REVIEW // EOST: HAPPY R

Lidé z Escape na mě posledního půlroku působí jako průkopníci. V zemi, kde většina fanoušků raději přes „kamaráda, který má kamaráda a ten má kamaráda s vypalovačkou“ kopíruje alba svých oblíbených interpretů a singly už vůbec neřeší, s neutuchající trpělivostí vydávají skvěle připravená EP, za která se platit rozhodně vyplatí. Je radost vidět, že Escape nic nevynechávají a věci dělají pořádně.


24. 8. 2003, publikoval bartias

The Ecstasy of Saint Theresa: ´Happy R´
Escape 2003

HODNOCENÍ
[] [] [] [] []


Happy R je třetím (maxi)singlem z alba ´Slowthinking´ licencovaného kromě České republiky i v Anglii. Obsahuje dvě zvukové hříčky navazující na podobně zaměřené legrácky na albu (Miss Underloops VI a VII) a šest skladeb. Písničku táhne především skvělý zpěv Katky Winterové, který Akademie populární hudby právem odměnila cenou pro nejlepší zpěvačku. Happy R je dosti originální ambientní experiment, nebýt ale onoho vokálu, zůstalo by možná jen u té originality. Takhle naštěstí můžeme ocenit povedenou, i když poněkud zvláštní (poznamená posluchačka Helenky Vondráčkové na adresu Dámy s polenem), písničku, schopnou pohladit na duši a zároveň i leccos vyčíst. Happy R sice nedosahuje takové kvality jako „lambovská“ Than I Have Less Time For Myself (najdete ji na albu), ale stejně si nemůžu odpustit neodbytnou myšlenku, byl-li bych šťastnější, v případě že by můj život vypadal jasnější.

Ale dost filozofie (protože stejně nikdy nebudeme vědět, kdo Lauru zabil). Eklektickou záležitost dodali rakouští Madrid de los Austrias. Jejich Clean the Poll and Read the Book – Vamp RMX „po cestě“ nabírá další a další prvky, které společně utváří poslechový, náročnější breakbeat. Sovy, pane Coopere, nejsou tím, čím se zdají být. Remix nefunguje špatně a je z něj cítit, že Madrid de los Austrias jsou šikovnými hudebníky, ale funguje jen jako remix. Jinými slovy, vznikla (vůbec ne špatná) skladba, u které její autoři prostě jen přemýšleli, jaký hudební doprovod přidat k vokálu, aby se co nejlépe povedlo. A povedlo se. Funky basa rulla!

Downhill RMX ing. Emara je retro (trendy?) návrat ke kytarové vlně, jež hýbala a opět se snaží pohnout světem. Dost by mě zajímalo, jestli ing. Emarem není samotný Muchow. Z Happy R se totiž stala zastřeně zasněná skladba plná zvukových stěn střídajících se s klidovými pasážemi. Melodie chytá za srdce a vše na chlup sedí. To Bugmanův Fascinating State RMX je podstatně neuchopitelnější. Máme tady „varhany“, stále se opakující „fascinating, fascinating“ a jemný deep housový beat. Prostě chilloutové downtempo. Neusínejte mi tady, Audrey Hornová!

Tísnivý a úzkostný je Anaesthetic RMX od Abuse. Jestli jsem v souvislosti s jeho remixem Snobbish Heart od Veneer psal, že vokál zpěvačky Simony pomalu uzavřel do neproniknutelné klece, octla se teď Katka v sterilně prázdné místnosti kdesi ve sklepě a jen jemné kytarové akordy nesměle naznačují, že občas někdo na malou chvíli rozsvítí slabé a blikající světlo. Něžná úzkost, to je co byste měli očekávat i od vlastní tvorby Abuse. Od tvorby geniální.

A nakonec fešák na holení – ne, vy máte ještě čas pane Coopere. Juanita Juarez se nám v poslední době nějak rozjel (nejen, co se týče remixů). A proč ne, když mu to jde? Punk Thru RMX je jeho dalším koketováním s breakbeatem – tentokrát o něco tanečnějším než minule. Juanitova verze Happy R má krásné intro, jemně přerušené zlomeným beatem. Ten nás doprovodí k rychlému offbeatu a pak už na scénu přichází hutná basa, která si písničku bere za ručičku a vede ji svou cestou. Pokud si umíte představit, co se skrývá za slovy „atmosférický party killer“, jste doma. Pokud ne, zabalte ji do igelitu. A Ronette pusťte.


text Radim Bartík | foto archiv | @ ShadowBox 24.srpna 2003