LTJ Bukem

Co je slusne vedet o LTJ Bukemovi?


1. 11. 2001, publikoval redakce

/ / LTJ Bukem

Pokud bychom požádali některého z příznivců drum ‚n‘ bassu, aby vyjmenoval ty nejzásadnější a nejkultovnější labely, které navždy změnily tvář tohoto stylu, jedna z prvních odpovědí by jistě zněla Good Looking Records. Šéfa tohoto labelu, DJe a producenta LTJ Bukema, jsme zastihli na počátku února v australském Perthu, kde si dopřával několik dnů odpočinku před zahájením svého turné. Bukem tu odehraje svůj druhý koncert po šesti letech. „Rád bych tu hrál častěji, ale všechno to záleží na tom, jak si člověk zorganizuje svůj čas. Nechci jezdit takovou dálku a pak odehrát jenom jeden koncert. Člověk musí dokonale využít každé chvilky. S takovýmhle plánováním jsem začal teprve před pár lety – všechno si teď mnohem víc užívám.“ Většina DJů prefererovala už od samých počátků junglu tvrdší zvuk – Bukem však vždy sázel na melodie a jazzové a funkové prvky. Tento přístup mu okamžitě přinesl řadu fanoušků a zajistil mu jeho dnešní popularitu. Vyklidněné plochy, smyčce, dechy, Rhodes a Hammond v kombinaci s ostrými breaky – tak by se dal stručně charakterizovat zvuk příznačný pro tento label. „Myslím, že by se neměli porovnávat lidi na jednotlivých koncertech. Nikdy nevíš, co se v člověku odehrává a jak hudbu cítí. Lidi prostě nemusí vždycky skákat do výšky s nataženýma rukama. Ať hraju pro hlasitý dav nebo pro lidi, kteří jsou spíš tišší, vždycky poznám chvíli, kdy se s nima prostřednictvím hudby spojím. Mám veliké šťěstí, že jsem posledních deset let mohl objíždět celý svět, a sdílet tak tuhle hudbu s ostatními.“ Některé Bukemovy skladby jsou už dnes považovány za klasiky v pravém smyslu tohoto slova (např. ‚Musik‘ nebo ‚Demon's Theme‘, vůbec první release Good Looking Records). Svoje první regulérní album, ‚Journey Inwards‘, však Bukem vydal teprve před nedávnem. Přiznává, že bylo těžké najít si na produkování čas, protože většinu roku hrál jako DJ a propagoval umělce svého labelu. S příchodem kvalitního audio softwaru se ale všechno mění… „Posledních pár let jsem jenom DJoval. Už rok mám ale laptop plný audio softwaru – Logic Platinum, Recycle, sampler ES-24, virtuální synthy, Hammond, Rhodes a samply bicích. Vpodstatě můžu celou skladbu udělat v počítači. Zní pak stejně, jako bych jí dělal dole ve studiu. Všechno tu máš před sebou a nemusíš poskakovat mezi samplerem, sekvencerem a efekty jako ve studiu. Je úžasné, co se dá dnes s počítačem udělat, a tvorba hudby je teď mnohem méně komplikovaná.“ Narozdíl od většiny alb s elektronickou muzikou je na ‚Journey Inwards‘ použito poměrně hodně živých nástrojů. „Sám jsem naživo nahrával Rhodes. Jen ve skladbě ‚Undress Your Mind‘ hrál kamarád Kaidi Tatham (Herbaliser), který je teď taky v Austrálii. Přijel sem na jeden jazzový festival; skončilo to tak, že vylezl na pódium a hrál skoro se všemi kapelami, co tam vystupovali.“ V bookletu ‚Journey Inwards‘ najdete fotky z Bukemova pravidelného večírku v Londýnském klubu The End. „Vždycky pozvu lidi jako Roger Sanchez, Carl Cox, Kruder & Dorfmeister, Afrika Bambaata nebo Grandmaster Caz. Na scéně se už pohybuji dlouho, a tak všechny tyhle lidi znám. Je to příležitost pozvat lidi, co hrajou různé styly. Já sám pak můžu odehrát housový nebo downtempový set. Hraju taky na večírcích Gillese Pettersona. Tam pouštím styly jako jazz, soul nebo downtempo – asi byste se divili, kolikrát mám příležitost hrát jiné styly než drum ‚n‘ bass.“ Mnozí tvrdí, že Bukemova vystoupení, kde hraje se svým dvorním MC Conradem, jsou větší show než „živá“ vystoupení mnohých drumandbassových projektů. „Je to pododný případ jako Reprazent s MC Dynamitem. To pro mě ale není hraní naživo. Vlastně je to naživo – ve smyslu, že jde o live mixování a rappování. Určitě chci ale hrát naživo. Kamarádi-hudebníci, kteří hrají na saxofon, flétnu, kontrabas a další nástroje, chtějí taky, takže je na co se těšit.“


/ (juanita) / zdroj: dnb arena