Když seš línej jako já, je to hrozně v…
Hned první otázka se samozřejmě týká Juanitova
nového alba. Co bys o něm řekl?
Juanita: Jak to říkal ten Čachťák na tiskovce Pracovní soboty?
No, já taky stavím domek. Je to domeček z karet, mám ho hezky v rohu
s výhledem na okno, takže mi nabídka vydat album přišla vhod a uvítal
jsem ji… Počkej, jak zněla otázka? :o)
Co na albu najdeme?
Juanita: Kromě jedné pecky, která je stará asi rok, tam
jsou samé novinky.
Pracoval jsi na nich intenzivně? Celý ten
půlrok?
Juanita: Jak se to vezme.
Igraczech: Když děláš track, pracuješ na něm třeba týden. Pak
ho chvíli necháš na pokoji a až po čase se k němu vrátíš, abys ho
dodělal.
Juanita: Já s tím mám ale poslední dobou spíše špatnou
zkušenost. Většinou se mi stává, že čím dřív track dodělám a už se
k němu nevracím, tím je lepší. Zrovna ty nejlepší věci jsem udělal za
tři dny. Jinak mám už půl roku rozděláno asi třicet různých tracků a
myslím, že už se ke většině z nich nevrátím. Spíš jen vezmu nápad
z některého z nich a použiju ho jinde.
Igraczech: To je zajímavý, že to děláme všichni stejně…
Juanita: No, ono to asi funguje stejně… Dál už je to
o pracovitosti a o lenosti. Pět minut něco vymýšlíš a pak už je to
práce jako každá jiná. Nezáleží na tom, jestli to je grafika nebo hudba.
Prostě práce. A když seš línej jako já, je to hrozně v prdeli.
Igraczech: A někdy něco ukradneš a to je pak ještě horší, než
když si línej.
Juanita: Tak to já kradu pořád. Většinou to ale použiju jenom
jako výchozí bod, který pak dále rozvinu.
Tak co jste kluci už ukradli? :o)
Juanita: V šesté třídě ve škole v přírodě balíček chipsů.
Dodnes si to pamatuju.
A jak jsi ho tenkrát rozvinul?
Juanita: Z toho vznikla ta „trojka“ na tom albu. :o) Ne, přece
nebudeme říkat do rozhovoru, co jsme kde ukradli? Já jsem nikdy nic neukradl.
NIKDY!
Igraczech: Já jsem teďka třeba ukradl orchestrální samply ze
soundtracku Indiany Jonese a udělal jsem z toho takovou hitovku na 125 BPM.
Hrozný mazec, lidi pokaždé řvou, což se mi nikdy předtím nestalo.
V jakém stylovém rozmezí se album pohybuje?
Čistě drum´n´bass to není…
Juanita: Není. Je tam breakbeat, je tam downtempo. Docela
„popoidní“ záležitost, protože jsem hodně používal vokály. Mělo by
se to dobře poslouchat. Pokud je tam vůbec drum´n´bass, je to
vokálovka.
Vyjde něco na singlu?
Juanita: Na singlu už vyšlo Im In, jako poslední
Stoika, takže ne. Jedině, že by si album licencoval někdo v cizině.
Určitě bude další Stoika příští rok, stejně ale doufám, že aspoň
jeden track se podaří do té ciziny „udat“. Dost věřím Too Good To
Waste, kterou jsme udělali s Charlottou. A ta s LinDee (Rhodes
Island) taky docela šlape.
Kdo kromě Charlotty a LinDee s tebou na albu
ještě spolupracoval?
Juanita: Ještě Tereza Nekudová. Album jsem mixoval s Ecsonem
Waldesem. Navíc na Too Good To Waste se mnou spolupracoval Resound,
což je kámoš z Finska.
Igraczech: A jak moc to ovlivnilo výsledek?
Juanita: Hodně. Hlavně zvuk. Celé to začalo jako skladba ve Fast
Trackeru, kterou jsem mu poslal. On na ni chtěl pracovat, chvíli jsme si to
navzájem upravovali a posílali a nakonec se přidal vokál. Ten jsme sice
ještě museli opravit, ale zároveň jsme ho nechali vcelku. Vokály od LinDee
a Terezy jsem přidával spíše pocitově, ale Charlotta vymyslela text, který
dává smysl. U nás to moc lidí neumí, takže by byla škoda nějak ho
rozsekávat.
„Krejčovství na zakázku“ bych dělat nechtěl
Igraczku, ty jsi teď na něčem spolupracoval
s Čecho – kanaďanem Marvelem?
