Řekni pár slov o Mooche, vokalistce, která ti zpívá na No One’s Listening Anymore. Na desce je slyšet i spousta dalších vokálů – jsou to samply…?<?xml:namespace prefix = o ns = „urn:schemas-microsoft-com:office:office“ /><o:p></o:p>
Na albu se podílelo hned několik zpěvaček.
<o:p></o:p>
Kdykoliv sem hrál někde v Anglii, vždycky tam byla – a vždycky mě jen přišla pozdravit a zase zmizela. Moocha. Pak z ní jednoho dne vypadlo, že zpívá – dost mě to zajímalo, a tak sem ji řekl, ať mi přinese něco svýho. Dala mi cédéčko s několika skladbami a acapellou, z který potom vznikl Acid Rain. Udělali jsme společně ještě 3 další tracky, který vyjdou na CD verzi No One’s Listening Anymore. Fakt hodně talentovaná zpěvačka.
<o:p></o:p>
Kiyomi je moje dlouholetá kamarádka, Japonka – známe se už z dob Blue Note. Kiyomi se tehdy z Anglie vrátila zpátky do Japonska, ale nedávno se mi zase připomněla s tím, jestli bysme nedali něco dohromady. Když jsem na začátku roku hrál v Tokiu, pozval sem jí na svoje hraní jako MC. Bylo to pro mě obrovský a příjemný překvapení. Má skvělou barvu hlasu, přestože je tak maličká.
Suont je další skvělá zpěvačka, kterou sem objevil před několika lety ve Phoenixu ve Státech. Tehdy ještě fungovala hlavně jako MC, ale dostaly se ke mně i skladby, ve kterých regulérně zpívala. Trvalo to rok, než se mi s ní podařilo něco nahrát. Je to neobyčejná zpěvačka, univerzální a s vyspělým hlasem. Budeme spolupracovat i v budoucnosti.
<o:p></o:p>
Tvoje epický jízdy člověk identifikuje téměř s jistotou, přesto
se ti daří vyhýbat se klišé a sterotypu. Kde leží mantinel mezi
kompatibilitou pro parket a experimentem?<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
Na tohle se těžko odpovídá.
Člověk musí dělat hudbu od srdce – to je moje jediná rada. Dělej jen
takovou hudbu, jakou sám chceš… nutit se do něčeho podle mě
nefunguje. Drum and bass má relativně
omezenou formu, ale pořád se vyvíjí a mě pro mě je pořád těžký
přizpůsobovat se. Čerpám inspiraci od ostatních, ale nikdy nekopíruju.
<o:p></o:p>
Jsi produktivní jako málokdo na scéně – co tě žene kupředu, jakej je tvuj pracovní postup?
Asi se pořád ženu za snem absolutně dokonalý skladby. Prostě mě baví
psát muziku, kombinovat harmonie a skládat beaty. Je to jedna z mála věcí,
který mě v životě naplňujou.
<o:p></o:p>
Přemejšlels’ v poslední době o vzříšení svý punkový
kapely?<o:p></o:p>
O tom, že bych zase dělal punk, přemejšlím pořád. Koncept kapely mě až
tolik neláká, ale asi jde jen o to, najít ty správný lidi do party.
Nejhorší vzpomínky z časů, kdy sem byl v kapele, sou ty, když se
kapela – několik nafoukljech eg – snaží na něčem shodnout.
<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
Řikalo se, že ve studiu máš sampler EMU, PC a konzoli od Yamahy. Platí to pořád? Na čem dnes tvoří Klute? Pořád v Cubase…?<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
Je to tak. Mám ještě velkou sbírku hardwarovejch synthů. Na většinu věcí preferuju hardware, ale software je skvělej třeba na práci s vokály a další věci. Ale záleží na tom, na co je člověk zvyklej. Hudbu můžeš dělat i s krabicí od bot, takže neberu vážně nikoho, kdo se mě snaží přesvědčit, že určitej postup je zaručeně lepší nebo horší.
<o:p></o:p>
Pořád dělám s Cubase VST, ale s MACem, kde mám OS9. Když Propellerheads převáděli Recycle na OSx, vypustili z programu podporu SCSI. A přes SCSI nahrávám samply do svýho EMU… Díky, Propellerheads, za tuhle monumentální stupiditu.
Jak to děláš, že tvoje basy jsou tak pevný? Sinusoida se obtížně míchá, protože je
nejvíc závislá na akustice místnosti. Tvoje basový linky hrajou často
komplexní (na dnb poměry určitě) melodie, přesto hraje basa vždycky
vyrovnaně. Dělals nějaký akustický úpravy svýho
studia?<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
S basou jsem míval problémy, ale asi jde o to, jak moc velký změny ve vejšce basy používáš. Dobrej vyrovnanej výchozí zvuk je dobrej začátek. Na basu nepoužívám kompresi ani nic dalšího. Co ale používám je spektrální analyzér, abych viděl, co se mi v mixu děje. Akustiku jsem ve studiu neupravoval, ale napsal sem v týhle místnosti čtyři alba, takže jí dobře znám, stejně tak jako svý monitory a sluchátka.
<o:p></o:p>
Ill.Skillz, Chris.SU, Amit, A.I., Break, … – máš talent na
vyhledávání nováčků. Co musí splňovat skladba, abys jí vydal? A kdo bude největší eso na
scéně v příštích
měsících?<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
Jednoduše vyhledávám muziku, která mě baví. Často to taky znamená, že je to hudba, která se trochu vymyká zaběhnutým pravidlům. Nedokážu to definovat, ale když takovou skladbu slyším, hned vím. Jsem hrdý na věci, co vyšly na CS, a věřim, že odolají zkoušce času…
<o:p></o:p>
Vyjdou na Commercial Suicide i další autorský alba?<o:p></o:p>
Určitě, mluvil sem na tohle téma s několika producenty, uvidíme
příští rok.
Čí muziku teď nejvíc posloucháš – d&b
i obecně?<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
Poslouchám obrovskou spoustu muziky. Jsem blázen do hudby a utrácim za ní spoustu peněz. Mám toho rád fakt hodně…takže spatra mě napadaji například Kinsky, Robag Wruhme, Frou Frou, Death Cab for Cutie, Cocteau Twins, Baby Ford, Amit, Tactile, Silent Witness and Break, já… :)
<o:p></o:p>
Máš prostor komukoliv poděkovat…
Big
up všem z pražský crew za to, že zvládají mě a moje šílenství!
<o:p></o:p>