Celá Blameova hudební historie začala před více než deseti lety, když
na londýnské univerzitě narazil na spřízněnou duši Tonyho Justice.
Netrvalo to dlouho a po jejich prvních společných experimentech
v nahrávacím studiu Conrad přichází s prvním, monstrózním
úspěchem – skladba „MUSIC TAKES YOU“ vydaná na značce MOVING SHADOW
se vyhoupla na první místo dance chart a umístila se dokonce
i v oficiální TOP40. Slušný rozjezd. Nemluvě o tom, že řada publikací
mapující počátky taneční scény považuje právě tenhle track za zárodek
stylu, kterému dnes říkáme drum´n´bass. Blame osobně se ale s odstupem
času vyjadřuje k tomuhle momentu negativně: "Jeden den sedím ve studiu a
nahrávám pár nových samplů z kazety.. a pár měsíců nato ten samý
track boduje v hudebních žebříčcích. Vzpomínám si, že jsem tehdy
přemýšlel o tom, jak jednoduché je udělat muziku, která by zabodovala.
Úplně mě to rozhodilo!“
Kritika mu vychválila ještě další singl u
„shadowáků“ „ALARM NEPTUNE“ a pak už nastal čas zvednout kotvy a
najít si něco nového. V roce 96 se tak Conrad dostává k LTJ Bukemovi a
jeho Good Looking Records. „Ocitl jsem se ve stádiu, kdy jsem všechno, co
jsem chtěl udělat pro Moving Shadow, udělal a pátral jsem po něčem, kde
bych mohl začít úplně na novo. Good Looking mi nabídli vydávání muziky
bez potřeby jakýchkoli kompromisů a přesně tohle jsem hledal“. Blame se
u nové „rodiny“ ani nestačil ohřát a už se stává díky svému
originálnímu rukopisu ve skladbách jako „SOLITUDE“, „J-WALKING“ a
„360?CLICK“ jedním z nejdůležitějších umělců kolem Bukema a mixuje
druhý díl veleslavné kompilace LOGIC PROGRESSION. V tomhle období se
výrazně projevuje jeho ujetost na jazzu. „Jazz se mi zalíbil natolik, že
jsem na něm závislý. Mám pocit, že je to paralela k tomu, co se dnes děje
s drum´n´bassem – učíme se hudební techniky a styly bez formálního
vzdělávání, pak to šoupnem na vinyl a nakonec si to z něj ještě sami
zahrajem.“
Skladby „CUBAN LYNX/SOLITUDE“ odstartovaly Conradův vlastní label
720 DEGREES, na kterém se vedle samotného šéfa realizovaly projekty
Odyssey, Seba, Future Engineers, Parkan a spousta dalších. „720 vyjadřuje
můj názor na drum´n´bass. Chci dát šanci všem těm, kdo dělají muziku
vážně, bez toho, aby se cíleně přizpůsobovali nějakým kategoriím za
účelem prodejnosti desek. Pohybuju se na scéně už dlouho a zažil jsem
spoustu věcí.. Ale pro mě jsou nejdůležitější inovátoři, kteří
lámou bariéry a překračují hranice ve své muzice,“ vysvětluje Blame a
pokračuje: „Když si vezmeš desku ze 720, víš co ti nabídne. Bude to mít
taneční potenciál, bude to zajímavé a podnítí to něco v tvé hlavě.