Igraczech: S Marvelem jsem spolupracoval na dvou tracích,
které už sice hrávám z CD, ale ještě nemají finální podobu. Musím
říct, že mi tahle spolupráce pomohla. Když jsem dřív hodně dělával
s Toucwoodem, zasekl jsem se na zvuku a přestal jsem dávat pozor na aranže a
na samotnou muziku. Marvel ale řekl: „Ne, tohle je zbytečné plýtvání
časem, udělej to radši takhle.“ Myslím, že mi to dost pomohlo.
Juanita: Slyšel jsi Ema Tomatucha? To je projekt Floexe a ZKA4T. Oni
to mají podobně, Floex vždycky pocitově udělá nějaké „nápady“ a
ZKA4T ho zvukově usměrní.
Igraczech hraje dávno, co ty? Viděl jsem tě na
lineupu hned několika letních festivalů, takže se do toho
pustíš?
Juanita: Určitě. Ne na gramcích ale na míchačkách na CD.
Teoreticky i prakticky už to mám zvládnuté.
Igraczech: Hele, já být tebou, tak trénuju na gramcích. Gramce jsou
přesnější než CD.
Juanita: Ale mi se do gramců moc nechce, protože nevím, kdy je budu
používat…
Igraczech: Každopádně se to hodí. Když už to budeš mít
naučené na gramcích, na CD ti to půjde automaticky. Ale když se to
naučíš na CD, nebudeš mít v rukou tu přesnost a tu citlivost, kterou ti
poskytuje ten gramofon. Když šaháš na desku, to je jako když šaháš na
ženskou.
Když tě kdysi zaujal drum´n´bass, proč sis
rovnou nevybral deejaying? To je možná mnohem vděčnější práce než
produkování, protože DJ je ten, který je narozdíl od producenta vidět.
A řadový návštěvník party zná spíše DJe, který mu hraje, než
producenta, který složil to, co hraje…
Juanita: Za prvé jsem o tomhle nepřemýšlel. Přišlo to
přirozeně. Odmalička jsem totiž dělal něco na počítači. DJem jsem nikdy
nechtěl být, ale když už děláš tracky, chceš zjistit, jak to funguje.
Pak slyšíš, jak tvoje věci hrajou kámoši, chceš je hrát sám…
Igraczech: Já nejprve začal hrát, protože se mi zdálo, že je to
ta nejsnadnější cesta, jak se k drum´n´bassu můžeš dostat. Taky jsem
chtěl odmalička skládat muziku, ale tenkrát jsem měl pocit, že do toho
člověk snáz pronikne, když bude míchat desky a pochopí, jak jsou
rozdělené na jednotlivé úseky a co se tam děje.
Hráli jste někdy na nějaký hudební
nástroj?
Juanita: Začínal jsem na klavír. Ale byl jsem hrozně líný tam
chodit, takže to skončilo tak rychle, jako to začalo. To mi bylo tak sedm,
nanejvýš osm.
Igraczech: Já jsem ve stejném věku chodil rok do přípravky a pak
jsem se šest let učil hrát na kytaru. To mě ale spíš nutili rodiče, a
když jsem dostal možnost, nechal jsem toho. Už v době house music mi
vadilo, že kytara nemá takové možnosti. Teď občas kytaru používám,
když dělám nějaký track.
Musím se zeptat, co říkáš na příznivé recenze
I´m In / Seen It All v Knowledge a Muziku?
Juanita: Je to super. Jak jsem říkal, určitě bych chtěl něco
vydat v cizině a tohle je dobrá reference. V breakbeatu máš mnohem více
šancí něco upsat, ale drum´n´bassová scéna je novými talenty nasycená.
Navíc je to hodně elitářské. O známostech a o předsudcích.
Co bys udělal, abys za hranice
prorazil?
Juanita: Jsou různé přístupy. Někdo chce prorazit, takže svůj
track pošle labelu, o kterém si myslí, že se mu bude zvukově hodit.
Dostane odpověď „fajn, ale v téhle pasáži se nám nelíbí tohle, je to
moc drsné nebo měkké“ a ten člověk to pak pořád předělává, aby se
to labelu líbilo. To mi moc nevoní. Radši budu dělat další tracky. Možná
to je ignorance, polovina lidí takhle třeba začala, ale „krejčovství na
zakázku“ bych dělat nechtěl.
Album ´Spa Boy´ právě vychází u Quazi Delict, křest proběhne
3.června v klubu Punto Azul.
text BARTIAS [ Radim Bartík ] | foto Tomáš Martínek | @ ShadowBox 15.června 2003