REVIEW // VA: RE(D)MIXES

Deadred records je malinký, nezávislý DIY (do it yourself) label ze Slovenska. Původně vznikl jen proto, aby jeho zakladatelé – členové projektu Nylon Union, mohli vydat své debutové EP. Časem se ale rozvinul v label, který díky kvalitě vydaných nahrávek získal několik stálých fanoušků. U Deadred recordings vycházejí výjimečná alba výjimečných projektů (Abuse, Frogski Pop, příspěvkem na kompilaci ´Deadred To Bed´ tady debutovali i Veneer), přičemž opravdu povedená není jen hudba, ale i grafické zpracování.


11. 9. 2003, publikoval bartias

VA: ´Re(d)mixes´
Deadred records 2003

HODNOCENÍ
[] [] [] [] []


„Form follows function“ – tedy forma je závislá na funkci. Pro nás jsou při vydáváni hudby stejně důležité obě složky. Jednak funkce, v tomto případě hudební obsah, a jednak ta forma, kvalitní vizuální zpracování. Chceme nabídnout stylový produkt, ke kterému člověk získá nějaký vztah," prozrazuje Martin Turzík, jeden ze zakladatelů labelu. Je třeba říci, že se Deadred recordings této zásady drží do puntíku (vzpomeňme třeba vynikající EP od Abuse, recenze tady). ´Re(d)mixes´ obdržíte ve dvojité, zatavené fólii vyplněné rudou barvou (barvou labelu), dokonce i s návodem na originální „Deadred tričko“. Což samo o sobě je docela vtipným zpestřením odpoledne. A co teprve obsah.

Základní myšlenka ´Re(d)mixes´ byla oslovit všechny interprety spjaté s existencí labelu, nabídnout jim už hotové písničky jejich kolegů a nechat je remixovat. Díky dobrému nápadu se na albu s třinácti skladbami setkává dvanáct projektů (někteří i několikrát) a přes obrovské množství lidí zní ´Re(d)mixes´ celistvě, jakoby si všichni navzájem radili a posléze i koukali do karet.

´Re(d)mixes´ tvoří jednotný celek, na jehož počátku stojí moderní písničkářství stejně moderního zvuku. Na to se nabalují bohaté, zasněné plochy a podmanivá downtempová nálada. Vokál je častý, ale nikdy přímo nedominuje, spíše kompozice skladeb zajímavě dokresluje, často je ke slyšení pokroucená kytara a basová linka zní téměř výhradně jako koncertní.

Za srdce (mě osobně) chytá (za prvé) především Abuse. Znovu opakuju, že ten chlapík bude asi opravdu geniální a nemůžu se dočkat slibovaného debutového alba. Pak jsou tady dvakrát zremixovaní Frogski Pop (za srdce, za druhé). Pepermint (On Sunday) si do parády vzali Veneer a výsledek je neuvěřitelně něžný. Krásný vokál Valerie Chauvey (zpívá i s Here) sice jen repetitivně opakuje jedinou větu, působí ale nepřehlédnutelně křehce. Své udělá i lehce retro zvuk kláves a legračně zvrhlá basa.

Tengo Poco Tiemto (Again) předělali Panda Filters a výsledek je podobně mrazivý. Do kolen posílá už úvodní flétna v kombinaci s ambientní plochou. Kytarové vybrnkávání a lehké drhnutí strun se s vrstvením dalších prvků stává stále abstraktnější a neuchopitelnější, až nakonec skladba vyšumí mezi sluneční paprsky.

Díky eklektičnosti je občas ´Re(d)mixes´ trošku složitější záležitostí na poslech. Přes všechnu rozmanitost ale na posluchače ani v nejmenším nezapomíná a stále zůstává víc než „friendly“. Deadred records znovu nenápadně ukazují, že perfektní album se dá natočit s malými náklady i s téměř neznámými projekty. ´Re(d)mixes´ by vám asi neměli uniknout.


www.deadred.sk

text Radim Bartík | foto archiv | ShadowBox 11.září 2003