Situace kolem mindMap
Jak dlouho mindMap existují a s jakými ambicemi
projekt vznikl?
Jako mindMap existujeme od roku 2000. Předtím jsme tvořili
samostatně, ale jen pro vlastní potěšení. Prvotní snahou bylo spojení
dvou rozdílných pohledů na ambientní hudbu. Na jedné straně elektronický
ambient / downtempo a na straně druhé dark ambient a industrial. Zpočátku
jsme dělali čistou elektroniku, dnes využíváme i vokál, flétny nebo
kytaru.
Igor: Mojí tajnou ambicí byla kompilace ´One Step Behind the
Sound´. Podařilo se!
Vaše debutové album vyšlo u italského labelu AFE
Records. Mohlo by vám to pomoct prorazit za hranicemi?
To hodně závisí na tom, co myslíš tím „prorazit za
hranicemi“. Pokud to, že se budeme objevovat v zahraničí na kompilacích,
případně, že by nám v zahraničí vyšly další alba, tak takové šance
tady jsou. Ale ty má podle nás každý. Jde jen o to dostat hudbu
k správným lidem. V současnosti venku funguje
tolik labelů, že při kvalitní produkci je možnost uspět u některého
z nich opravdu velká. Druhá věc jsou ale live-acty. Ty už si vyžadují
krom dobré produkce a dobrých vystoupení i dobrý booking nebo management,
který by se o tyto záležitosti staral.
Můžete se na takový booking spolehnout nebo
musíte zařizovat všechno na vlastní pěst?
Přibližně měsíc jsme členy Naada Sound Komplexu, který nám
i předtím se zabezpečením live-actů dost pomáhal. Krom chilloutových DJs
jsou tam taky Ear Drum Kru. S prací Naada Sound Komplexu jsme moc spokojení,
skoro by se dalo říci, že je toho hraní někdy až příliš…
Máte signály, že pokud budou ´_Plochy_´
úspěšné, můžete počítat s další podporou od AFE records?
AFE records plánují vydat ´_Plochy_´ znovu, tentokrát v podobě
alba remixů od různých interpretů z AFE. Pravděpodobně přispěje
i někdo ze Slovenska. Už se na to moc těšíme.
Prý chcete co nejdříve vydat vynil…
Igor: Samozřejmě. Mohli by nás hrát DJs v chilloutech. Ale je to
finančně dost náročná záležitost.
Emil: Navíc, já sbírám sedmi palcové desky a rád bych si svoji
hudbu vyměňoval s lidmi z různých zemí.
Hrajete nebo chcete hrát jako DJs?
Igor: Já ne. Život DJe je náročný na cestovaní a nedostatek
spánku a já nerad cestuju a rád spím.
Emil: Mě by to i lákalo, ale neměl bych na DJing čas.
Je to tak, že scéna, na které se pohybujete, je
otevřenější vynilům než klasickým albům na CD?
CD má velký význam. V rámci elektroniky v ambientu asi největší. Na
druhé straně scéna elektronické hudby je založená na vinylech. DJs mají
přehled a přes ně se může hudba spíš dostat k posluchačům, protože CD
si už dnes kupuje málokdo.
Hodně lidí si ale hudbu stahuje z inetu. Napadlo
vás, umístit na web některé skladby kompletní?
Na stránkách našeho labelu (www.aferecords.com) jsou ke stáhnutí
čtyři kompletní skladby z alba. Jsme pro systém „try & buy”.
Každý si tak může na inetu zdarma poslechnout ukázky naší tvorby a
v případě zájmu si koupit CD. Přece jen jsme rádi, když se nám aspoň
část investic vrátí. V Americe se neočekávaně osvědčil i systém
stahování mp3 za poplatek. Uvidíme, co přinese budoucnost.
V rozhovorech působíte poměrně
,,nekompromisním“ dojmem. Za žádnou cenu nechcete ustoupit z vámi
zvolené cesty. To znamená, nechcete své skladby nahrávat tak, aby byli
aspoň trochu přístupnější širokému publiku, rádiím… Je to
správné?
Podle někoho jsme málo experimentální, jiným se zdáme málo
„písničkový“. Proto nás při skládání vůbec nezajímá , pro koho
by naše skladby měly být. Kdybychom se začali přizpůsobovat kritice,
nebyli bychom to už my.
