INTERVIEW // MARTIN TURZÍK

Martin Turzík a Richard Imrich jsou ti z nás, kteří nejen nadávají na současnou úroveň české a slovenské hudby propagované hudebními vydavatelstvími na obou stranách hranice. Protože kvalita takové hudby povětšinou stále není nijak valná, rozhodli se s tím prostřednictvím svého labelu Deadred rec. něco udělat. Jsou jen jedni z mnoha (naštěstí), ale jako jediní nabízejí skvělý obsah v kombinaci s přitažlivou a přitom velmi vkusnou a působivou formou. A ještě k tomu sami hrají v kapele Nylon Union…


26. 10. 2003, publikoval bartias
FORM FOLLOWS FUNCTION – FORMA JE ZÁVISLÁ NA FUNKCI


Label původně vznikl jen kvůli vydání jediného EP – „Nylon Uninon: Oxeyed“. Proč jste se rozhodli ve vydavatelské činnosti pokračovat?
Otcem myšlenky založit si vlastní hudební značku byl jeden můj přítel, se kterým jsem ještě za studentských let drhl kytary v kapele Champ. Mně se nápad moc líbil, on ale od něj později odstoupil a na jeho realizaci se už nepodílel. Když jsme pak s Risem založili Nylon Union a chtěli jsme u naší hudbu dostat mezi lidi, přišlo nám to jako jediné řešení a label byl, ze začátku s minimálními náklady na světě. Později jsme si uvědomili, že na to, aby fungoval dál nepotřebujeme nějaké mimořádné prostředky. Stačil počítač, internet, telefon a informace. Navíc se objevilo hodně vcelku zajímavé a kvalitní hudby, kterou na Slovensku neměl kdo vydat. A tak jsme se ve velmi minimálních rozměrech a podmínkách rozhodli pokračovat. I když stále je to pro nás spíš zábava ve volném čase.

Podle vašich vlastních slov jdete „hlavou proti zdi“ a snažíte se o malou změnu v rámci slovenské hudební scény. Jde vám to?
Když jsme začínali, měli jsme spoustu entuziasmu i energie a věřili jsme, že by se snad dalo něco změnit. Ale skutečnost nám jasně dala najevo, že to nebude tak jednoduché. Na Slovensku totiž neexistuje žádná opravdová „scéna“, protože základem jejího fungování je „infrastruktura“ – kluby, kde by se dalo živě hrát, rádia, kde by pouštěli konkrétní hudbu a samozřejmě media, magazíny, webové stránky… V ideálním případě, jako v Čechách, televize. Na Slovensku z toho všeho spolehlivě funguje jen internet. Jsou už i nějaká internetová rádia, ale lidí, kteří mají k internetu dobrý přístup, je relativně málo. Naší snahou je proto hlavně vybudovat nějakou alternativu k main streamu a doslova si vychovat stálé posluchače, kteří budou mít o takovou hudbu zájem a kteří si naše tituly budou kupovat. Určitě tím ale nezměníme celkovou situaci. Možná se nám podaří přispět ke změně k lepšímu, ale ta zeď je opravdu dost tlustá. ;o)

Chtěli byste se snažit také o změnu v rámci zahraniční scény? Dostanou se vůbec vámi vydané alba do zahraničí?
Nemáme velké ambice etablovat se v rámci zahraniční hudební scény, i když už na tomto poli máme určité pozitivní zkušenosti. Myslím si, že hudba, kterou chceme u Deadred rec. produkovat, v kontextu světové hudby není nějak radikálně originální, ale určitě je zajímavá v rámci svého žánru. Koneckonců, to dokazují i velmi pozitivní ohlasy na EP „Sleeepfields“ od projektu ABUSE ze strany poměrně renomovaných zahraničních médií. Horší to je s distribucí do zahraničí. „Oxeyed EP“ od Nylon Union se nám podařilo dostat do distribuce Southern Records z USA a dokonce se na naše poměry celkem dobře prodávalo. Nemáme ale distribuční partnery v jiných zemích a po třech letech naší existence se nám nepodařilo oficiálně dostat ani do Česka, přestože jsme s pomocí agentury Tamizdat jednali s více firmami. Na druhé straně tomu celkem rozumím. Při našich nákladech a cenách i celkové poslouchanosti a prodajnosti takovéto hudby pro ně nejsme vůbec zajímaví. Tamizdat tak zůstal jedinou firmou, která nás prostřednictvím svého katalogu prodává ve světě.



