INTERVIEW // JUNKETT: Nebojím se, že to neklapne.

V České republice najdeme mnoho talentovaných producentů se záběrem od tanečních hitů po zajímavé experimenty. Všeobecně spíš neznámý Junkett je ale tím, kdo by mohl definitivně udělat „díru do světa“. Z podpisu některé z jeho skladeb dobře zavedenému anglickému labelu sice před časem nakonec sešlo, ale není třeba zbytečně truchlit. Junkettovy skladby jsou propracované, podmanivé a mají potřebnou jiskru. Je tedy jen otázkou času, než se mu dostane takové pozornosti, kterou si skutečně zaslouží.


23. 4. 2004, publikoval bartias

JUNKETT: „Nebojím se toho, že by to neklaplo.“

Jsi jeden z našich nejzkušenějších producentů, přesto tě nezná moc lidí. Jak dlouho už se věnuješ hudbě?
Asi sedm let, pokud nepočítám Zpívánky a osm roků hraní na kytaru, které mě akorát tak spíš prudilo a stejně už nic neumím. (smích) Ze začátku to bylo všechno možné: hip hop, triphop, techno, elektro, různé experimenty… Drum’n‘bass se mi líbí,  protože se dá hrát na akcích. Lidi paří a já vidím, že je to baví. Prostě je tam feedback. I když neříkám, že bych u tohohle chtěl skončit. Zatím mi to tak ale sedí. Chtěl bych vydat nějaké desky, ať to nehraju jen já a pár známých, ale ať si to můžou koupit i lidi, kterým se moje věci líbí…

Vystřihneš si občas breakbeat? Naposledy když jsi remixoval písničku od Skyline. Nebo to byla vyjímka?
Občas se pokusím o něco jiného, ale bohužel to většinou nedodělám. Nejde jenom o breakbeaty. Mám spoustu rozdělaných věcí od hip hopu, triphopu, housu, breakbeatu, po nějaké chillouty. Asi jediný styl, který mi sám o sobě nic neříká je techno… Ale toho je spousta v techstepu, tak se vlastně nic neděje…

Co tě přivedlo k tomu, že sis najednou řekl: „OK, tak zkusím něco složit.“
Frustrace z toho, že mi nejde kytara a záliba v počítačích a hudbě obecně. (smích) První „kalby“ hlavně na Cihelně a v klubu TNT, puberta, ego, chuť, kamarádi, hip hop. Dohromady toho bylo docela hodně. Každopádně jsem si koupil  zvukovku. Vlastně poprvé jsme zkoušeli něco se C.phonem (Cash, pozn. Shadowbox) na d/a převodníku domácí výroby, který jsem „čornul“ bratrancovi. Byl to nějaký pokus o hip hop někdy v 96’.

V minulosti už jsi měl track na kompilaci ‘Beat Case‘. Dokonce za sebou máš debutové album u miniaturního nezávislého labelu Virtual Label distribuované výhradně přes inet. Byly tyhle události „zlomem“ v tvé kariéře? Jak jsi je vnímal tenkrát a jak se na ně díváš s odstupem?
Na jednu stranu si myslím, že u nás se jako zlom dá brát vůbec jakýkoli počin v této oblasti, protože lidi se tuhle hudbu bojí prosazovat do obchodů a rádií. Tehdy jsem z toho byl docela hodně nadšený. Na druhou stranu  mám pocit, že pro mne bude zlomem deska, která vyjde venku u nějakého většího respektovaného labelu. Protože jinak se o nikom na scéně nikdo moc nedoví. A další zlom bude, až takový label budu mít já. (smích)

Takže plánuješ něco založit?
Určitě, jenom potřebuju sehnat prostředky. Materiálu mám jakž takž dost, teď to ještě někam udat. Zatím na to ale nemám peníze, takže to nebudu raději rozebírat. Každopádně to bude hodně „tech“ a hodně „hard“.

Právě ti vychází skladba na kompilaci ‘Playback‘ u nového labelu C41 Productions. Jeho zakladatelé mají poměrně vysoké ambice. Co si myslíš ty?
Zdá se mi, že je to docela zajímavý počin. I když do organizace labelu nevidím. Všechna jednání, co se mě týkala, probíhala bohužel zprostředkovaně. Vím ale, že ‘Playback’ má snad vyjít i v Anglii, tak by z toho možná mohlo něco kápnout. Uvidíme, co bude.

