RECENZE // BOSS SP-505

Filiálka známé firmy Roland má na trhu hned několik takzvaných groovemachines. Dvě z nich mají v sobě i sampler a já jsem měl možnost právě jednu z těch vybavenějších vyzkoušet. Boss SP-505 toho umí opravdu hodně a jeho největší výhodou je jeho skladnost a nízká hmotnost. Více pod nadpisem.


1. 7. 2003, publikoval KOOGI

RECENZE TECHNIKY VÁM PŘINÁŠÍ KOOGI, EASTBASE A MAXISTORE.
Recenze provedl Koogi, techniku zapůjčila prodejna pro Dje Maxistore. Medialní partneři prováděných recenzí jsou agentura Eastbase, server www.techno.cz a časopis Bassline.

BOSS SP 505
Groove Sampling Workstation

Tento malý přenosný sampler firmy Boss nabízí funkce, kterými se donedávna mohly chlubit jen drahé profesionální mašiny anebo softwarové instrumenty. Pracuje na bázi flashové paměti, takže nemusíte nic loadovat ani ukládat. Stačí jen stisknout hlavní vypínač a vše je připraveno k práci.
Široká možnost editace samplů pomocí grafického znázornění na displej,i auto­matická synchronizace BPM a konečně i 26 zabudovaných efektů dělá z této placaté 20×25cm měřící lehké placky opravdu skvělou záležitost. Ale pojďme se na ni podívat zblízka..

V dolní části ovládacího panelu je 16 velkých tlačítek, takzvaných drumpadů, které svítí, kdykoliv začnou hrát. Vlevo od nich najdete knoflík s jménem PAD BANK, přes který se dostanete k jednotlivým zvukovým bankám. Je jasné, že každý si dovnitř nasype zvuky podle svého vkusu, ale přesto pro vás výrobce pripravil tři banky bicích úderů a jednu banku různých zvuků synťáků, piána a basů. Všechny ve stejné tónině, ale díky tlačítku Pitch si s tím lehce poradíte. Stačí si vybrat kýžený zvuk a sampler ho potom jediným stiskem přepočítá a rozloží po celé klávesnici aniž by změnil jeho délku.

O řadu výš najdeme tlačítka ovládající jednoduchý sekvencer. Ten umí různě kombinovat až čtyři různé, předem připravené tracky. SP 505 si neumí pamatovat samotné hýbání s kontroléry, takže pro použití v sekvenceru bych doporučil všechny průběhy předem nasamplovat.

Nad sekvencerem nemůžeme přehlédnout ovládání efektů. Těch je tu na výběr 26 a nutno podotknout, že ne všechny jsou zvukově stejně kvalitní. Dost slabý je tu reverb, overdrive, distortion, octave nebo wah. Naopak velmi se mi líbily například flanger, fazer, tape echo nebo pitch shifter. Každý z nich disponuje třemi citlivě reagujícími parametry.

Úplně nahoru je posazen zeleně podsvícený display, na kterém se díky jeho rozměrům můžete velmi snadno orientovat. Pohybujeme se v něm pomocí čtyř tlačítek a nad nimi umístěnému cursor wheelu.
Samotnému samplování je věnována levá strana ovládací plochy. Po zmáčknutí knoflíku Sampling se rozsvítí všechna volná tlačítka drumpadů a vy si prostě vyberete, do kterého se bude samplovat. Potom nastavíte sílu signálu a zdroj odkud zvuk poleze…, no a to je vlastně všechno. Pak stačí znova zmáčknout Sampling a nahrávání okamžitě začne. Můžete si dokonce nastavit aby se začalo nahrávat automaticky hned jak zdrojový přístroj vyšle první signál. Samplujete-li bicí smyčku, máte možnost ji rozsekat na jednotlivé bicí údery pomocí funkce Chop a rovnou každý sampl nechat přiřadit k jednotlivým padům a vyrobit si tak úplně vlatní rytmus. Funguje to spolehlivě, ale pouze v mono, což například u bicích vůbec nevadí. Jestliže přitom dojde k jakékoliv nepřesnosti, dá se to lehce napravit pomocí Editace, která je také velmi snadná hlavně díky již zmiňovanému displayi, na kterém si necháte vykreslit celý sampl a potom na základě průběhových křivek nastavíte odkud kam ho chcete přehrávat.
Jestiže s oblibou používáte dlouhé rytmické samply, určitě oceníte funkci BPM Sync, která umí jednotlivé loopy srovnat do požadovaného tempa. Kvalita upraveného samplu je hodně závislá na jeho původním zvuku a také na míře samotného přepočítání.

Zadní panel nabízí vedle MIDI IN a MIDI OUT po jednom cinchovém stereo vstupu a výstupu. Při vyšší hlasitosti hlavní výstup trochu zkresluje signál, takže je lepší držet jeho úroveň asi na polovině dostupných hodnot. Dále zde najdeme dva digitální vstupy pro samplování(SPDIF a Coaxial), sluchátkový výstupna velký jack a vstup pro mikrofon stejného formátu. Je tu dokonce i multifunkční footswitch zdířka a samozřejmě hlavní vypínač.

Samotný sampler se může pochlubit osmihlasou polyfonií a pojme až 124 vteřin mono samplů (62 stereo) a pořídíte-li si přídavnou kartu Smart Media, můžete paměť rozšířit až na 66 minut a importovat samply ve formátech Wav nebo Aiff.

SP-505 je velmi šikovná krabička, která je podle mě díky své zvukové kvalitě nejlépe využitelná v práci s bicími a k vytváření různých rytmických podkladů. Její velká výhoda je bezesporu nízká hmotnost a malý rozměr, takže ji sebou můžete tahat vlastně všude. Je to nástroj, který nejenomže umožňuje jednoduchou a rychlou práci se samply, ale pomocí tlačítka Ext Source se dá využít i jako externí multiefekt.

www.bossus.com


Další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a www.techno.cz. Uvedenou techniku je možné přímo vyzkoušet v prodejně pro dje nebo koupit (i na splátky) v Maxistore, Bořivojova 57, Praha 3.
Email: x@maxistore.cz
Tel.: 222 722 999
Fax: 222 718 739
GSM: 608 033 042
GSM: 608 203 036

publikoval KOOGI