Co říkáte na DSCI4? Docela vkusný label, co? A kdyby Trace na svém
dešifrovacím vydavatelství zase vydal nějaký ten východoevropský
drum'n'bass, to už by nejeden junglista zbystřil. Když už to nebudu dál
zdržovat a uvedu kombo „celá kompilace tvdrého východoevropského
drumbácu na DSCI4 jako pokračování Spy technologies“, faktor natěšenosti
se u mnoha lidí, včetně mě, blíží maximu.
VARIOUS ARTISTS
Spy technologies 2: Battlefield
(DSCI4)
Přestože jde v podstatě o nadprůměrnou kompilaci, nemůžu se ubránit
pocitu zklamání. Z tuctu novinek pocházejících převážně ze zemí na
východ od ráje (tedy od České republiky) bych si pořídil pět tracků.
Máme tu hlavně dvě potenciální hitovky nesoucí se v rytmu populárního
energického trance’n’bassu. Co taky jiného čekat od Paula B než
perfektní vibrující sci-fi plochy ? V nehorázně silném opusu Solar unreal
Paul dotáhl svůj přístup na maximum, vytvořil jednu z nejkrásnějších
trancovek vůbec a ani se nemusel snížit k použití vokodéru.
V syntetické poetice si libuje i D.Kay a oproti Paulovi se nebojí mohutnou
basu posadit nad všechny ostatní nástroje – komu se už ohrálo Platinum,
v Rakušanově remixu pro Trace ho čeká plnohodnotná náhrada.
Ještě nám zbývají tři z těch lepších tracků – Bouncer od Chrise SU je nápaditý proměnlivý roller, který už jistě sídlí v kufru DJ Hypea; Warehouse lick neotřele spojuje typicky freshovský sladký breakdown (podobný třeba úvodu jeho Dead man walking) s dosti alternativním samplováním a společný kousek Fierce a Opticala dotahuje přizpůsobení se „indie“ zvuku Spy technologies do extrému – spíš než na party ho naleznete v galerii viset vedle podobných divností od Jonnyho L. Je docela překvapivé, že jeden z těch nejzajímavějších a nejvíc odlišných počinů na kompilaci, kterou si asi plno lidí koupí jako alternativu „pitomých britských clownstepů a hlavně toho plytkého Freshe“, pochází právě od Freshe. Druhý povedený britský track tomu nasazuje korunu, i když na Fierce a Opticala nikdy takové stížnosti nebyly.
Kategorií sama pro sebe jsou výtvory od SKC. Chlapec jich tu má celkem pět a dalo by se říct, že představuje onu esenci Spy technologies a alternativního proudu dnb vůbec – žádný clownstep, jenom vkusné tracky. Vkusné a dobré do setů, ale taky nevýrazné a nudné. Kdyby u nás někdy SKC hrál dvě hodiny tohle, já bych to uvítal, jenže poslouchat ty tracky doma od začátku do konce jeden za druhým je docela pruda. Nejlepší z jeho věcí je G-funk, kde aspoň počet nápadů na track a individualita skladby dosáhne přijatelné úrovně; sympatická je tu hlavně čistá práce s hlasem rapperky povedenější než v různých bootlezích Missy Elliot, i když jsem původně čekal, že si SKC z hudebního stylu g-funk (tedy gangsta rap zhruba první poloviny 90. let) vezme víc než jen ten rap a nafouklou basu.
Váš názor na tuhle kompilaci bude záviset na vaší schopnosti akceptovat průměrný nevýrazný maďarský drum’n’bass. I deejays, kteří si ty vinyly koupí a budou je mít jako dobré „DJ tools“, musí uznat, že nejlepší maďarské tracky se téhle sbírce vyhnuly. Zvlášť SKC by se měl soustředit spíš na hospitální liquid funk, v němž je opravdovým mistrem. Nakonec tedy dvojka Spy technologies není ničím úchvatným, ale spíš hrstkou povedených věcí vtipně na druhých stranách vinylů doplněných skladbami, které neurazí, ale ani nepobaví.
7/10 JINDRA VOLÁK
TRACKLIST:
Trace – Mutant closure pt. 2 (D.Kay remix)
SKC + Chris SU – Blackout VIP
Chris SU + Safair – The Borg
Chris SU – The bouncer
SKC – Skank
SKC – Subtribe
SKC + Longman – Battlefield
Fresh + Trace – Warehouse lick
Mindscape – Detected
Paul B – Solar unreal
SKC – G-funk
Fierce + Optical – Weapon