text: ill_eel
Danism – Come To You (Nu:Tone remix) / Logistics – M.U.S.I.C. _ Brand.Nu (BRANDNU003)
Nu:Tonova značka po delší odmlce nabízí typicky liquid funkový a typicky kvalitní vinyl, jaký se dá ostatně od bratrů Greshamů čekat. Nepochybně známější Dan si zremixoval track Come To You vlastního housového projektu Danism a výsledek je přesně takový, jako když Nu:Tone zremixuje housový track:-). Promakaný od první do úplně poslední vteřiny, od hlavního až po ten nejnenapádnější zvuk. Víc snad ani nepotřebujete vědět. Snad jen, že přední roli tu hraje piáno, typický liquid funkový beat, subbasa a vokál „Tell Me How You Do It To Me.“ S flipem jeho bráchy Matta je to snad ještě jednodušší. Nad jeho M.U.S.I.C. se snáší velký opar, který dělá z tohohle jinak tradičního liquid funku velmi deep a působivou záležitost, která potěší všechny příznivce Together, Replay a dalších jeho skopičin.
Fresh + Adam F – When The Sun Goes Down (original / remixes) _ Breakbeat Kaos (BBK005, 005R)
Adam F je zvláštní člověk. Když už se zdálo, že s drum'n'bassem končí a zůstane u hip hopu, vydal d'n'b remixy skladeb ze svého alba KAOS a založil společně s Freshem label Breakbeat Kaos. A tak se kromě dobrého hudebníka stal i dobrým obchodníkem a jak ukazuje i na novém, po peckách jako T-10, Dalicks nebo Submarines poměrně překvapivém singlu, i obstojným zpěvákem. Produkci si vzal na starosti starý dobrý lišák Fresh, jehož produkční vyzrálost a flexibilita je čím dál tím markantnější. Tahle dvojka spojila síly a vytvořila ryze letní hit, který bohužel přichází lehce s křížkem po funuse (pořád lepší, než kdyby vyšel v lednu). When The Sun Goes Down je jedním z nejmuzikálnějších kousků, co za poslední dobu vyšly. Už ze začátku se rozeznívá latinsky znějící piáno společně s perkusivním doprovodem. Když se k tomu v prvním breakdownu přidá i Adamův lehce r'n'b vokál, kytara, flétna a další nástroje, je o zábavu a velmi živě znějící zvuk postaráno. Všechno ostatní, tedy beaty, basa a doprovodné zvuky jsou také naprosto v pořádku. Nečekejte ale nějaký hladký průběh tracku. Fresh je Fresh, a tak nás tu čeká hodně změn, breakdownů a různých hravých pasáží. Až je toho možná moc. Přesto je ale tahle skladba více než příjemným osvěžením v současné (clownstepové) nadprodukci. Jak už jsem psal na začátku, Adam F je i dobrým obchodníkem, a tak se rozhodl vydat i remixy téhle potenciální hitovky. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby ty remixy nebyly tři a ještě k tomu takřka zbytečné. Jen probůh doufám, že se Adam F nerozhodne následovat šílence typu Ray Keith nebo Danny C a nenechá When The Sun Goes Down pohřbít tisícem stejných (zbytečných) remixů. Vybral si tedy autora jednoho z nejhorších d'n'b remixů všech dob, Dillinju (všichni máme v paměti zoufalou předělávku Different Drum), producentsky poněkud neaktivní dvojici Origin Unknown, a také producentsky velmi aktivní trojici z Cambridge, Commix. Pokus prvního jmenovaného dopadl podle očekávání (špatně). Těžko říct jak dlouhý čas strávil Dillinja nad tímto remixem, ale já bych to netipoval na víc, než pět minut. Prostě si vzal titulní motiv, šup tam s rozlámaným breakem (asi jediné pozitivum tohoto mixu) a k tomu naprosto dementní basa (hláška „fuckin' remix“ z nájezdu je opravdu namístě). Chjo. Kdyby bylo na mně, dal bych do prodeje jen 12'' s originálem a remixem Origin Unknown. Těm se totiž narozdíl od Dillinjy poměrně povedl kompromis mezi melodickým intrem a taneční energií, čímž se jejich remix stává vítanou pomůckou na rozhýbaní každého parketu. Největším zklamáním je pro mě remix Commix. Producentská trojice, která poslední dobou vydává jeden dobrý track za druhým, se tentokrát moc nepochlapila. Jejich remix je průměrný liquid funk, který začíná nevtíravou ploškou, pokračuje už dostatečně známým breakdownem a dál jede jako by nic s kytarou, zívající subbasou a časem se přidá vokál, který v kontextu doprovodu ztrácí naléhavost z originálu. Škoda. Tohle sice nemůže nikoho urazit, ale zároveň ani nikoho odrovnat.
Jammin – Kinda Funky (Shimon Remix) / Go DJ (Zinc Remix) _ Bingo (BINGO019)
Existuje opravdu málo producentů na d'n'b scéně, kteří jsou tak aktivní jako Zinc. Vedle toho, že vydává poměrně dost singlů, stíhá produkovat i pomalejší tracky (viz. loňské album Faster) a v neposlední řadě je také výborným DJ. Pokud ho ovšem srovnáme s většinou takto (hyper)aktivních producentů, tak tu můžeme vidět jeden rozdíl a tím je vyrovnaná kvalita jeho skladeb. Pravda, Zincovy tracky nepatří mezi nejsložitější, ale ze současného britského tanečního mainstreamu vyčnívají poměrně výrazně. Jestli si teď myslíte, že tu jen tak plácám o Zincovi, i když áčko udělal Shimon, a tak by měla být řeč především o něm, nemáte úplně pravdu. Člověk, který je podepsán pod originály těchto skladeb, Jammin, je totiž aliasem, ano, Zinca. Ovšem zatímco originály se daly zařadit do temnější breakbeat garage, remixy jsou už čistý taneční drum'n'bass. Nic víc, nic míň. Shimon si vzal k srdci název Kinda Funky a vytvořil rozjetou funky taneční záležitost, která musí zafungovat snad všude. Ze začátku slyšíme útržky funky samplů doprovázené důvěrně známým vokálem z garážového originálu. Hlavní pasáž je pak pořádně rozjetá a nikoho nenechá na pochybách, že tohle je ten pravý Bingo sound. Skoro totéž se dá říci o flipu. Zinc totiž použil opět stejné ingredience a ono to opět funguje, i když v menší míře než u jeho největších hitů. Přestože jsme tyhle breaky i skákavou basu slyšeli od něj již mnohokrát, tohle se prostě zase povedlo. Jediným problémem tohoto čistě dancefloorového vinylu je strojovost, s jakou byl vytvořen. Narozdíl třeba od Steppin Stones mě tahle deska nechala chladným a i když se jí kvality nedají upřít, nejedná se o úplně top zboží.