Na deskách vychází věci, které nikdo neslyšel
Jak může někdo tak hyperaktivní být na
downtempo?
Možná je to přesně to, co potřebuješ, když žiješ rychle a jsi
hodně ve stresu. Proto je taky velký trh pro downtempu v Japonsku. Všechny
ty velký společnosti mají v budově ambient rooms.
Co posloucháš doma?
Všechny druhy hudby, stejně jako všechny druhy hudby hraju.
Kolik hodin denně tak něco posloucháš?
Tak okolo dvanácti.
Vadí ti někdy nějaká nová muzika?
Všechen major label shit.
Myslíš, že když vychází dneska tolik hudby, že
na to nějaká prostě není dost dobrá?
Tak bych to nechtěl říct. Věřím v demokratické právo kohokoliv na
tvorbu hudby. Je tu moc sraček od major labelů, s tím bych souhlasil, ale
když někdo dělá doma na chudém vybavení a nedotáhne to, tak prostě
věřím, že mu to vyjde příště. A často to tak je. Takže bych nerad
někoho odsuzoval. Samozřejmě nemůžu všechny ty desky hrát. Moje práce je
hrát tu nejlepší hudbu, ne všechny desky jednou.
Co říkáš na současnou klubovou
scénu?
Lidi chodí do klubů z různých důvodů. Pro někoho je hudba vedlejší,
což je jeden z důvodů proč se v klubech hrajou takový hrůzy. Na druhou
stranu, když chodí lidi jen na hudbu, tak to tam není moc… sexy. Chce to
nějakou střední cestu. Celkově je navíc techno scéna hodně rozbitá a
fragmentovaná. Bylo by mnohem těžší se nás zbavit, kdyby lidi drželi víc
pohromadě.
Znamená jednota kompromis?
Znamená minimálně to, že se podíváš co se děje vedle. Je tolik hudby,
nikdo si pochopitelně nemůže kupovat všechno a lidi se zasekávají na
svých malých územích. Kluby se extrémně zaměřují většinou jen na
jeden label, je to úplně absurdní. Lidi mají mnohem větší chuť míchat
věci dohromady než DJs, to je věc která se změnila. Publikum v klubu je
teď, co se týče výběru hudby, často daleko před DJem. DJs jsou extrémně
konzervativní.
Nemáš pocit, že většina ambient DJs hraje
v podstatě stejně?
Viděl jsem hodně DJs a netroufnul bych si jich moc kritizovat. Jen pár, a
většina z nich byli nespokojený taneční DJs, který se nedostali na main
floor. Takhle, jestli si někdo myslí, že se stane „ambient“ DJem, měl by
na to zapomenout. Jestli tu hudbu nemiluješ, tak nemáš šanci. Ani bych
neřekl, že ambient je hudební styl. Je to styl mixování. Tím, že teď
máme možnost míchat jak přes tempo, tak přes tóny, dostáváme s k tří
dimensionálnímu mixu. Je tolik Djů, kteří to dokážou ale prostě to
nedělají. Když vznikla house music, lidi v Detroitu a Chicagu užívali
novou technologi strašně kreativně. Dneska jen přijedou s triple packem
promo desek od nějakého major labelu. Staly se z nich billboardy. Všichni
teenageři doma v ložnici dělají jeden skvělý track za druhým, zatímco
Djs milionáři stráví na tracku pár měsíců a pořád není dobrej. Mezi
těmahle lidma je takový rozdíl… Vždycky je tu někdo, kdo dělá novou
hudbu a někdo, kdo říká že to není hudba. Myslím, že spousta ambientní
hudby se nedočkala vydání, protože s ní někdo přišel do nahrávací
společnosti, kde mu řekli: „Ty si asi děláš legraci!“
Jak daleko zasahuje techno do toho co
děláš?
Některý lidi se mě ptají proč hraju v chilloutu techno. Zaprvé:
neexistují pravidla. Zadruhé: když, tak hraju techno které nikdo nepustí na
hlavním stage, takže zajímavé techno. Za posledních pět let vznikla velká
mezera mezi tím, co hrají DJs a jaké má hudba možnosti. Nejzajímavější
track je vždycky ten poslední na Bčku. Na deskách vychází celá řada
věcí, kterou nikdy nikdo neslyšel.
text Pavel
Kdo je Mixmaster Morris?
Mixmaster Morris (vlastním jménem Morris Gould)
je chilloutová legenda, která nepotřebuje více představovat. Takže si ho
trochu představíme. Možná zjistíte, že vám stihnul prolézt ušima
víckrát než si myslíte. První Djské exhibice Mixmastera Morrise se datují
někdy do roku 1982. Od studia organické chemie se odreagovával punkovými a
indie deskami. Popravdě řečeno, svými úlety často předčil kapely jimž
předskakoval. Zhruba v té době se také dostal do několika pirátských
rádii (vlastně patří mezi zakladatele londýnské tradice štvavých
vysílaček) se svojí one man show, kde již experimentoval s mícháním
smyček z kazet. V roce 1987 spolu s Des De Moorem zakládají
Irresistible Force. Partnerství jim sice dlouho nevydrželo, nicméně tour po
boku Meat Beat Manifesto je slušný začátek. Společně také zorganizovali
jednu z prvních technoparties ve spojeném království s názvem Madhouse
(1988). Další turné si již Morris vystřihnul sám resp. společně
s Shamen. V roce 1990 rozjížděl společně s Dr. Alex Petersonem z The
Orb pravidelné chill out večírky v klubu Heaven. Tradiční Morrisův set
té doby byl víceméně spravedlivě rozdělen na živou a DJskou část a
trval aspoň dvanáct hodin. Nejdelší šestnácti hodinový set odehrál
společně s Aphex Twinem.
Roku 1992 vychází jedno z nejzajímavějších ambientních alb vůbec – Flying High, které spolu s Adventures Beyond the Ultraworld od The Orb znamenalo posun v downtempové hudbě o notný kus… Prostě jinam. Ve většině recenzí najdete u této desky slovo „essential“. Na další desce s názvem Global Chillage (´94, opět na Rising High) je zajímavé především to, že vznikla během dvou týdnů v podstatě na počítači. Morris tou dobou totiž trávil většinu času cestováním a hraním, které ho vynesly na pozici asi nejviditelnějšího downtempo DJe. Stal se také stálým inventářem akcí jako je berlínská Love Parade nebo Glastonbury, kde předskakoval Chemical Brothers, Prodigy, a podobně.. Tyto pozice drží dodnes, mimoto pomohl prorazit lidem jako Aphex Twin, Pete Namlook, Black Dog, Mu-Ziq, Spacetime Continuum, Global Communication nebo Wagon Christ, a to díky tomu, že se přiživuje jako hudební novinář. V Čechách se již představil na Open Air Fieldu v roce 2000, kde ukázal, že si svou přezdívku zaslouží, protože na rozdíl od většiny downtempo DJs regulérně míchá. Jako povinný poslech mohu ještě doporučit další album už na Ninja Tune, a sice It's Tomorrow Already z roku ´98, Dreamfish 1 a 2 s Pete Namlookem, nebo remixové album Fish Dances.
text Pavel
OPEN AIT
FIELD
27.června 2003 | Proboštská jezera
MIXMASTER MORRIS (NINJA TUNE // UK), JAZZANOVA DJs
JAGGA JAZZIST live, PORK DJs, Soil, Blue, Hoffee, ZKA4T
live, Ash