PROFIL // KOSHEEN

Když se Kosheen před lety objevili s debutovým singlem Hide U, stali se malou revolucí. Ne snad proto, že by ve velké míře použili vokál. To už dávno dělali jiní. Právě Kosheen ale byli první, kdo navázal na „písničkovou“ tradici Reprazent a Breakbeat Ery, spojil ji (podobně jako Breakbeat Era) s hard stepovou rytmikou a přidal hitový potenciál hodný starého dobrého Presleyho. Tedy, ne že by Sex Change, Heroes, Brown Paper Bag nebo Breakbeat Era nebyly rádiovými hity. Nedostaly se ovšem tak daleko. Tak daleko, že by je ne – drum´n´bassový DJ John Digweed hrál jako finální skladbu svého setu před pěti tisíci lidmi na festivalu Bedrock.


8. 7. 2003, publikoval bartias

Děláme písničky

Klasický začátek profilových článků: Kdo je kdo. Kosheen jsou Markee „Substance“ Morrison, Darren „Decoder“ Beale a Sian Evans. Substance & Decoder se v polovině devadesátých let proslavili jako promotéři, DJs a především producenti, kteří pro pořádný kopák nejdou zrovna moc daleko. Bristol byl jejich (no, tak úplně zas ne, protože malinký kousek museli nechat Roniho bandě – ono taky nepusťte sednout někoho, kdo zrovna dostal prestižní ocenění Mercury Prize). Několik let (do ´98) pořádali úspěšnou noc Roughneck Ting. A do toho přišla Sian.

Brunetka z Walesu, s malým synkem a několika lety života strávenými v prostředí hippie komunit. Sian s kytarou na krku. Její dědeček skládal hudbu a Sian zpívala v několika rhytm´n´bluesových a jazzových skupinách. Vždycky ji bavila hudba písničkářek jako je Joni Mitchell, vzestup taneční hudby na přelomu osmdesátých a devadesátých let byl ale úplně něco jiného. „Věřili jsme, že tancem změníme svět,“ usmívá se při vzpomínce na dávné časy. Sian se přestěhovala do Bristolu a díky drum´n´bassu se, kde jinde než na jedné z Roughneck Ting parties, seznámila se zbytkem budoucí skupiny.

Kosheen se sešli ve studiu, aby společně pracovali na skladbě, které by dobře sedl Sianin vokál. Traduje se, že když vznikala Hide U, trvalo to jen pár hodin a Sian k jejímu nazpívání potřebovala pouhé tři (!) pokusy. Singl vyšel na labelu Moksha a brzy se stal ne hitem, ale přímo trendem. Jednoduchý a dobře zapamatovatelný motiv, který přitom není hloupý, donekonečna opakuje stejnou basovou linku a vy si přitom stále přejete, aby ještě nepřišel konec. Hide U si všichni zamilovali, všichni ji hráli, všichni ji zpívali a všem se líbila. Jednoduše řečeno, stal se z ní vzor a inspirace pro ostatní drum´n´bassové producenty a možná by stálo za to, zamyslet se nad skutečností, kolik tracků s dívčím vokálem se skládalo „před“ a kolik „po“. Támhle Tali a Kamanchi by mohli vyprávět.

Následovaly hity Catch (u naší drum´n´bassové komunity spíš „trpěné zlo“, v našich rádiích poměrně často hraná záležitost) a mnohem povedenější (Slip´n´Slide) Suicide (nedávno jsem „přistihl“ Overflowa, že ji stále hraje), přičemž debutové album ´Resist´ na sebe nenechalo dlouho čekat. Na něm Kosheen potvrdili, že dělají především písničky a drum´n´bassový základ kombinují se soulem a dokonce i folkem. Čtvrtý vydaný singl s názvem Hungry pak měl šance oslovit i vaši maminku. No jen si tu španělku poslechněte. Co na tom, že tohle už s drum´n´bassem nemá mnoho společného, aspoň někdo konečně napsal dobrou popovou věc pro dvacáté první století.

Kosheen o sobě tvrdí, že především dělají písničky, stále se ovšem hlásí k drum´n´bassovým kořenům a sami sebe nazývají „organickou technologií.“ Tvrdí, že pokud by drum´n´bass nebyl přístupný experimentování (což je, myslím, skutečnost, proč tenhle hudební styl všichni tolik milujeme), nikdy by nemohli existovat. Jejich druhé právě připravované album má být prý ještě méně „taneční“ než ´Resist´, ale pokud nejste omezení jen na určitý neměnný model, nemusí to ještě nutně znamenat katastrofu. Jejich živé vystupování si určitě zaslouží respekt. V sestavě zpěvačka, cello, kytara, bicí, keyboard a gramce se do České republiky podívají už potřetí (na Slovensko poprvé). Možná Sian párkrát přeskočí hlas, ale loňské Creamfields ukázaly, že pokud se Kosheen dostane dobrého zvukového aparátu, můžeme se těšit na energickou show plnou emocí. Koncertovat totiž Kosheen rozhodně umí. Nemusíte je milovat, ale je dobré vědět, že kromě puritánského existuje i jiný pohled na věc. A ten, který mají Kosheen, není tak špatný.


Kosheen vystoupí tento víkend (12.-13.července) na festivalu Colours of Ostrava, o víkendu 18.-19.července na slovenské Pohodě v Trenčíně. Představí i nový materiál z připravovaného druhého alba.



Kosheen: ´Resist´
BMG/Moksha 2000

HODNOCENÍ
[] [] [] [] []


U lidí z taneční scény se v poslední době často stává, že se jejich debutová alba liší od toho, co vycházelo na singlech. Jakoby se snažili přesvědčit svět, že umí prorazit do rádií. K tomu je ale nutné provést pár úprav… Resist zpočátku především mezi puritánskými fanoušky drum´n´bassu (a těch je drtivá většina) znamenalo určité zklamání. S odstupem času se ale jeví jako logický krok dvojice Substance &  Decoder vstříc písničkářství slečny Sian. Najdeme tu drum´n´bass (Hide U, Suicide), trip hop (Resist, Gone) i pop (Hungry), to vše doplněno o živé nástroje. Přes všechny nedostatky je ´Resist´ dobrým albem.

 
text Bartias [ Radim Bartík ] | foto Cody Buridge & archiv | @ ShadowBox 8.července 2003