Zajímavý obsah je pro vás stejně důležitý jako atraktivní forma. Co to znamená v praxi a co v případě nutnosti upřednostníte?
Na škole jsem si zapamatoval jedno modernistické krédo v designu a architektuře: „Form follows function“ – tedy forma je závislá na funkci. Pro nás jsou při vydáváni hudby stejně důležité obě složky. Jednak funkce, v tomto případě hudební obsah, a jednak ta forma, kvalitní vizuální zpracování. Chceme nabídnout stylový produkt, ke kterému člověk získá nějaký vztah a ne nadarmo se i říká, že obal prodává. V této souvislosti jsme se před nedávnem opravdu pobavili komentářem skladby od Abuse, která vyšla na kompilaci časopisu Ultramix. Redaktor místo popisu nebo představení skladby a autora popisuje „zajímavé plastové kroužky“ na obalu. ;o)

Nalepit je tam se nakonec ukázalo jako dobrý tah. A v rámci možností to bylo vlastně jediné přijatelné a velmi laciné řešení. Ale s maximálním efektem. V neposlední řadě je obal i samotné CD výborným médiem k prezentaci vlastní tvorby. Na „Oxeyed“ jsem se vybláznil já, Abuse, povoláním grafický designer, si zase pochutnal na svém EP. Když se ale vrátím k otázce, nemyslím, že by jsme někdy sáhli po možnosti „zabalit“ nějakou nudnou, špatnou hudbu do nádherného obalu a pokusili se ji úspěšně prodat. Raději si dopřejeme víc času, aby byl výsledný produkt po hudební i vizuální stránce vyvážený a kvalitní, než bychom riskovali vyhozené peníze, nepříznivé reakce nebo ztrátu přízně posluchačů.

Daří se vám získávat zpět vynaložené prostředky?
Náklady spojené s produkcí nosičů se nám zatím vždy podařilo získat zpět, a co mě těší, čas, který byl na to potřebný se s každým dalším vydaným nosičem zkracoval. Všechen zisk se snažíme opět vložit nazpět do produkce a do nákladů spojených s provozem labelu. Jsou to ale malá čísla. Naše náklady CDs se pohybují mezi pěti sty až šesti sty kusy.

Prý jste prvním nezávislým labelem na Slovensku?
První opravdu nezávislý label na Slovensku byl výborný Zoon records, který už bohužel neexistuje. Během své existence Zoon Records vydali tak skvělé věci jako Ali Ibn Rachid, Tornado Lue, Sleepy Motion a další. Krom něho je na scéně delší dobu i Gregor Agency Roba Gregora, který vydal několik kompilací „nezávislých“ projektů a později i druhé album Ali Ibn Rachid, takže malá tradice nezávislých značek už tady byla dřív, než jsme přišli my s DR*.

Jste dnes jediným nezávislým labelem na Slovensku?
Ani zdaleka ne. Krom nás fungují ještě Slnkorecords, kteří vydávají příjemnou a dost originální hudbu kapel jako Sina, J.B.Kladivo nebo Dlhé Diely. Vzniklo už také pár labelů zaměřených na taneční hudbu. Za všechny vzpomenu renomovaný techno label Olga+Jozef a na drumnbass orientovaný SIGNALL nebo WAVE.

S kterými kapelami jako vydavatelství spolupracujete?
Okruh kapel a autorů je v podstatě téměř shodný s těmi, kteří se objevili na naší kompilaci Deadred to Bed. Kromě vlastního projektu Nylon Union jsou to ještě Abuse, Ettella Diamant, Frogski Pop, Handbag, Aleks Svaensson, Eau de Toilette… Stále spolupracujeme i s kapelou Veneer, i když Veneer už se podařilo dostát dál a vydali album pro EMI/Escape.

Co znamená název labelu? Souvisí nijak s filozofií vydavatelství?
Název Deadred vymyslel ten stejný člověk – můj přítel, kterého prvního napadlo založit si vlastní label. Nesouvisí s filozofií značky jako takové. Původním záměrem bylo spíš naznačit svůj původ a odkazuje na změny, které nastaly po revoluci a konci starých socialistických časů u nás i v hudbě. Není to asi moc trefný název pro hudební značku, ale nám se líbil a nějak jsme si ho osvojili. V rámci mých designerských aktivit ale do budoucna plánuju trochu přepracovat tu „budovatelskou“ image, který jsme s trochou nadsázky a humoru na začátku našim stránkám dali. Chtěl bych aby image více vystihovalo filozofii a zaměření DR*.

Váš label vás určitě neživí. Kde pracujete?
No, to je trefná otázka. ;o) Já jsem na volné noze, skončil jsem průmyslný design a snažím se živit designem, i když se většinou jedná o grafický nebo webový design. Richard je na úplně jiném poli. Je vystudovaný doktor a momentálně pracuje ve výzkumu a dokončuje si doktorát.

Jaké máte plány do budoucna? Co chystáte a chcete vydat, řekněme, během dalšího roku?
Během dalšího roku bychom toho rádi vydali víc. Na září jsme přichystali album remixů od autorů spřízněných s DR* pod názvem „Re(e)mixes“. Dlouhohrající debut chystá Nylon Union i Abuse, ve plánu máme pár dalších věcí, ale ty možná přijdou na řadu asi až další rok. Všechno záleží samozřejmě na tom, jak rychle se vrátí vynaložené prostředky. No, a hlavním úkolem do budoucna je vybudovat si konečně pevnou a spolehlivou distribuční síť a udržet si své příznivce. ;o)

text Radim Bartík foto Deadred rec. ShadowBox 26.10.2003