Mystif: ´Eee Pee´
unreleased 2003
HODNOCENÍ
[][][][][]
Těší vás? Mělo by! „Skládám, protože mě to baví a v setu chci hrát
svoje věci,“ vysvětluje Mystif. Za svůj jediný úspěch považuje to, že
se jeho skladba s názvem Stigmatic objevila na CD u časopisu Xmag. Hned ale
dodává, že kvalita byla tehdy nic moc a dnes už by ji tam takhle nedal.
Začátek ´Eee Pee´ se dá označit za liquid funk, i když o úplně čistý liquid funk nejde. Skladby jsou až meditativně zasněné, rychlý beat nerušeně a tiše šlape. Charakteristické jsou „syntetické“ samply, které ale nijak neruší, a dokonce přímo lahodí uším. Častý je ženský vokál (ne klasický písničkový, ale výkřiky typu „uuuuaaaa“). Nepřeslechnete lehký electro nádech. Esco del Rio příjemně parafrázuje samba´n´bass, překvapí saxofon ve dvou různých podobách a basová linka, která je učebnicovým příkladem slova „mellow“.
Censor je hit! Začátek navazuje rozplizlou atmosféru „4 da ladiez“, aby pošklebující posluchače zaskočil razantním beatem a basou s industriálním nádechem. Světe div se, dohromady to funguje perfektně, a to včetně vzletného pianka odkazujícího na Grega Packera (podobné je ke slyšení i ve skladbě Shiter). Tahle první polovina CD je vyloženě povedená a má na domácí podmínky výborný zvuk, proto překvapí Mystifova slova, že se „se zvukem dost pere“.
Zbytek pak tvoří tvrdší věci hardstepového ražení. IT je nejzdařilejší, protože je zároveň nejproměnlivější. Nabízí se srovnání s Crossfirem (a na jazyk se dere dementní terminus technicus „clownstep“ – fuck, never more!). Tracky táhne démonická basová linka a ozvláštňuje nějaký ten schizofrenní sampl, což je důvod, proč se některým z vás nebudou tolik líbit. Ale když Dillinja s Lemonem D můžou mlátit klackem do kýblu a Fresh vymýšlet ty svoje zvrhlosti, nevidím důvod, proč by si Mystif nemohl „rollovat“ tu svou.
Celkově vzato je Mystif výborným producentem a okamžitě si jej zařazuju na svůj osobní seznam tuzemských „hvězd“.
text Radim Bartík foto archiv
Shadowbox 7.10.2003