Mixmaster Morris je legendou ambientu, dokonce větší než samotný Aphex Twin. Byl to totiž právě MIxmaster Morris, kdo Aphex Twina objevil. A byl to také Mixmaster Morris, kdo si společně s Aphex Twinem zahrál jeden z nejdelších setů vůbec. Jaký je jeho názor na současnou taneční hudbu, klubovou kulturu nebo na to, co všechno se smí a nesmí hrát v chilloutu? Dozvíte se v rozhovoru. Na vlastní uši pak můžete Mixmastera Morrise slyšet na Open Air Fieldu.


20. 5. 2003, publikoval bartias

Na deskách vychází věci, které nikdo neslyšel

Jak může někdo tak hyperaktivní být na downtempo?
Možná je to přesně to, co potřebuješ, když žiješ rychle a jsi hodně ve stresu. Proto je taky velký trh pro downtempu v Japonsku. Všechny ty velký společnosti mají v budově ambient rooms.

Co posloucháš doma?
Všechny druhy hudby, stejně jako všechny druhy hudby hraju.

Kolik hodin denně tak něco posloucháš?
Tak okolo dvanácti.

Vadí ti někdy nějaká nová muzika?
Všechen major label shit.

Myslíš, že když vychází dneska tolik hudby, že na to nějaká prostě není dost dobrá?
Tak bych to nechtěl říct. Věřím v demokratické právo kohokoliv na tvorbu hudby. Je tu moc sraček od major labelů, s tím bych souhlasil, ale když někdo dělá doma na chudém vybavení a nedotáhne to, tak prostě věřím, že mu to vyjde příště. A často to tak je. Takže bych nerad někoho odsuzoval. Samozřejmě nemůžu všechny ty desky hrát. Moje práce je hrát tu nejlepší hudbu, ne všechny desky jednou.

Co říkáš na současnou klubovou scénu?
Lidi chodí do klubů z různých důvodů. Pro někoho je hudba vedlejší, což je jeden z důvodů proč se v klubech hrajou takový hrůzy. Na druhou stranu, když chodí lidi jen na hudbu, tak to tam není moc… sexy. Chce to nějakou střední cestu. Celkově je navíc techno scéna hodně rozbitá a fragmentovaná. Bylo by mnohem těžší se nás zbavit, kdyby lidi drželi víc pohromadě.

              Morris a jeho Mixmaster

Znamená jednota kompromis?
Znamená minimálně to, že se podíváš co se děje vedle. Je tolik hudby, nikdo si pochopitelně nemůže kupovat všechno a lidi se zasekávají na svých malých územích. Kluby se extrémně zaměřují většinou jen na jeden label, je to úplně absurdní. Lidi mají mnohem větší chuť míchat věci dohromady než DJs, to je věc která se změnila. Publikum v klubu je teď, co se týče výběru hudby, často daleko před DJem. DJs jsou extrémně konzervativní.

Nemáš pocit, že většina ambient DJs hraje v podstatě stejně?
Viděl jsem hodně DJs a netroufnul bych si jich moc kritizovat. Jen pár, a většina z nich byli nespokojený taneční DJs, který se nedostali na main floor. Takhle, jestli si někdo myslí, že se stane „ambient“ DJem, měl by na to zapomenout. Jestli tu hudbu nemiluješ, tak nemáš šanci. Ani bych neřekl, že ambient je hudební styl. Je to styl mixování. Tím, že teď máme možnost míchat jak přes tempo, tak přes tóny, dostáváme s k tří dimensionálnímu mixu. Je tolik Djů, kteří to dokážou ale prostě to nedělají. Když vznikla house music, lidi v Detroitu a Chicagu užívali novou technologi strašně kreativně. Dneska jen přijedou s triple packem promo desek od nějakého major labelu. Staly se z nich billboardy. Všichni teenageři doma v ložnici dělají jeden skvělý track za druhým, zatímco Djs milionáři stráví na tracku pár měsíců a pořád není dobrej. Mezi těmahle lidma je takový rozdíl… Vždycky je tu někdo, kdo dělá novou hudbu a někdo, kdo říká že to není hudba. Myslím, že spousta ambientní hudby se nedočkala vydání, protože s ní někdo přišel do nahrávací společnosti, kde mu řekli: „Ty si asi děláš legraci!“

