RECENZE // VA: 'WEAPONS OF MASS CREATION'

Znáte filmy Larse von Triera? Jsou tak nabité emocemi, že i slzný váček ostříleného junglisty kapku uroní. Jenže když nás teď v Dogville Lars už potřetí dojímá tím, že nechává dvě hodiny trápit hlavní hrdinku, nabízí se otázka, jestli to na nás jen tak nezkouší, cynik jeden. Něco podobného může v budoucnu hrozit i u desek labelu Hospital.


20. 7. 2004, publikoval redakce

text: JINDRA VOLÁK

Na rozdíl od bijáků dánského korpulenta Larse jsou vinyly z Hospitalu narvané emocemi pozitivními – stačí si přečíst názvy jako Heart Of Love nebo Happy Happy Joy Joy. Ty nejpovedenější kousky, mezi které ty právě jmenované rozhodně patří, jsou okouzlující atmosférické zlepšováky nálady, kde to srší harmonií živých nástrojů. Zatím mě to baví a nejspíš ještě notnou dobu bavit bude. Stejně jako ten Lars
.
U Hospital prostě našli svůj zvuk, svou formulku, kterou se teď učí Cyantific od Nu:Tona stejně jako Syncopix od SKC (nebo naopak, jak chcete). Nenápadné kořeny tohoto zvuku najdeme na zaručeně průlomovém prvním albu od High Contrasta. A jak šly za sebou všechny ty špitální kompilace (schválně, kdo je dokáže všechny vyjmenovat?), úroveň se cizelovala až do finiše, který nastal teď.

To, co se na nás v současnosti line z háčkem ocejchovaných kotoučů, ohromuje svou plností. I když i ten Calibre se v poslední době hodně zlepšil, jeho méně povedené tracky jako Need It, Want It či Deep Everytime definovaly liquid funk jako něco, kde se točí jeden hlasový sampl a čas od času se přidá nenápadná basa. Umělci podepsaní u Hospital mají oproti tomu skladby tak nacpané perfektně spolu ladícími nástroji, samply, bubny, basami a vůbec čímkoli, že posluchač v nich čelí masivní hradbě pozitivní energie.

Na téhle kompilaci je podle mě šest geniálních tracků – trubky od SKC & Bratwa, kombinace smyčců s ostřící se basou od Syncopix a housové klávesy v Nu:Tonově remixu London Elektricity stoprocentně reprezentují právě popsanou formulku (jenom to s ní do budoucna nepřehnat!).

Dále tu je úchvatné retro od Dannyho Byrda odkazující na doby, kdy černoši s pětibarevným účesem, slunečními brýlemi ve tvaru hvězdy a holí blyštící se zlatem a drahokamy cestovali (samozřejmě pouze v písničkách) po galaxiích funku. Retro Johna B zase velmi vkusně vzpomíná na doby, kdy měl každý romantik k puse namontovaný vokodér, a nesmíme zapomenout na citlivou samplovačku od Cyantific.

K tomuto přehledu se sluší dodat, že nebýt trochu nepříjemné syntetické trubky a nablblých rýmů v bondovce od Laroque a mírné tuctovosti u tracků od SKC & Safair a CLS & Wax, která ale pořád znamená na poli liquid funku nadprůměr, bylo by tu bezchybných záležitostí devět ze třinácti. Pak už zde jsou jen dvě krátké hříčky a dvě slabší věci – jediné, co se mi vysloveně nelíbí, je přehajtkovaný Logistics. Uvidíme, jestli původce špitální slávy High Contrast svým druhým albem usedne na trůn dokonalosti. Tato kompilace se ho velmi rázně dotkla.

VA: ‚WEAPONS OF MASS CREATION‘
Hospital 2004
 www.hospitalrecords.com