JUNKETT: „Nebojím se toho, že by to neklaplo.“
Jsi jeden z našich nejzkušenějších producentů,
přesto tě nezná moc lidí. Jak dlouho už se věnuješ hudbě?
Asi sedm let, pokud nepočítám Zpívánky a osm roků hraní na kytaru, které
mě akorát tak spíš prudilo a stejně už nic neumím. (smích) Ze začátku
to bylo všechno možné: hip hop, triphop, techno, elektro, různé
experimenty… Drum’n‘bass se mi líbí, protože se dá hrát na akcích.
Lidi paří a já vidím, že je to baví. Prostě je tam feedback. I když
neříkám, že bych u tohohle chtěl skončit. Zatím mi to tak ale sedí.
Chtěl bych vydat nějaké desky, ať to nehraju jen já a pár známých, ale
ať si to můžou koupit i lidi, kterým se moje věci líbí…
Vystřihneš si občas breakbeat? Naposledy
když jsi remixoval písničku od Skyline. Nebo to byla vyjímka?
Občas se pokusím o něco jiného, ale bohužel to většinou nedodělám.
Nejde jenom o breakbeaty. Mám spoustu rozdělaných věcí od hip hopu,
triphopu, housu, breakbeatu, po nějaké chillouty. Asi jediný styl, který mi
sám o sobě nic neříká je techno… Ale toho je spousta v techstepu, tak
se vlastně nic neděje…
Co tě přivedlo k tomu, že sis najednou řekl:
„OK, tak zkusím něco složit.“
Frustrace z toho, že mi nejde kytara a záliba v počítačích a hudbě
obecně. (smích) První „kalby“ hlavně na Cihelně a v klubu TNT,
puberta, ego, chuť, kamarádi, hip hop. Dohromady toho bylo docela hodně.
Každopádně jsem si koupil zvukovku. Vlastně poprvé jsme zkoušeli něco
se C.phonem (Cash, pozn. Shadowbox) na d/a převodníku domácí výroby, který
jsem „čornul“ bratrancovi. Byl to nějaký pokus o hip hop někdy
v 96’.
V minulosti už jsi měl track na kompilaci ‘Beat
Case‘. Dokonce za sebou máš debutové album u miniaturního nezávislého
labelu Virtual Label distribuované výhradně přes inet. Byly tyhle události
„zlomem“ v tvé kariéře? Jak jsi je vnímal tenkrát a jak se na ně
díváš s odstupem?
Na jednu stranu si myslím, že u nás se jako zlom dá brát vůbec jakýkoli
počin v této oblasti, protože lidi se tuhle hudbu bojí prosazovat do
obchodů a rádií. Tehdy jsem z toho byl docela hodně nadšený. Na druhou
stranu mám pocit, že pro mne bude zlomem deska, která vyjde venku
u nějakého většího respektovaného labelu. Protože jinak se o nikom na
scéně nikdo moc nedoví. A další zlom bude, až takový label budu mít
já. (smích)
Takže plánuješ něco založit?
Určitě, jenom potřebuju sehnat prostředky. Materiálu mám jakž takž dost,
teď to ještě někam udat. Zatím na to ale nemám peníze, takže to nebudu
raději rozebírat. Každopádně to bude hodně „tech“ a hodně
„hard“.
Právě ti vychází skladba na kompilaci
‘Playback‘ u nového labelu C41 Productions. Jeho zakladatelé mají
poměrně vysoké ambice. Co si myslíš ty?
Zdá se mi, že je to docela zajímavý počin. I když do organizace labelu
nevidím. Všechna jednání, co se mě týkala, probíhala bohužel
zprostředkovaně. Vím ale, že ‘Playback’ má snad vyjít i v Anglii,
tak by z toho možná mohlo něco kápnout. Uvidíme, co bude.
Drum'n'bassová scéna u nás je malá, ale silná.
Drum'n'bass je stále populárnější, i když narozdíl od Maďarska,
Rakouska nebo Ruska nikdo z našich producentů nevydává u zavedených
zahraničních labelů. Kde je problém? Jak se to dá prolomit?
No to bych taky rád věděl. (smích) Možná jsou místní producenti málo
průbojní, možná to chce jen dobrou náhodu. Nevím. Vychází spousta věci,
i těch dobrých, a je těžké prorazit v takové konkurenci. Proto chci
zkusit začít vydávat sám a pak se třeba uvidí. Inet je taky hodně silná
zbraň, jenom to chce čas a pevné nervy.