Jak daleko zasahuje techno do toho co děláš?
Některý lidi se mě ptají proč hraju v chilloutu techno. Zaprvé: neexistují pravidla. Zadruhé: když, tak hraju techno které nikdo nepustí na hlavním stage, takže zajímavé techno. Za posledních pět let vznikla velká mezera mezi tím, co hrají DJs a jaké má hudba možnosti. Nejzajímavější track je vždycky ten poslední na Bčku. Na deskách vychází celá řada věcí, kterou nikdy nikdo neslyšel.

text Pavel

Kdo je Mixmaster Morris?
ryba, ryba, rybaMixmaster Morris (vlastním jménem Morris Gould) je chilloutová legenda, která nepotřebuje více představovat. Takže si ho trochu představíme. Možná zjistíte, že vám stihnul prolézt ušima víckrát než si myslíte. První Djské exhibice Mixmastera Morrise se datují někdy do roku 1982. Od studia organické chemie se odreagovával punkovými a indie deskami. Popravdě řečeno, svými úlety často předčil kapely jimž předskakoval. Zhruba v té době se také dostal do několika pirátských rádii (vlastně patří mezi zakladatele londýnské tradice štvavých vysílaček) se svojí one man show, kde již experimentoval s mícháním smyček z kazet.  V roce 1987 spolu s Des De Moorem zakládají Irresistible Force. Partnerství jim sice dlouho nevydrželo, nicméně tour po boku Meat Beat Manifesto je slušný začátek. Společně také zorganizovali jednu z prvních technoparties ve spojeném království s názvem Madhouse (1988). Další turné si již Morris vystřihnul sám resp. společně s Shamen. V roce 1990 rozjížděl společně s Dr. Alex Petersonem z The Orb pravidelné chill out večírky v klubu Heaven. Tradiční Morrisův set té doby byl víceméně spravedlivě rozdělen na živou a DJskou část a trval aspoň dvanáct hodin. Nejdelší šestnácti hodinový set odehrál společně s Aphex Twinem. 

Roku 1992 vychází jedno z nejzajímavějších ambientních alb vůbec – Flying High, které spolu s Adventures Beyond the Ultraworld od The Orb znamenalo posun v downtempové hudbě o notný kus… Prostě jinam. Ve většině recenzí najdete u této desky slovo „essential“. Na další desce s názvem Global Chillage (´94, opět na Rising High) je zajímavé především to, že vznikla během dvou týdnů v podstatě na počítači. Morris tou dobou totiž trávil většinu času cestováním a hraním, které ho vynesly na pozici asi nejviditelnějšího downtempo DJe. Stal se také stálým inventářem akcí jako je berlínská Love Parade nebo Glastonbury, kde předskakoval Chemical Brothers, Prodigy, a podobně.. Tyto pozice drží dodnes, mimoto pomohl prorazit lidem jako Aphex Twin, Pete Namlook, Black Dog, Mu-Ziq, Spacetime Continuum, Global Communication nebo Wagon Christ, a to díky tomu, že se přiživuje jako hudební novinář. V Čechách se již představil na Open Air Fieldu v roce 2000, kde ukázal, že si svou přezdívku zaslouží, protože na rozdíl od většiny downtempo DJs regulérně míchá. Jako povinný poslech mohu ještě doporučit další album už na Ninja Tune, a sice It's Tomorrow Already z roku ´98, Dreamfish 1 a 2 s Pete Namlookem, nebo remixové album Fish Dances.

text Pavel

OPEN AIT FIELD
27.června 2003 | Proboštská jezera
MIXMASTER MORRIS (NINJA TUNE // UK), JAZZANOVA DJs 
JAGGA JAZZIST live, PORK DJs, Soil, Blue, Hoffee, ZKA4T live, Ash