MALÉ KRITICKÉ ZAMYŠLENÍ NAD SOUČASNÝM D'N'B

Náš kamarát Raveboy sa bol na Hypa pozrieť tiež, ale keďže má na vec trochu iný pohľad, poslal nám tento článok. Mal by to byť zároveň námet na diskusiu na našom boarde. Málokedy uverejňujeme takto ostrú kritiku, ale trochu oživenia nám určite nezaškodí. Predom vás upozorňujem, v článku je vyjadrený Raveboyov subjektívny názor, ktorý sa nutne nemusí zhodovať s názorom redakcie (aj keď čo sa týka mňa, tak čiastočne určite súhlasím), takže prípadné vulgarizmy alebo výhražné dopisy a telefonáty smerujte na neho :)


26. 11. 2003, publikoval stano

DJ HYPETak nevím. Právě jsem se vrátil z Roxy z Bushe, kde pouštěl desky DJ Hype. Během jeho setu se na mojí mysl vynořily jisté úvahy, které jsou myslím tak závažné, že mě něco nutí se o ně s vámi (tentokráte už asi definitivně naposledy) podělit. Jsem si jist, že moje následující myšlenky nepopisují to, co se odehrávalo v hlavě většiny lidí v sále, naopak reflektuji pouze a jenom to, co se vynořilo v hloubi mojí hlavy.

Každopádně nevím jak vás, ale mě by opravdu zajímalo, jestli Hypea vůbec baví pouštět jednu desku stejnější než druhou. Všimli jste si toho také? Dva různé zvuky do zblbnutí stále se opakujících bas, které se přelévají tam a zpět do rytmu bicích, které znějí všechny úplně stejně, akorát jsou pokaždé v trochu (ale opravdu jen trochu) odlišné sekvenci. Také jste si všimli, že v podstatě všechny současné d'n'b desky vypadají stejně? Na obou koncích standardně černá plocha, která je v polovině přerušená sytě tmavě černým pruhem víceméně stejného rozměru, který je tvořen prostředním breakdownem bez bicích? Všechny tracky jsou vyrobené podle stejného mustru, jako by vylezly z nějakého Orwellovského veršotepu.

Do toho všeho ještě vstupuje klasický model, ve kterém přijede DJská hvězda zANDY C UK, jejíž jediným úkolem je rewindovat ty pecky, které právě letí, což není nic jiného, než signál pro lokální DJe, které že desky si to mají v následujících týdnech kupovat. To začne také většina z nich činit, což mimo jiné degraduje úlohu DJ hvězdy na pouhého obchodního zástupce aktuálních „in“ labelů a tracků (což se dá vypozorovat i na tom, že všichni hrají v horizontu jednoho konkrétního období v podstatě tytéž desky – alespoň ty „základní“), což zase není nic jiného než vyzkoušený spotřební MTV model, na který jinak většina účastníků obvykle nadává. Lokální DJové začnou hrát totéž, co DJ hvězdy z UK, za což tyto hvězdy samozřejmě nemůžou, naopak to ukazuje na demenci a uzavřenost DJů lokálních, kteří často nejsou schopni bez aktuální „hitparády“ vůbec pochopit který track je vlastně dobrý a proč.

BAD COMPANYTento trend je posledních pár let znatelný u značné části tzv. progresivních stylů dneška – ať už se jedná o drum'n'bass, breakbeat nebo psytrance, a to je myslím právě ten důvod, proč je dnes taneční scéna v opravdové krizi a, že to ani tak nesouvisí s návštěvností těchto parties. Myslím, že kdo alespoň trochu sleduje tuto scénu a disponuje trochou selského rozumu, musel to v tom či onom důsledku dávno zpozorovat.

Přišlo mi, že většina tracků, které v Hypeově setu (i v současné produkci obecně) stojí za to, jsou pouze remixy nebo vykrádačky starých oldskoolových pecek. Už se těším na den, kdy vydají zremixovanou poslední oldskoolovku, kterou vyštrachají. Protože to bude den, kdy půjde drum'n'bass definitivně do prdele. A dobře mu tak.

 

Maximální respekt Hypeovi a všem jeho vrstevníkům za to, co v minulosti pro drum'n'bass udělali. 

Děkujeme, odejděte!

 

Shadowbox.cz | 26.11.2003

Text: Raveboy

Foto: © Breakbeat Arena