REPORT // BREAKSOME (FREELAND)

Zkusme být teatrální: „Rok se s rokem sešel…“ vykřikuje bába na rohu. První Breakbeat Conference agentury Lighthouse se odehrála („do roka i do dne“) loni v zimě a bylo to poprvé, co se do nejslavnějšího českého klubu podíval v současnosti asi nejslavnější breakař Adam Freeland. Breakbeat Conference v podobě klubové noci dávno skončila (Bůh jí buď milostiv), zato Breaksome právě začala.


27. 10. 2003, publikoval bartias

BREAKSOME
24.10.2003 | Roxy, Praha
ADAM FREELAND, Kaplick, Saku, Jan2, Bosch-K

„…no, a tak po patnáctém panáku se to konečně rozjíždí.“


Nebyla to první Breaksome, ale bylo to její „tenkrát poprvé“ se zahraniční hvězdou. A hned s hvězdou formátu Freelanda. Názory na Adamův tamní set se různí týpek od týpka, bukel od bukela, ale hezky po pořádku. Kytička se taky nejprve zalévá a pak až kouří (eh, nebo vlastně dává ženě). Uvítací ceremoniál se dal zvládnout v rychlosti s Maikiem (to jest ten maník, co designoval Breakbeat.cz) u baru v chilloutu. Stájoví kolegové Akira a 2K tam měli na starost liquid funkovou odpočívárnu, k čemuž je potřeba podotknout dvě věci. Kolem se motal i Nitrous a chlapci to odpočívání vzali natolik vehementně, že nemohla chybět i Moving Fusion oblíbená Vault od Pendulum. „Říkal jsem jim teplárny! Klidně třikrát Capoeiru,“ naoko se rozčiloval další nejmenovaný, když přišel, aby ten „randál“ aspoň trochu usměrnil.

Zatím vedle, pod moc pěknou video projekcí, hrál Jan2. Většinou šlo o breakstep temného kalibru, což se mi moc líbilo. Nenápadnou poctou přítomným drum´n´bass freakům byl Pilgremův remix Helicopter Tune. Breakové remixy drum´n´bassových hitů jsou vůbec dobrými dvířky do rozmanitého světa menšího počtu BPM. Jakoby to věděl i rezident Kaplick (ve stylovém červeném tričku Breakbeat.cz), který do svého rovněž většinou breakstepového setu zařadil legendu Lord of The Null Lines od Hyper on Experience, kompletně překopanou trojicí Aquasky. Saku (ve stejném tričku) pak zastupoval chybějícího Mimoně a s Kaplickem se rovným dílem podělil o nové i novější remixy Atomic Hooligan. Cow Girl a Born Slippy v breakovém kabátě to je sakra jiná!

A teď už k Adamovi, v tří hodinovém setu. OK, osobně jsem byl spíš zklamaný. První polovina zněla především jako rovný tribal break, jakému se věnuje Lee Combs. Nebylo to špatné, ale od kalibru typu Freelanda má jeden právo čekat více. Největším problémem se v tu chvíli zdálo, že Adam tentokrát nebuduje pečlivě vystavěnou atmosféru, ale spoléhá spíše na tucky. Přesto jsem se dočkal zážitku, který si budu ještě hodně dlouho pamatovat.

Rewindovat drum´n´bass je dnes naprosto běžná věc. Proč? Každý track, který DJ rewinduje, má totiž dynamický rozjezd, který čas od času umí nakopnout líp než sebelepší mix. Rewindovat breakbeat? Asi byste se se zlou potázali, díky nižšímu počtu BPM a zřetelně „pomalejšímu“ začátku skladeb. Pokud ovšem nerewindujete neuvěřitelnou pecku, jakou Ilsova Music kytarově remixovaná Evil 9 nepochybně je. Nevěřil jsem svým uším! A musel jsem se smát, když většina plného klubu nechápavě koukala, co se to děje. Ano přátelé, další důkaz že drum´n´bassová a breakbeatová kultura k sobě mají dost blízko. Budou i další breakové hvězdy rewindovat (některé věci od Stanton Warriors by to rozhodně snesly)? Jak Adam dokáže zodpovědět téměř dvacet otázek za necelých dvacet minut? Nosí Stano trenýrky nebo slipy? A přijede Freeland zas? Kdy?



text Radim Bartík ShadowBox 27.10.2003