text: BIFIDUS AKTIF
Trust – Fracture / Mason + Dstar – Pride _ Taciturn (TCT009)
Po shlédnutí jmen zainteresovaných interpretů na sampleru k Enter The Hive LP jsem očekával strašný, krkolomný a psychopatický šrumec, který odsoudím jako lopaty, hodím do koše a půjdu dál. Nestalo se tak. V případě Trusta a tracku Fracture nadšením nepřekypuji, ale přesto se mi zamlouvá více, než předchozí hrůzy. Sice obsahuje zprofanovaný a mě už docela protivný vokál, který jsem zaregistroval už v několika různých tranceových hitech UK scény v 90.letech – “I Can’t Get Enough“, ale track vybočuje svou jednoduchostí a střídmostí, minimem samplů a mohutnou basou. Není to nic extra, ale aspoň ten fakt překvapení prostě potěší. Druhý track ale pak už chválím bez výhrad. Mason + Dstar se s Pride přesunuli do rovnější a zasněnější polohy, odehrává se zde prostě něco jiného, než v nestravitelných lůzách, které Mason vydal na Freak. Možná si vybavíte Rawthang, ale možná Vám taky na Pride nebude připadat nic zvláštního. Někdo se může přetrhnout, aby do tracku narval co možná nejvíc nápadů, a stejně se mu nepovede mě zaujmout. U Pride mi k tomu postačila hluboká basa, zfiltrovaný popěvek a podprahové cvrlikání.
Q Project – In For A Penny In For A Pound / Under She Goes _ Bingo (BINGO022)
Total Science poslední dobou opět čeří drumnbassové vody a nechávají nás v očekávání třeba na Defcom 69 / Loose Ends. No a polovina tohoto projektu, Q Project, si po super singlu na Hospital nachystal třeba originální Voices nebo megapecku Ask Not. Ale hyperprodukce, ať už celé bandy nebo jejích jednotlivců, má bohužel i své stinné stránky. A tu jsem nalistoval právě teď, u releasu na Bingu. In For A Penny In For A Pound není nic jiného, než naprosto čitelný Q Project, absolutně jednoduchý a vybublaný jako Full Cycly ala Clipz; ale vlastně ani nemusím chodit tak daleko – prostě je to ukázka toho, co Total Science dělají pořád – průměrné a zapomenutelné tracky. Zde se prostě nic, ale doopravdy nic, neděje! Under She Goes pak už lépe inklinuje ke zvuku Binga, a dá se říct, že i našlo jeho zvuk, i když se zde neděje nic významnějšího, než se děje v Zincových průměrech z roku 2001. Tato strana sice dokáže naprosto pohodově rozhýbat publikum, a tedy zafungovat, ale používat basový chord tímto provařeným a čitelným stylem, je dle mého názoru už jaksi mimo mísu.
A Sides – Distinction / Calibre – People Of Tomorrow _ East Side (EAST65)
No abych řekl pravdu, já sám bych se bez Distinction obešel jak na rozjeté tak na nerozjeté party. Nevadilo by mi neslyšet ho ani ráno, ani večer… Ale zase se chci ubránit tomu, abych první track označil jako zaplnění drážek zvuky jen z toho důvodu, aby se na Vás po otočení rozzářila všechna sluníčka při poslechu dalšího působivého Calibra. Calibrovi zvukově občas trochu podobný A-Sides tady rozjíždí střídmou (ne)jízdu s haluzoidními samply, v rozlámaném stylu, a za podpory dunivé basy. Je to prostě oldschool jako když vyšije. Ale vezmu-li to z druhé strany, po produkční stránce není track rozhodně prázdná šablona a stále se v něm něco děje, takže zde platí: nikdy neříkej nikdy! No a Calibre mě opět nezklamal, dokonce mě velmi rozzářil s pozitivně laděnou věcičkou, která je o poznání vzdálenější jeho tvorbě, kterou jsme za tento rok slyšeli. Žádná dřevěná basa nebo stokrát slyšené nápady. Basa je jak živá a samply okolo jak zjara utržené z rozkvétajících stromů plodících ty nejvoňavější zvuky. Zrodil se super liquid funk, ve kterém se sice opakuje stále dokola jedna a ta samá smyčka, ale právě proto je tak nakažlivý a tak moc fajn.