BREAKSOME
24.10.2003 | Roxy, Praha
ADAM FREELAND, Kaplick, Saku, Jan2, Bosch-K
Nebyla to první Breaksome, ale bylo to její „tenkrát
poprvé“ se zahraniční hvězdou. A hned s hvězdou formátu Freelanda.
Názory na Adamův tamní set se různí týpek od týpka, bukel od bukela, ale
hezky po pořádku. Kytička se taky nejprve zalévá a pak až kouří (eh,
nebo vlastně dává ženě). Uvítací ceremoniál se dal zvládnout
v rychlosti s Maikiem (to jest ten maník, co designoval Breakbeat.cz) u baru
v chilloutu. Stájoví kolegové Akira a 2K tam měli na starost liquid
funkovou odpočívárnu, k čemuž je potřeba podotknout dvě věci. Kolem se
motal i Nitrous a chlapci to odpočívání vzali natolik vehementně, že
nemohla chybět i Moving Fusion oblíbená Vault od Pendulum. „Říkal
jsem jim teplárny! Klidně třikrát Capoeiru,“ naoko se rozčiloval
další nejmenovaný, když přišel, aby ten „randál“ aspoň trochu
usměrnil.
Zatím vedle, pod moc pěknou video projekcí, hrál Jan2. Většinou šlo
o breakstep temného kalibru, což se mi moc líbilo. Nenápadnou poctou
přítomným drum´n´bass freakům byl Pilgremův remix Helicopter Tune.
Breakové remixy drum´n´bassových hitů jsou vůbec dobrými dvířky do
rozmanitého světa menšího počtu BPM. Jakoby to věděl i rezident
Kaplick (ve stylovém červeném tričku Breakbeat.cz), který do svého
rovněž většinou breakstepového setu zařadil legendu Lord of The Null
Lines od Hyper on Experience, kompletně překopanou trojicí Aquasky. Saku
(ve stejném tričku) pak zastupoval chybějícího Mimoně a s Kaplickem se
rovným dílem podělil o nové i novější remixy Atomic Hooligan. Cow
Girl a Born Slippy v breakovém kabátě to je sakra jiná!
A teď už k Adamovi, v tří hodinovém setu. OK, osobně jsem byl spíš
zklamaný. První polovina zněla především jako rovný tribal break, jakému
se věnuje Lee Combs. Nebylo to špatné, ale od kalibru typu Freelanda má
jeden právo čekat více. Největším problémem se v tu chvíli zdálo, že
Adam tentokrát nebuduje pečlivě vystavěnou atmosféru, ale spoléhá spíše
na tucky. Přesto jsem se dočkal zážitku, který si budu ještě hodně
dlouho pamatovat.
Rewindovat drum´n´bass je dnes naprosto běžná věc. Proč? Každý track,
který DJ rewinduje, má totiž dynamický rozjezd, který čas od času umí
nakopnout líp než sebelepší mix. Rewindovat breakbeat? Asi byste se se zlou
potázali, díky nižšímu počtu BPM a zřetelně „pomalejšímu“
začátku skladeb. Pokud ovšem nerewindujete neuvěřitelnou pecku, jakou
Ilsova Music kytarově remixovaná Evil 9 nepochybně je. Nevěřil jsem
svým uším! A musel jsem se smát, když většina plného klubu nechápavě
koukala, co se to děje. Ano přátelé, další důkaz že drum´n´bassová
a breakbeatová kultura k sobě mají dost blízko. Budou i další
breakové hvězdy rewindovat (některé věci od Stanton Warriors by to
rozhodně snesly)? Jak Adam dokáže zodpovědět téměř dvacet otázek za
necelých dvacet minut? Nosí Stano trenýrky nebo slipy? A přijede Freeland
zas? Kdy?