Začátek Zlatého věku
Rokem 1994 se všechno rozhořelo naplno – parketům vévodil ragga jungle v obou svých podobách, tzn. jak s vokální produkcí samplovanou z klasických jamajských acapellas od produkčních týmů jako Congo Natty (Rebel MC), New Blood (DJ Ron), Ibiza (Potential Bad Boy, Noise Factory) nebo Tearin' Vinyl (DJ Krome & Mr. Time), tak i s originálními vokálními stopami vytvářenými přímo pro jungle od tvůrců jako Kemet Crew (F.O.I.), Knowledge & Wisdom (Terry T). A v neposlední řadě také těch, kteří pronesli ragga jungle až do hitparád – M-Beat & General Levy s jejich Incredible a Shy FX & UK Apachi s Original Nuttah. Tím se jungle definitivně představil světu, dokonce připlachtil až k nám (a bylo to také zřejmě naposled, kdy jste mohli jungle slyšet z Rádia Bonton :-D).
Souběžně z ragga junglovou horečkou se ale také vyvíjela drum'n'bassová scéna – zasněné melancholické amenové výlety ze stájí Dee Jay (DJ Crystl, DJ Pulse), Good Looking (LTJ Bukem) nebo Reinforced (Jamie Myreson) se vlastníkům posledního jmenovaného labelu postupně omrzely. Věční inovátoři 4Hero, se proto jali vymýšlet jazzy drum'n'bass. Jejich neskutečně dobré album ‚Parallel Universe‘ předznamenalo zlatý věk drum'n'bassu a bylo jeho zásadním „spouštěčem“. Touto dobou také na scénu přicházejí ti, kteří budou slavné období po následující čtyři roky spoluvytvářet – Peshay, Dillinja, Alex Reece, Roni Size nebo Krust (přičemž se k nim přidávají již tehdy ostřílení matadoři darkside soundu jako Goldie, Doc Scott, Bizzy B, Die, Neal Trix, Hype, Andy C, DJ SS nebo Photek). Vznikají pro budoucnost zásadní labely jako Ganja, Full Cycle, V, Certificate 18, Prototype nebo Metalheadz. Rokem 1994 také obvykle končí snaha trainspotters zmapovat jungle a drum'n'bass jako celek. Protože se cena produkční techniky dostala na takovou úroveň, že hudbu mohl začít skládat opravdu každý (zaplaťpámbu), všechny hudební žánry se rozlétly do milionů směrů, které už asi nikdo nikdy kompletně nezmapuje (zaplaťpámbu podruhé).
S příchodem roku 1995 na parties stále svištěla ragga junglová mánie, i když poměr vokálů se vzhledem k sólové rytmice začal oproti letům minulým razantně zmenšovat (a tento degres pokračuje v mainstreamu prakticky dodnes). Světlo světa spatřil ranný hardstep a jeho trháky jako Splash: Babylon, Remarc: R.I.P., Shy FX: This Style nebo Sounds Of The Future: Lighter. Hardstep byl charakteristický tím, že zkombinoval zběsilost junglových smyček a basů s monotonií a strukturovaností drum'n'bassu, čímž vytvořil ideální platformu pro taneční parket a zároveň i pro experimentování s novými zvuky a postupy, které stále přicházely.
A pak přišla neskutečná bomba. Něco, co vyrazilo dech i těm nejzarputilejším odpůrcům taneční elektroniky. Něco, co povýšilo do té doby candrbálový žánr na uměleckou formu. Něco, při čemž ještě dnes vstávají všem chlupy nejenom na zádech. Něco geniálního. Prostě NĚCO. Jedno slovo. ‚Timeless‘.
‚Timeless‘ bylo společným dítkem Goldieho (Metalheadz) a Roba Playforda (Moving Shadow). Jednalo se o dokonalou syntézu všeho skvělého, co junglová scéna za předchozích pět let existence přinesla – dodnes nepřekonanou kombinaci hustých basů, charismatických ženských vokálů, komplikovaných timestretchovaných bicích smyček a melancholicky temných ploch – včetně eponymního jednadvacetiminutového opusu obsahujícího nesmrtelnou hymnu Inner City Life. Neskutečné, nepopsatelné. Zároveň to znamenalo definitivní infiltraci junglu a drum'n'bassu a jejich postupů do nejširšího posluchačského okruhu. To přineslo mohutný příliv nadšenců na scénu a tím její značné oživení. Na druhou stranu i definitivní vystoupení této hudby z undergroundu a tím i její komercionalizaci, která s určitými výjimkami trvá dodnes.
Více si povíme zase někdy příště, nebo třeba už na akci Oldschool Splash, kterou plánuje TN Promotion na příští měsíc do Matrixu.
RaveBoy
Make Love