The Ecstasy of Saint Theresa: ´Happy R´
Escape 2003
HODNOCENÍ
[] [] [] [] []
Happy R je třetím (maxi)singlem z alba ´Slowthinking´
licencovaného kromě České republiky i v Anglii. Obsahuje dvě zvukové
hříčky navazující na podobně zaměřené legrácky na albu (Miss
Underloops VI a VII) a šest skladeb. Písničku táhne
především skvělý zpěv Katky Winterové, který Akademie populární hudby
právem odměnila cenou pro nejlepší zpěvačku. Happy R je dosti
originální ambientní experiment, nebýt ale onoho vokálu, zůstalo by
možná jen u té originality. Takhle naštěstí můžeme ocenit povedenou,
i když poněkud zvláštní (poznamená posluchačka Helenky Vondráčkové na
adresu Dámy s polenem), písničku, schopnou pohladit na duši a zároveň
i leccos vyčíst. Happy R sice nedosahuje takové kvality jako
„lambovská“ Than I Have Less Time For Myself (najdete ji na
albu), ale stejně si nemůžu odpustit neodbytnou myšlenku, byl-li bych
šťastnější, v případě že by můj život vypadal jasnější.
Ale dost filozofie (protože stejně nikdy nebudeme vědět, kdo Lauru zabil). Eklektickou záležitost dodali rakouští Madrid de los Austrias. Jejich Clean the Poll and Read the Book – Vamp RMX „po cestě“ nabírá další a další prvky, které společně utváří poslechový, náročnější breakbeat. Sovy, pane Coopere, nejsou tím, čím se zdají být. Remix nefunguje špatně a je z něj cítit, že Madrid de los Austrias jsou šikovnými hudebníky, ale funguje jen jako remix. Jinými slovy, vznikla (vůbec ne špatná) skladba, u které její autoři prostě jen přemýšleli, jaký hudební doprovod přidat k vokálu, aby se co nejlépe povedlo. A povedlo se. Funky basa rulla!
Downhill RMX ing. Emara je retro (trendy?) návrat ke kytarové vlně, jež hýbala a opět se snaží pohnout světem. Dost by mě zajímalo, jestli ing. Emarem není samotný Muchow. Z Happy R se totiž stala zastřeně zasněná skladba plná zvukových stěn střídajících se s klidovými pasážemi. Melodie chytá za srdce a vše na chlup sedí. To Bugmanův Fascinating State RMX je podstatně neuchopitelnější. Máme tady „varhany“, stále se opakující „fascinating, fascinating“ a jemný deep housový beat. Prostě chilloutové downtempo. Neusínejte mi tady, Audrey Hornová!
Tísnivý a úzkostný je Anaesthetic RMX od Abuse. Jestli jsem v souvislosti s jeho remixem Snobbish Heart od Veneer psal, že vokál zpěvačky Simony pomalu uzavřel do neproniknutelné klece, octla se teď Katka v sterilně prázdné místnosti kdesi ve sklepě a jen jemné kytarové akordy nesměle naznačují, že občas někdo na malou chvíli rozsvítí slabé a blikající světlo. Něžná úzkost, to je co byste měli očekávat i od vlastní tvorby Abuse. Od tvorby geniální.
A nakonec fešák na holení – ne, vy máte ještě čas pane Coopere. Juanita Juarez se nám v poslední době nějak rozjel (nejen, co se týče remixů). A proč ne, když mu to jde? Punk Thru RMX je jeho dalším koketováním s breakbeatem – tentokrát o něco tanečnějším než minule. Juanitova verze Happy R má krásné intro, jemně přerušené zlomeným beatem. Ten nás doprovodí k rychlému offbeatu a pak už na scénu přichází hutná basa, která si písničku bere za ručičku a vede ji svou cestou. Pokud si umíte představit, co se skrývá za slovy „atmosférický party killer“, jste doma. Pokud ne, zabalte ji do igelitu. A Ronette pusťte.
text Radim Bartík | foto
archiv | @ ShadowBox 24.srpna 2003