Už někdy od konce roku 2002 lze na drum'n'bassové scéně vypozorovat poměrně nečekaný posun – návrat k ragga soundu. Ovšem slovo „návrat“ by mělo patřit spíše do uvozovek – raggamuffin ve všech junglových odnožích žije stále, nepřerušeně, od roku 1992 dodnes. Byl pouze znovuobjeven mainstreamem, kterému se v éře hřejivého liquidního funku jaksi stýská po soundu poněkud drsnějším, divočejším. V následující stati se ohlédneme za tím, kdo byl kdo a kdo je kdo v ragga junglu. Modří už vědí a žlutí s červenými nastraží uši – valí se na nás ‚bad bwoy sownd‘.
V době, kdy se do houseu vkradly hiphopové breakbeatové smyčky a vznikl hardcore, tedy kolem roku 1990, se vytvářením tohoto nového soundu zabývali producenti, kteří měli ve své většině kořeny také v jamajských stylech. Ne náhodou se v tehdejších nahrávkách začaly objevovat prvky dobře známé z dubu a ragga dancehallu – kvílivé sirény, kulometné ratatáky, klávesové přiznávky na sudou, raggamuffinové vokály a samozřejmě temná procházející se basa. Během dvou let se od hardcore od základu změnil a transformoval se v jungle. Přispěli k tomu tvůrci jak z hip-hopové tak i houseové scény – obou táborů, které měly zásadní vliv na vznik tohoto nového stylu.
Bezesporu nejdůležitější postavou tohoto hnutí byl Rebel MC, oddaný rastafarián působící nejprve v hip-hopové partě Double Trouble, posléze se vydavší na sólovou dráhu. V roce 1991 vydává Black Meaning Good a následně v roce 1992 Word, Sound and Power, dvě alba, která ostře kritizují politické poměry Velké Británie a kde autor zhusta využívá hardcorových zvuků a postupů. Paralelně s tím se stává zakládajícím členem hip-hopové trojky Demon Boyz, která se navždy zapíše do dějin peckou Junglist, jež vyjde na Rebelově labelu Tribal Bass a která se zároveň stává zřejmě první skladbou, kterou lze označit termínem ragga jungle.
Společně s tím se odehrávají důležité věci i v houseovém přítoku hardcorové řeky. Potential Bad Boy, domácí producent labelu Ibiza Records, spolu s jeho nohsledy Noise Factory vydává jednu inovativní desku za druhou – rovnou dusavou rytmiku doplňují hromadami perkusivních samplů, zadrhávaných beatů, nasynkopovaných vraceček a chaotických ragga vokálů – a svět spatřují perly jako Box Bass (1990), Warehouse Music (1991) nebo Jungle Techno (1991), v roce 1992 následované již regulérními junglovkami Can You Feel The Rush nebo Set Me Free. Rovněž A Guy Called Gerald, autor nesmrtelné acid-houseové hymny Voodoo Ray, neusíná na vavřínech a na labelu Juice Box vydává zběsilou ragga breakbeatovku 28 Gun Bad Boy, následovanou neméně nakopnutou Ses Makes You Wise. Gerald je díky těmto nahrávkám zřejmě zároveň tím, kdo do jungle music jako první včlenil temné melancholické nálady přecházející až v regulérní darkside.
Rok 1993 se pak odehrává ve znamení definitivní exploze ragga soundu – Rebel MC zakládá label X-Project, na kterém vydává Old Skool Ting ve vlastní režii a Dub Plate Special v trojici Conquering Lion (společně s Jumping Jack Frostem a DJ Ronem), M-Beat vydává Rumble a Style, objevuje se Shy FX s jeho prvotinou Jungle Love a následnou drsárnou Gangsta Kid, která přinesla do scény opravdovou tvrdost, která na jednu chvíli přilákala i pozornost londýnských černošských gangů, což mělo za důsledek úbytek raverů bílé pleti na akcích tohoto druhu. Paralelně s explozí ragga soundu vzniká také drum'n'bass, monotónní forma junglu založená na vrstevnaté kompozici skladeb, která ovšem odbíhá od klasické hardcorově-junglové formy rychlých změn a spletitých experimentů, stejně jako od využití vokálu jako prostředku sdělení myšlenky.