A nikdy netušíš, co bude následovat.“ Conradova slova potvrdila mixovaná
kompilace z roku 1999 „TWO REVOLUTIONS“ – 2CD spojující starý,
současný a budoucí materiál od nových i zavedených tváří. „Od té
doby co jsem rozjel label, jsem tohle chtěl udělat. Jsou dvě cesty, kterými
se můžeš dívat na muziku – minulost a budoucnost. A pro mě tohle TWO
REVOLUTIONS prezentuje.“
Blameovu všestrannost odráží následně vydané EP
„BETWEEN WORLDS“ – kolekce inspirativních tracků všemožných směrů
a vlivů, která obsahuje jak ¾ experimentální úlet „BETWEEN WORLDS“ a
najazzlou „ALTERED COURSE“, tak divokou, robotickou jazdu „MECHANISM“,
jež odkryla novou tvář Conradova vydavatelství. „Chtěl bych na 720 vydat
co nejvíc tracků jako je tenhle. Překračuje hranice mezi muzikálnějšími
styly drum´n´bassu a husťárnami. Budoucnost vidím v téhle
mnohostrannosti.“
V letech 2000 a 2001 Blame tráví většinu času ve studiu přípravou
svého prvního autorského alba „INTO THE VOID“ (vyšlo na Good Looking).
Ve stejné době o sobě dává vědět ípíčky „SIGMA“ a
„FIRESTORM“, kde opět překvapil. „Drum´n´bass je
nejfuturističtější, nadčasová muzika na této planetě. Urazil velký kus
cesty v relativně krátkém čase a můj zvuk se vyvíjel souběžně
s touhle cestou. Taky, kdykoli pracuju na tracku, zobrazuju si ho ve vizuální
sféře. Dává to muzice rozměr, který umožňuje posluchači nahlédnout do
rámce tvého myšlení.“
To jsou věci, co? S tímhle přístupem k muzice se není čemu divit, že
Blamova hudba je tak inteligentní a vždy o krok napřed. A teď, když
opustil Good Looking a začal se naplno věnovat 720, začíná nová kapitola
pro oba – jeho hudbu i jeho label. „Drum´n´bass je součást mého
života. Jsem momentálně tam, kde chci zůstat co nejdéle to půjde. Přesně
o tomhle to mám.“
Co dodat? Snad jen to, že nedávno vyšlo na 720 DEGREES luxusní remixové
EP „DRAGONSWORD“, na němž se podíleli kromě Blamea například Polar a
Seba, a Blameovo sólové EP „ASYLUM“ se v distribucích objeví co
nevidět. A ještě, že Blame je tak zajímavý DJ, že se z něj
27. června na Open Air Fieldu všichni vokotíme. Check it out!
http://www.breakbeat.co.uk/…djmixes.html
Tvůj vysněný open air?
Myslím, že by to byl mix mojí nejoblíbenější hudby –
olsdchool hip hop a electro vedle drum´n´bassu.
Tvůj nejhustší festivalový zážitek?
Hrál jsem před 5000 lidmi na festivalu v Dánsku a během mého
setu začali opravovat gramce.. V jednu chvíli jsem hrál na čtyři gramce
najednou, fakt šílený!
Na čem momentálně pracuješ?
Akorát jsem na turné po Americe, což je moc zábavný, a na hotelech
strkám do laptopu nápady na nový tracky. Pracuju na novém Blame CD, které
doufám vyjde na 720 Degrees.
Co je vlastně u 720 nového?
Právě tam vychází moje nové EP „Asylum“, a další singl
„The One/From This Planet“ by měl vyjít někdy kolem června (ukázky si
můžete poslechnout na www.720-degrees.com). Labelu se daří
dobře a hodně mě teď baví.
Jako jeden z drum´n´bassových pionýrů jsi prožil celý vývoj
téhle scény.. Na které časy nejraději vzpomínáš? A který moment byl
pro tebe osobně nejdůležitější?
Významná pro mě byla léta 95–96… Fabio ve Speedu a začátek Metalheadz
měly na scény velký vliv.. Ale hodně se mi líbí i to, co probíhá
v současnosti. Stále slýchávám nové tracky, které mě dokážou
rozsekat.
Tvůj objev?
Plex. Přišel odnikud se skvělým singlem na 720!
TOP5?
1. Klute – Lie, Cheat & Steal LP
2. Jonny L – Lets Roll
3. Blame – The One
4. Interactive – Far Away
5. Calibre – Brother
im cyber