/ / LTJ Bukem
Pokud bychom požádali některého z příznivců drum ‚n‘ bassu, aby
vyjmenoval ty nejzásadnější a nejkultovnější labely, které navždy
změnily tvář tohoto stylu, jedna z prvních odpovědí by jistě zněla Good
Looking Records. Šéfa tohoto labelu, DJe a producenta LTJ Bukema, jsme
zastihli na počátku února v australském Perthu, kde si dopřával několik
dnů odpočinku před zahájením svého turné. Bukem tu odehraje svůj druhý
koncert po šesti letech. „Rád bych tu hrál častěji, ale všechno to
záleží na tom, jak si člověk zorganizuje svůj čas. Nechci jezdit takovou
dálku a pak odehrát jenom jeden koncert. Člověk musí dokonale využít
každé chvilky. S takovýmhle plánováním jsem začal teprve před pár
lety – všechno si teď mnohem víc užívám.“ Většina DJů
prefererovala už od samých počátků junglu tvrdší zvuk – Bukem však
vždy sázel na melodie a jazzové a funkové prvky. Tento přístup mu
okamžitě přinesl řadu fanoušků a zajistil mu jeho dnešní popularitu.
Vyklidněné plochy, smyčce, dechy, Rhodes a Hammond v kombinaci s ostrými
breaky – tak by se dal stručně charakterizovat zvuk příznačný pro tento
label. „Myslím, že by se neměli porovnávat lidi na jednotlivých
koncertech. Nikdy nevíš, co se v člověku odehrává a jak hudbu cítí.
Lidi prostě nemusí vždycky skákat do výšky s nataženýma rukama. Ať
hraju pro hlasitý dav nebo pro lidi, kteří jsou spíš tišší, vždycky
poznám chvíli, kdy se s nima prostřednictvím hudby spojím. Mám veliké
šťěstí, že jsem posledních deset let mohl objíždět celý svět, a
sdílet tak tuhle hudbu s ostatními.“ Některé Bukemovy skladby jsou už
dnes považovány za klasiky v pravém smyslu tohoto slova (např. ‚Musik‘
nebo ‚Demon's Theme‘, vůbec první release Good Looking Records). Svoje
první regulérní album, ‚Journey Inwards‘, však Bukem vydal teprve před
nedávnem. Přiznává, že bylo těžké najít si na produkování čas,
protože většinu roku hrál jako DJ a propagoval umělce svého labelu.
S příchodem kvalitního audio softwaru se ale všechno mění…
„Posledních pár let jsem jenom DJoval. Už rok mám ale laptop plný audio
softwaru – Logic Platinum, Recycle, sampler ES-24, virtuální synthy,
Hammond, Rhodes a samply bicích. Vpodstatě můžu celou skladbu udělat
v počítači. Zní pak stejně, jako bych jí dělal dole ve studiu. Všechno
tu máš před sebou a nemusíš poskakovat mezi samplerem, sekvencerem a efekty
jako ve studiu. Je úžasné, co se dá dnes s počítačem udělat, a tvorba
hudby je teď mnohem méně komplikovaná.“ Narozdíl od většiny alb
s elektronickou muzikou je na ‚Journey Inwards‘ použito poměrně hodně
živých nástrojů. „Sám jsem naživo nahrával Rhodes. Jen ve skladbě
‚Undress Your Mind‘ hrál kamarád Kaidi Tatham (Herbaliser), který je teď
taky v Austrálii. Přijel sem na jeden jazzový festival; skončilo to tak,
že vylezl na pódium a hrál skoro se všemi kapelami, co tam vystupovali.“
V bookletu ‚Journey Inwards‘ najdete fotky z Bukemova pravidelného
večírku v Londýnském klubu The End. „Vždycky pozvu lidi jako Roger
Sanchez, Carl Cox, Kruder & Dorfmeister, Afrika Bambaata nebo Grandmaster
Caz. Na scéně se už pohybuji dlouho, a tak všechny tyhle lidi znám. Je to
příležitost pozvat lidi, co hrajou různé styly. Já sám pak můžu
odehrát housový nebo downtempový set. Hraju taky na večírcích Gillese
Pettersona. Tam pouštím styly jako jazz, soul nebo downtempo – asi byste se
divili, kolikrát mám příležitost hrát jiné styly než drum ‚n‘
bass.“ Mnozí tvrdí, že Bukemova vystoupení, kde hraje se svým dvorním MC
Conradem, jsou větší show než „živá“ vystoupení mnohých
drumandbassových projektů. „Je to pododný případ jako Reprazent s MC
Dynamitem. To pro mě ale není hraní naživo. Vlastně je to naživo – ve
smyslu, že jde o live mixování a rappování. Určitě chci ale hrát
naživo. Kamarádi-hudebníci, kteří hrají na saxofon, flétnu, kontrabas a
další nástroje, chtějí taky, takže je na co se těšit.“
/ (juanita) / zdroj: dnb arena