S rokem 1994 přicházejí další zásadní tracky ragga junglového subžánru, na X-Projectu vychází masivní Code Red od Conquering Lion, DJ Ron zakládá label London Somet'ing a produkční tým New Blood, který se představuje grandiózní Worries In The Dance, J. J. Frost vydává zasněnou Burial pod pseudonymem Leviticus a rovněž dochází k invazi ragga junglu do masového povědomí skrze Incredible od M-Beatu (vokál General Levy) a nezapomenutelné Original Nuttah od Shy FXe s UK Apachim. Mediální zájem způsobuje návrat do temných vod drum'n'bassu a jeho definitivní převahu skrze skladby jako Dred Bass od Dead Dred (bratři Ascend & Ultravibe) či Ganja Man od DJ Krome & Mr. Time.
Směrem do roku 1995 „rozsypaný“ nasynkopovaný jungle v podstatě zaniká a amenové smyčky se definitivně usidlují v samplerech drum'n'bassových producentů. Rebel MC reaguje založením zřejmě nejdůležitějšího fenoménu ragga junglové scény vůbec, labelu Congo Natty. Hned první release Champion DJ s Top Catem ho vrací na pomyslný ragga junglový trůn a po něm následují další trefy do černého jako hymna Junglist s Peterem Bouncerem pod hlavičkou Tribe Of Issachar, Radical s vysamplovaným newyorským rapperem KRS-ONE nebo floorfiller Wardance se Super Catem a Top Catem. Nejznámější drum'n'bassoví producenti nechávají ještě někdy do poloviny roku 1996 ragga vokály zaznívat (Remarc: R.I.P., Splash: Babylon, Prizna: Fire, Urban Shakedown: Arsonist…), pak se ale z mainstreamu definitivně vytrácejí a jsou nahrazeny atmosférickým drum'n'bassem a experimentálním hardstepem.
Mezitím Rebel MC piluje podobu ragga zvuku a přichází s ragga jump-upem – drum'n'bassovým podstylem s přímočarým dancefloorovým beatem a melodickou basou doplněnou o ragga dancehallové vokály. Během roku 1997 světlo světa spatřují desky Champion Natty nebo Emperor Selassie. Mezitím Terry T z bývalých Noise Factory zakládá u Congo Natty sublabely Souljah a Knowledge & Wisdom a dále se věnuje produkci např. ve spolupráci s Demolition Manem. Naprostého vrcholu produkce dosahuje Congo Natty crew vydáním neskutečně našlápnutých 1998 remixů skladeb Code Red, Fever a Junglist.
Po roce 1998 s hudebním úpadkem drum'n'bassové scény obecně nastává totéž i s jeho ragga odnoží, producenti ztrácejí originalitu a vše se odehrává systémem „hoď tam hustou basu a nějakej vokál řvoucí Jah Rastafari“. Po roce 2000 ale scéna nabírá nových obrátek – sloučením labelů Ibiza, 3rd Party a Kemet vzniká label Three Lions a na scénu přicházejí i noví producenti znudění bezobsažností soudobého techstepu – vznikají labely Crunk Vinyl, Rude Bwoy Plastic, ale rovněž stále důležitější kanadská scéna zastoupená labely Junglistic Pressure nebo Illegal Records, kde vydává např. General Malice typický svým oldskoolovým soundem.
Pak už přichází rok 2002 a hity jako All Over Me od Aphroditea, Ruffneck Sound od Artful Dodger v remixu od Dillinjy, More Fire od Rawhill Kru, ale rovněž se znovu ozývají veteráni Congo Natty (Rebel MC meets Tenor Fly), Potential Bad Boy (Girls Town) nebo Terry T s novým dvojalbem na Knowledge & Wisdom. Současně s tím vycházejí desítky nových nahrávek od široké škály producentů počínaje soundsystémovým undergroundem, konče „známými firmami“, které se prostě snaží svést na staronové módní vlně (Aphrodite, Bad Company a spol.)
Co se týče naší domácí scény, produkci ragga junglu se nevěnuje prakticky nikdo, existuje zde ale rozsáhlá základna posluchačů, promotérů a DJs, kteří vzešli z raveové scény, mezi které patří především Suki (TN Productions pořádající akci LET IT ROLL), selektor Yukimura a dobře známý soundsystém GardenZitty / Aphrikka. Takže uvidíme…
Text: MAKE LOVE/RB