RECENZE // BLACKRAIN 001

Vypadá to, že Stakka & Skynet dokáží ovlivňovat mladé junglisty dodnes. Přinejmenším A-strana prvního singlu slovenského labelu Blackrain (na druhé je Dephzacova Harder Lighter) je toho jasným důkazem. Gorova skladba Gear se snaží oživit doby, kdy bylo možné album jako Clockwork poskládat z různě pokroucených acidových basových linek bez jediného náznaku živého nástroje a ještě za to sklidit potlesk. autorem recenze je JINDRA VOLÁK


25. 5. 2004, publikoval bartias

Goro: Gear /  Dephzac: Harder lighter
Blackrain rec. 2004

Mně se vrcholné kousky tohoto podstylu líbí dodnes, otázkou je, jestli je dnes ještě dost DJs, kteří to hrají, a jestli by Gear nezapadla ani před těmi třemi roky (natož pak dnes). K té poslední otázce se stavím dost skepticky a Gear beru spíš jako takové procvičení mašinek bez hlubšího smyslu. Skladba například začíná přírodním ambientním intrem přesně jako Gateman remix, a zatímco v Gatemanovi bylo to hučení s cikádami použito programově a bylo prostě pochopitelnou součástí nápaditého ragga-tech úletu, tady příroda samoúčelně odezní celá na začátku, aby se už dál nikdy nevrátila a dala hned průchod nekonečné mutilaci acidových zvuků.

Já vím, pořád to ještě pro někoho zní lákavě, ale co podle mě tuhle záležitost zkazí i pro retro-stepaře, je dost nezvládnutý rozpitý efekt na činelech (cymbals), do kterých když Goro praští, tak se asi nikdo nebude domnívat, že takhle by to znít mělo. Plno lidí produkujících drum’n‘bass si asi projde tímto tvůrčím obdobím, smysl takových výtvorů ale spočívá spíš v producentském tréninku než v tom je přímo vydat.

Ještě že druhá strana je o dost lepší – víc nápadů, lepší zvuky, současnější sound, větší deejayská použitelnost. Dephzacův kousek Harder lighter se nese mezi Teebeem a (opět je tu máme) staršími Stakka & Skynet, nedá se ale říct, že by zněla zastarale. Ano, občas tu máme nějaké to kyselé pípnutí či vokodér ze starých časů, ale to dnes použije právě třeba i Teebee a je to v pořádku.

Hlavní devizou tohoto tracku je docela solidní vývoj, temná a přitom nijak tvrdá gradace a mnoho velmi současně znějících prvků – pokud chcete dělat subtitloviny, musíte si dát pozor hlavně na nižší frekvence a právě chytře ukrytá rocková basová linka a bubny najíždějící přes filtry zespoda až do „pendulovské“, tedy opět rockové vrtulky skutečně znějí jako z roku 2004.

Příznivci Subtitles by si tuhle stranu měli poslechnout a posoudit, osobně si myslím, že kdyby tuhle věc Teebee zařadil na vinyl místo jednoho ze svých slabších a trochu se už vykrádajících počinů (jako třeba nový remix Human Reptile), minimálně by mu nikdo nenadával. 

Jindra Volák