Jak vypadá současná slovenská ambient –
downtempová scéna?
Je maličká, ale to jí na kvalitě neubírá. Na parties se vedle
techna, nebo drum´n´bassu objevuje čím dál častěji i chill-out, což
nás jen těší. Jsme taky překvapení kvalitou některých projektů, které
jsou často úplně neznámé. Interpreti okolo Deadred recods jako Abuse, Eau
de Toilette, Alex Svaensson jsou velmi zajímaví. Dokonce na Slovensku existuje
i výborný click´n´cuts v podaní Barbara Idijot. Dobré projekty se
určitě najdou všude.
Má tenhle hudební styl v tak malém státě,
jakým je Slovensko, šanci udržet se a dále se rozvíjet?
Určitě. Jaga Jazzist prodali v Norsku tisíce alb a to má Norsko méně
obyvatel. Takových zemí je víc – Island, Finsko…
Živé hraní – live acty jsou pro představení
mindMap velmi důležité. Koncertujete často? Jste s počtem koncertů
spokojeni?
S počtem ano, s kvalitou ne. Promotéři často ani nevědí, co je třeba
k živému hraní. Proto máme často problémy s ozvučením fléten nebo
vokálu. Vetšinou od nás čekají, že si aparát rozložíme někde u DJe a
že začneme hrát ještě během jeho setu, bez nazvučení, bez
odposlechů…
Pobavila mě hláška v jednom z rozhovorů:
neplánujete brutální úspěch, jinými slovy, Emil nemá dost schodů na to,
aby tam mohly spát fanynky. Nějaké reakce na album ale máte,
ne?
Dost nás překvapila pozitivní reakce lidí, kteří běžně elektroniku
neposlouchají. Hodně lidí ani neví, že něco takového existuje, čemuž by
pomohla lepší publicita… V „uměleckých“ časopisech nám zas
vyčítají málo originality. Nejlepší odezvou je účast na dvou
kompilacích. V Česku na ´One Step Behind the Sound IV´. a v Belgii na
´Elegy V´.
Jak se na vás dívají kolegové ze
scény?
To je otázka spíš pro ně. Spolupracujeme, často si
vyměňujeme dema…
Vaše hudba je vystavěna hodně na aranžích.
Místy album působí dokonce jako soundtrack, nejspíše k nějakému sci-fi
filmu. Záměr nebo náhoda?
Záměr to nebyl. Jak vyplývá z názvu alba, rádi používáme zvukové
plochy a stringy, které navozují takový dojem. Příště už to bude něco
jiného.
Přesto, máte rádi filmy? Třeba Blade
Runnera?
Igor: Mám rád filmy s tajemnou atmosférou, například některé
na motivy novel od Stephena Kinga.
Emil: Blade Runner je kultovní záležitost. Spolu s Tarkovského
Solaris a Brazil asi nejkultovnější sci-fi vůbec.
Líbí se vám Future Sound of London a Igor
poslouchá i drum´n´bass. Co říkáte na High Contrastův remix skladby
Papua New Guinea?
Igor: Na drum´n´bass chodím docela často a samply Future Sound of
London jsem tam zaslechl víckrát. Drum´n´bass je životaschopný styl
schopný obsáhnout v sobě všechno možné, od kytar až po trance…
Konkrétně High Contrastův remix my ale připadá dost ,,happy" na to, jakou
atmosféru má originál.
Napadlo tě někdy složit drum´n´bassovou skladbu?
Nebo jsi už nějakou složil?
Igor: Možná bych jednou chtěl zkusit down-beat, ale přiznám se,
že si netroufám na beaty. Složit kvalitní drum´n´bassový rytmus není
vůbec jednoduché, to chce zkušenosti. A krom toho drum´n´bass hodně
podléhá trendům, v naší hudbě máme předsi jen víc volnosti.
,,Jednej srdcem, ne hlavou.“ Tohle od vás můžeme
často slyšet. Je to váš slogan? A co přesně tím myslíte?
Igor: Slogan? :-) Ne…
Dada: To je vzkaz pro některé producenty, kteří se víc zabývají
technickou stránkou věci než hudební. Dokonalý zvuk nebo pěkný snare sám
o sobě ještě nic neznamená…
text Radim Bartík foto Ján Šipöcz ShadowBox 3.12.2003