Poslal jsi někdy své demo zahraničnímu
labelu?
Zatím ne. Chci udělat ještě tak tři písničky a asi to někam
vypustím. Docela často jsem dával demo producentům, kteří u nás hráli
na akcích. Ti většinou mají i svá vlastní vydavatelství. Bylo to
poměrně dávno, a tak kvalita mých tracků nebyla ještě na takové úrovni
jako dnes. Přesto mě docela odradilo, že se nikdo nikdy neozval. Proto něco
pošlu, až udělám pořádné pecky, ke kterým nebudu mít tolik výhrad
jako teď.
Řekl bych, že momentálně je situace pro české
producenty nejpříznivější. „Nové“ talenty se objevují po celém
světě od USA, přes Porto Rico, Austrálii až po Polsko…
Nebojím se toho, že by to neklaplo. Tenhle trend cítím taky. Už to
nejsou jen staré známé firmy, přibývá i jiných jmen, které kolikrát
hodně překvapí, co se týče progresivity a originálního přístupu
k tvorbě. Taky mě napadlo, že něco podobného musí přijít, pokud se
drum’n’bass nemá uzavřít, pokud chce stále nabízet něco nového.
Dobře, že se to stalo, aspoň dostanou kopanec ti, kteří desky vydávají
pomalu jenom ze zvyku.
Řekl bys, že co se techniky týče, máš stejné
možnosti jako třeba Black Sun Empire nebo Concord Dawn?
Nevím, jaké technické možnosti mají oni, ale řekl bych to spíš
tak, že to, co mám mi stačí k tomu, abych mohl dělat, co chci. A to je
v pohodě. Jde jenom o nápad, čas a náladu něco dělat… Hlavně
s časem mám poslední dobou dost problém.
Myslel jsem to spíš tak, že možná používáte
stejný software…
To je pravda. Podle mě už dneska není takový rozdíl v hardware synthech a
softwaru. Mašinky mi proto zas tolik nechybí. Dost producentů začíná
hodně používat software. Concord Dawn dělají ve Fruity Loops. Black Sun
Empire myslím používají Fruity Loops a Logic (Pendulum taky dělají mimo
jiné v Logicu, pozn. Shadowbox). Já jsem požíval Fruity Loops a teď
začínám dělat v Cubase. Podobné možnosti určitě máme, hotové věci
musí lidi posoudit sami.
Jak na tvoje věci reagují lidi, když je hraješ na
party?
Teď už nehraju tolik vlastních věcí jako dříve, kdy jsem míval sety
postavené jenom na mých kouscích. Když hraju z vinylů, zahraju většinou
tak pět svých tracků a vzhledem k tomu, že jsou nové a ještě mě
neomrzely, vyhraju si s nimi při mixu. A mám pocit, že lidem
se líbí…
Kde se dají tvoje věci stáhnout?
Na dvoice.troice (www.dvoikatroika.cz)
nebo na Audionet.sk (www.audionet.sk).
Prozraď mi něco o tvém novém projektu 3llion
Breakz.
3llion Breakz vznikli náhodou. Zatím máme jednu skladbu s názvem ‘Mental
Breakdown‘ a teď pracujeme na další. Je to společný projekt mě, Kennyho
a Ferdy. Kenny měl rozdělané nějaké písničky a požádal mne, jestli bych
mu poradil a pomohl se zvukem. Uvidíme, jak to bude vypadat dál. Pro mne je
tvorba ve více lidech docela zajímavá, protože se tam projeví více
nápadů. Ve finále si třeba říkám, že bych spoustu věcí asi udělal
jinak, ale nakonec vím, že takhle to je zajímavější.
Co ty a bootlegy? Před rokem se v Ostravě objevila
věc ‘J'Lo's I'm Real‘ s vokálem Jennifer Lopez. Víš kdo ji dělal a
jak vznikala?
(smích) To byla spíš taková sranda. Měl jsem doma už nějakou dobu
staženou acapellu a s Itemem jsme zrovna dělali track. Něco nám tam
chybělo, tak jsem tam napasoval ten vokál a bylo to…
Ok, jdeme do finále. Vím, že jsi fanda do filmů.
Takže: princezna Leia nebo Lara Croft? A proč?
Leia rozhodně, protože Star Wars rulez! (smích) Je ale bohužel kdesi daleko
za mnoha galaxiemi a ke všemu je už zadaná, tak mám smůlu.
Radim Bartík