RECENZE // VA: ‘PLAYBACK‘

České kompilace. Před pár lety se každé nové kompilaci pilně věnovala všechna dostupná nezávislá média, abychom dnes s dvacetikorunou v ruce přemýšleli ve výprodeji, jestli nám za to stojí. Dnes, když českou kompilaci dostanete pomalu i k dvojité pizze s ančovičkami, už člověk pomalu ztrácí přehled. Je ‘Playback‘ jednou z těch, na kterých by mělo být napsáno „choking hazard“? Jak by řekl Jaroslav Dušek, to se dozvíte tady a teď. autorem je JINDRA VOLÁK


2. 6. 2004, publikoval bartias

VARIOUS ARTISTS
‘Playback‘
C41 Productions
www.c41productions.com


Tak já to řeknu rovnou. Playback je dobrá kompilace a je dobře, že zrovna tahle jde na vývoz. Je pravda, že přímou konkurenci se ‘Soul:ution‘ nebo ‚Bingo Sessions‘ bych jí nepřál – cédéčka se přece jen prodávají podle jmen star producentů a star deejaye. Nicméně na existující podmínky – cena za „sto pade“ a u nás navíc zdravá lokální zvědavost na to, co stvořil „páteční dýdžej“ z „nejbrhoodu“ – je to disk přímo vynikající. Právě na rozdíl od zmíněných kompilací hitů tohle není přehlídka, která by posluchače chytila na první poslech.

Poprvé je to tak OK, ale nic, při čem by mi rovnou zaskočila ančovička v krku, ani z čeho bych si pamatoval víc než vokály a hlasové samply (a ne vždy zrovna povedené), navíc to občas trochu okatě připomíná to, co se děje jinde mimo Anglii. Jenže zatímco nechci denně poslouchat, jak Marcus mixuje Real Good do 3am, Touchwoodův mix Playbacku mě baví čím dál tím víc proto, že o něčem je a zní kompaktně. Je tu plno kvalitního českého a slovenského techstepu a každý si vybere své favority podle sebe – třeba Bartias má rád Junkettův Heavy Metal, mně se zrovna tahle věc nezdá příliš originální (hlavně s tím okoukaným „ha“ – samplem).

Já jsem se pokusil vybrat z téhle povedené selanky pět nejlepších kousků, které vám vzápětí popíšu, a vy si tak budete moct udělat vcelku přesný obrázek, o co na tomto disku jde, nejdřív bych měl ještě jednu formální výtku. To, co Čechům a Slovákům podle mě moc nejde, je vlastní prezentace – počínaje velmi přehlédnutelným obalem a konče hloupými názvy songů (Groove či Waveform jsou maximálně tak pracovní názvy na harddisku a ne zdatná jména, která by seděla jinak výborným skladbám). A teď už k nejlepším zástupcům – minimálně první dvě věci kdyby vyšly u známých labelů (dejme tomu True Playaz a Breakbeat Kaos), prodávaly by se po tisících:

1. EZ Rollers – Roadrunner (Cash remix)
Tahle povedená vypalovačka trochu vyčnívá z jinak koncepční kompilace, protože není až tak temná, nýbrž jde o perfektní minimální zincovský jump-up. K výsledku jistě mnoho přidává i britský vokál, díky pravidelně tikající rozsekané melodii perfektně ladící s hopsavou basou se mi tahle verze líbí víc než originál. Neslyšel jsem remixy, které v EZ soutěži vyhrály, přesto věřím, že Cash by si vinyl zasloužil taky.

2. B-Complex – Krtko
Ponecháme už stranou název a máme tu perfektně rozsekanou houkavou pendulovinu. Všichni SHBoard heroes, kdož nesnášíte Pendulum, tady máte další oběť, jenom kdyby se to dostalo do ruky Freshovi ! A pro nás, co máme rádi Another Planet, je tu domácí odpověď na siláky od protinožců s občasným old skoolovým trháním beatů jako bonus.

3. Touchwood – The Owls
„The owls are not what they seem“. Ať už tuhle hlášku říká v originále Hagrid nebo Aragorn, zde uvádí perfektní diskrétní stepík. Léta cvičení se zúročila a Touchwoodovi zní klavír i basa tajemněji než Teebeemu. Toto je také záležitost na světové úrovni, jen už nepatří do kategorie kasovních trháků – takhle citlivé věci ve světě zrovna neletí.

4. Krysux – Living daylights
Tahle věc následuje v mixu za předchozími sovami a podle toho houkání bych ji skoro odhadoval na Owls II. Dá se o ní říct to samé jako o Touchwoodově práci plus moc hezké využití hi-hatů a basy, která pořádá pravidelné řezavé výlety do popředí. I tak jde ale o klidnou kompozici.

5. Reverb – Dark powers
Na pátou pozici měli spadeno i Rido, Tango a druhá Touchwoodova skladba, protože Reverb tu ale má tři velmi solidní práce, rozhodnul jsem se nakonec pro něj. Nobelovka se taky dává s přihlédnutím k celému dílu a stejně tak i neméně významné páté místo v tomto mini žebříčku. Tahle záležitost díky decentnímu pípání a hezkým klávesám velmi solidně graduje. Hezký hlasový sampl je samozřejmostí a „zascratchování“ (Touchwoodovo nebo Reverbovo?) vkusným překvapením.

Jindra Volák