INTERVIEW // JUANITA JUAREZ

Juanita Juarez právě vydává dlouho očekávaný debut u Quazi Delict a česká hudební kritika i drum´n´bassoví fanoušci špicují uši. Anglická scéna je totiž konečně příznivě nakloněna novým talentům z Evropy a producentům z okolních zemí se daří dostat na místa, která byla dlouho rezervována jen pro „UK elitu“. Je jen otázkou času, než se něco podobného povede i někomu z Čech nebo Moravy a někteří z nás věří, že první bude právě Juanita Juarez. Rozhovor jsme si dali u oběda a oběd jsme si dali s Igraczkem, který je spoluvlastníkem labelu Kaktus (jednoho z mála u nás), DJem a také aktivním producentem.


15. 6. 2003, publikoval bartias

Když seš línej jako já, je to hrozně v…

Hned první otázka se samozřejmě týká Juanitova nového alba. Co bys o něm řekl?
Juanita: Jak to říkal ten Čachťák na tiskovce Pracovní soboty? No, já taky stavím domek. Je to domeček z karet, mám ho hezky v rohu s výhledem na okno, takže mi nabídka vydat album přišla vhod a uvítal jsem ji… Počkej, jak zněla otázka? :o)

Juanita Juarez

Co na albu najdeme?
Juanita: Kromě jedné pecky, která je stará asi rok, tam jsou samé novinky.

Pracoval jsi na nich intenzivně? Celý ten půlrok?
Juanita: Jak se to vezme.
Igraczech: Když děláš track, pracuješ na něm třeba týden. Pak ho chvíli necháš na pokoji a až po čase se k němu vrátíš, abys ho dodělal.
Juanita: Já s tím mám ale poslední dobou spíše špatnou zkušenost. Většinou se mi stává, že čím dřív track dodělám a už se k němu nevracím, tím je lepší. Zrovna ty nejlepší věci jsem udělal za tři dny. Jinak mám už půl roku rozděláno asi třicet různých tracků a myslím, že už se ke většině z nich nevrátím. Spíš jen vezmu nápad z některého z nich a použiju ho jinde.
Igraczech: To je zajímavý, že to děláme všichni stejně…
Juanita: No, ono to asi funguje stejně… Dál už je to o pracovitosti a o lenosti. Pět minut něco vymýšlíš a pak už je to práce jako každá jiná. Nezáleží na tom, jestli to je grafika nebo hudba. Prostě práce. A když seš línej jako já, je to hrozně v prdeli.
Igraczech: A někdy něco ukradneš a to je pak ještě horší, než když si línej.
Juanita: Tak to já kradu pořád. Většinou to ale použiju jenom jako výchozí bod, který pak dále rozvinu.

Tak co jste kluci už ukradli? :o)
Juanita: V šesté třídě ve škole v přírodě balíček chipsů. Dodnes si to pamatuju.

A jak jsi ho tenkrát rozvinul?
Juanita: Z toho vznikla ta „trojka“ na tom albu. :o) Ne, přece nebudeme říkat do rozhovoru, co jsme kde ukradli? Já jsem nikdy nic neukradl. NIKDY!
Igraczech: Já jsem teďka třeba ukradl orchestrální samply ze soundtracku Indiany Jonese a udělal jsem z toho takovou hitovku na 125 BPM. Hrozný mazec, lidi pokaždé řvou, což se mi nikdy předtím nestalo.

V jakém stylovém rozmezí se album pohybuje? Čistě drum´n´bass to není…
Juanita: Není. Je tam breakbeat, je tam downtempo. Docela „popoidní“ záležitost, protože jsem hodně používal vokály. Mělo by se to dobře poslouchat. Pokud je tam vůbec drum´n´bass, je to vokálovka.

Vyjde něco na singlu?
Juanita: Na singlu už vyšlo Im In, jako poslední Stoika, takže ne. Jedině, že by si album licencoval někdo v cizině. Určitě bude další Stoika příští rok, stejně ale doufám, že aspoň jeden track se podaří do té ciziny „udat“. Dost věřím Too Good To Waste, kterou jsme udělali s Charlottou. A ta s LinDee (Rhodes Island) taky docela šlape.

Kdo kromě Charlotty a LinDee s tebou na albu ještě spolupracoval?
Juanita: Ještě Tereza Nekudová. Album jsem mixoval s Ecsonem Waldesem. Navíc na Too Good To Waste se mnou spolupracoval Resound, což je kámoš z Finska.
Igraczech: A jak moc to ovlivnilo výsledek?
Juanita: Hodně. Hlavně zvuk. Celé to začalo jako skladba ve Fast Trackeru, kterou jsem mu poslal. On na ni chtěl pracovat, chvíli jsme si to navzájem upravovali a posílali a nakonec se přidal vokál. Ten jsme sice ještě museli opravit, ale zároveň jsme ho nechali vcelku. Vokály od LinDee a Terezy jsem přidával spíše pocitově, ale Charlotta vymyslela text, který dává smysl. U nás to moc lidí neumí, takže by byla škoda nějak ho rozsekávat.

