REVIEW // GOLDFRAPP: ´BLACK CHERRY´

Téměř tři roky trvalo dvojici Goldfrapp (Alison Goldfrapp a Will Gregory) odpoutat se od úspěšného debutového alba. Téměř tři roky jsme si všichni představovali Alison, která svého času hostovala u Orbital, Trickyho i Petera Gabriela, jako křehkou pobledlou slečnu vonící retro atmosférou pařížských šansonů. Dnes už ale Alison nepotřebuje, aby ji posluchač ochraňoval. Dnes by rád byl posluchač tím, koho bude ochraňovat sama Alison.


8. 12. 2003, publikoval bartias

Goldfrapp: ´Black Cherry´
EMI 2003

HODNOCENÍ
[] [] [] [] []


Už původní Goldfrapp byli záležitostí pro fajnšmekry. Líně loudavé tempo jejich debutového alba v sobě spojovalo základy downtempa s atmosférou retro šansonů Paříže šedesátých let. A nad tím se klenul Alisonin naléhavý vokál. Ten vokál, který na novém albu dokáže být ublížený, uklidňující, zasněný, afektovaný nebo drze arogantní a sebejistě provokativní. Dokonce má v každé skladbě jinou polohu. Alison je výborná zpěvačka. Místy působí jako popová diva, zdání je však natolik stylizované, že má recenzent pocit, jako by na něj spiklenecky mrkala zpoza bookletu.

Elektronické balady Deep Honey, Forever a Hairy Trees nejvíce, přesto stále jen vzdáleně, připomínají Goldfrapp tak, jak jsme je všichni dlouho znali. Hairy Trees s počáteční flétnou je jednou z nejpovedenějších skladeb na albu, křehká a čistá jako čerstvě spadaný sníh. Dnešní Goldfrapp ale mají dvě tváře. Tou druhou jsou taneční kousky vzniklé kombinací breakbeatu, elektra a syntetického popíku dob minulých, přičemž dominujícím prvkem je drásavě chladná basová linka (Strict Machine, Twist, Train).

Druhé album Goldfrapp je úplně něco jiného, než se dalo čekat. Přesto je z něj slyšet Alisonina výrazná osobnost stejně jako z debutu. A, co je podstatné, je to pořád moc a moc dobré.

text Radim Bartík foto archiv ShadowBox 8.12.2003