Drum'n'bassová scéna u nás je malá, ale silná. Drum'n'bass je stále populárnější, i když narozdíl od Maďarska, Rakouska nebo Ruska nikdo z našich producentů nevydává u zavedených zahraničních labelů. Kde je problém? Jak se to dá prolomit?
No to bych taky rád věděl. (smích) Možná jsou místní producenti málo průbojní, možná to chce jen dobrou náhodu. Nevím. Vychází spousta věci, i těch dobrých, a je těžké prorazit v takové konkurenci. Proto chci zkusit začít vydávat sám a pak se třeba uvidí. Inet je taky hodně silná zbraň, jenom to chce čas a pevné nervy.

Poslal jsi někdy své demo zahraničnímu labelu?
Zatím ne. Chci udělat ještě tak tři písničky a asi to někam vypustím. Docela často jsem dával demo producentům, kteří u nás hráli na akcích. Ti většinou mají i svá vlastní vydavatelství. Bylo to poměrně dávno, a tak kvalita mých tracků nebyla ještě na takové úrovni jako dnes. Přesto mě docela odradilo, že se nikdo nikdy neozval. Proto něco pošlu, až udělám pořádné pecky, ke kterým nebudu mít tolik výhrad jako teď.

Řekl bych, že momentálně je situace pro české producenty nejpříznivější. „Nové“ talenty se objevují po celém světě od USA, přes Porto Rico, Austrálii až po Polsko…
Nebojím se toho, že by to neklaplo. Tenhle trend cítím taky. Už to nejsou jen staré známé firmy, přibývá i jiných jmen, které kolikrát hodně překvapí, co se týče progresivity a originálního přístupu k tvorbě. Taky mě napadlo, že něco podobného musí přijít, pokud se drum’n’bass nemá uzavřít, pokud chce stále nabízet něco nového. Dobře, že se to stalo, aspoň dostanou kopanec ti, kteří desky vydávají pomalu jenom ze zvyku.

Řekl bys, že co se techniky týče, máš stejné možnosti jako třeba Black Sun Empire nebo Concord Dawn?
Nevím, jaké technické možnosti mají oni, ale řekl bych to spíš tak, že to, co mám mi stačí k tomu, abych mohl dělat, co chci. A to je v pohodě. Jde jenom o nápad, čas a náladu něco dělat… Hlavně s časem mám poslední dobou dost problém.

Myslel jsem to spíš tak, že možná používáte stejný software…
To je pravda. Podle mě už dneska není takový rozdíl v hardware synthech a softwaru. Mašinky mi proto zas tolik nechybí. Dost producentů začíná hodně používat software. Concord Dawn dělají ve Fruity Loops. Black Sun Empire myslím používají Fruity Loops a Logic (Pendulum taky dělají mimo jiné v Logicu, pozn. Shadowbox). Já jsem požíval Fruity Loops a teď začínám dělat v Cubase. Podobné možnosti určitě máme, hotové věci musí lidi posoudit sami.

Jak na tvoje věci reagují lidi, když je hraješ na party?
Teď už nehraju tolik vlastních věcí jako dříve, kdy jsem míval sety postavené jenom na mých kouscích. Když hraju z vinylů, zahraju většinou tak pět svých tracků a vzhledem k tomu, že jsou nové a ještě mě neomrzely, vyhraju si s nimi při mixu. A mám pocit, že lidem se líbí…

Kde se dají tvoje věci stáhnout?
Na dvoice.troice (www.dvoikatroika.cz) nebo na Audionet.sk (www.audionet.sk).

Prozraď mi něco o tvém novém projektu 3llion Breakz.
3llion Breakz vznikli náhodou. Zatím máme jednu skladbu s názvem ‘Mental Breakdown‘ a teď pracujeme na další. Je to společný projekt mě, Kennyho a Ferdy. Kenny měl rozdělané nějaké písničky a požádal mne, jestli bych mu poradil a pomohl se zvukem. Uvidíme, jak to bude vypadat dál. Pro mne je tvorba ve více lidech docela zajímavá, protože se tam projeví více nápadů. Ve finále si třeba říkám, že bych spoustu věcí asi udělal jinak, ale nakonec vím, že takhle to je zajímavější.

Co ty a bootlegy? Před rokem se v Ostravě objevila věc ‘J'Lo's I'm Real‘ s vokálem Jennifer Lopez. Víš kdo ji dělal a jak vznikala?
(smích) To byla spíš taková sranda. Měl jsem doma už nějakou dobu staženou acapellu a s Itemem jsme zrovna dělali track. Něco nám tam chybělo, tak jsem tam napasoval ten vokál a bylo to…

Ok, jdeme do finále. Vím, že jsi fanda do filmů. Takže: princezna Leia nebo Lara Croft? A proč?
Leia rozhodně, protože Star Wars rulez! (smích) Je ale bohužel kdesi daleko za mnoha galaxiemi a ke všemu je už zadaná, tak mám smůlu.

Radim Bartík