„Krejčovství na zakázku“ bych dělat nechtěl

IgraczechIgraczku, ty jsi teď na něčem spolupracoval s Čecho – kanaďanem Marvelem?
Igraczech: S Marvelem jsem spolupracoval na dvou tracích, které už sice hrávám z CD, ale ještě nemají finální podobu. Musím říct, že mi tahle spolupráce pomohla. Když jsem dřív hodně dělával s Toucwoodem, zasekl jsem se na zvuku a přestal jsem dávat pozor na aranže a na samotnou muziku. Marvel ale řekl: „Ne, tohle je zbytečné plýtvání časem, udělej to radši takhle.“ Myslím, že mi to dost pomohlo.
Juanita: Slyšel jsi Ema Tomatucha? To je projekt Floexe a ZKA4T. Oni to mají podobně, Floex vždycky pocitově udělá nějaké „nápady“ a ZKA4T ho zvukově usměrní.

Igraczech hraje dávno, co ty? Viděl jsem tě na lineupu hned několika letních festivalů, takže se do toho pustíš?
Juanita: Určitě. Ne na gramcích ale na míchačkách na CD. Teoreticky i prakticky už to mám zvládnuté.
Igraczech: Hele, já být tebou, tak trénuju na gramcích. Gramce jsou přesnější než CD.
Juanita: Ale mi se do gramců moc nechce, protože nevím, kdy je budu používat…
Igraczech: Každopádně se to hodí. Když už to budeš mít naučené na gramcích, na CD ti to půjde automaticky. Ale když se to naučíš na CD, nebudeš mít v rukou tu přesnost a tu citlivost, kterou ti poskytuje ten gramofon. Když šaháš na desku, to je jako když šaháš na ženskou.

Když tě kdysi zaujal drum´n´bass, proč sis rovnou nevybral deejaying? To je možná mnohem vděčnější práce než produkování, protože DJ je ten, který je narozdíl od producenta vidět. A řadový návštěvník party zná spíše DJe, který mu hraje, než producenta, který složil to, co hraje…
Juanita: Za prvé jsem o tomhle nepřemýšlel. Přišlo to přirozeně. Odmalička jsem totiž dělal něco na počítači. DJem jsem nikdy nechtěl být, ale když už děláš tracky, chceš zjistit, jak to funguje. Pak slyšíš, jak tvoje věci hrajou kámoši, chceš je hrát sám…
Igraczech: Já nejprve začal hrát, protože se mi zdálo, že je to ta nejsnadnější cesta, jak se k drum´n´bassu můžeš dostat. Taky jsem chtěl odmalička skládat muziku, ale tenkrát jsem měl pocit, že do toho člověk snáz pronikne, když bude míchat desky a pochopí, jak jsou rozdělené na jednotlivé úseky a co se tam děje.

Hráli jste někdy na nějaký hudební nástroj?
Juanita: Začínal jsem na klavír. Ale byl jsem hrozně líný tam chodit, takže to skončilo tak rychle, jako to začalo. To mi bylo tak sedm, nanejvýš osm.
Igraczech: Já jsem ve stejném věku chodil rok do přípravky a pak jsem se šest let učil hrát na kytaru. To mě ale spíš nutili rodiče, a když jsem dostal možnost, nechal jsem toho. Už v době house music mi vadilo, že kytara nemá takové možnosti. Teď občas kytaru používám, když dělám nějaký track.

Musím se zeptat, co říkáš na příznivé recenze I´m In / Seen It All v Knowledge a Muziku?
Juanita: Je to super. Jak jsem říkal, určitě bych chtěl něco vydat v cizině a tohle je dobrá reference. V breakbeatu máš mnohem více šancí něco upsat, ale drum´n´bassová scéna je novými talenty nasycená. Navíc je to hodně elitářské. O známostech a o předsudcích.

Co bys udělal, abys za hranice prorazil?
Juanita: Jsou různé přístupy. Někdo chce prorazit, takže svůj track pošle labelu, o kterém si myslí, že se mu bude zvukově hodit. Dostane odpověď „fajn, ale v téhle pasáži se nám nelíbí tohle, je to moc drsné nebo měkké“ a ten člověk to pak pořád předělává, aby se to labelu líbilo. To mi moc nevoní. Radši budu dělat další tracky. Možná to je ignorance, polovina lidí takhle třeba začala, ale „krejčovství na zakázku“ bych dělat nechtěl.


Album ´Spa Boy´ právě vychází u Quazi Delict, křest proběhne 3.června v klubu Punto Azul.

text BARTIAS [ Radim Bartík ] | foto Tomáš Martínek | @ ShadowBox 15.června 2003