RECENZE // JANUARY, FANU, SONIC

Po celkem mrtvém období přichází první letošní úroda v čele s geniálním Siren Songem od finského producenta Fanu. Na Brand Nu tentokrát přispěli jen Němci – objev Hospitalu Syncopix, ale především Young Ax. No a nakonec je tu jeden Sonic.


17. 1. 2005, publikoval ill.eel

text: ill_eel

Young Ax – January / Syncopix – Fade Away _ Brand Nu (BRANDNU005) 

Jestliže byl před pár lety německý d'n'b především modlou pro undergroundové fandy labelu Position Chrome v čele s pološíleným Panaceou, teď to vypadá trochu jinak. Do popředí se dostali lidé okolo značek Santorin (Simon V, Jericho, jemuž nedávno vyšla skvělá Ocean 11 a mohl bych jmenovat dále) nebo Basswerk (vzpomeňme letošní hit Velvet Morning) a také Rollin B aka Syncopix, jehož tvorba dokonce oslovila i mocný Hospital. A tak po výborném Doing Our Thang na labelu Form přispěl na špitální kompilaci Plastic Surgery 4 a letos na podzim okouzlil publikum perfektním singlem General Hospital/Happy Happy Joy Joy. I veteráni jako Panacea nebo Twintone „zmoudřeli.“ První jmenovaný začal produkovat stále tvrdé, ovšem již o dost zkousnutelnější a hitovější skladby a druhý dokonce přesedlal na liquid funk. Méně nápadným, ale o to nadějnějším jménem je pak Young Ax, kterého si po začátcích u Santorinu „vytáhl“ Nu:tone pro svůj label Brand Nu. Oprávněně. Jeho January totiž posouvá tradiční liquidní formulky směrem ke zvukové originalitě, která spolu s propracovaností a naléhavostí celého tracku předčí většinu konzervativních producentů labelů Renegade, apod. Young Ax ze začátku těží z kontrastu hebkých melodií a nezvykle těžkotonážního beatu. Souhra hlavního motivu, atmosférických synťáku, výkřiků a dalších zvuků vytváří tísnivou atmosféru načež se jakoby ze země vynoří správně rolující basa která celé skladbě přidává na tanečnosti. January nepostrádá nic potřebného, naopak vše je tu dokonale a originálně zpracované a navrch tu máme i trubku a skvělý breakdown. Tahle krásná (i když trochu smutná) zimní pohádka svou výjimečností okouzlila mnoho dnb heads (viz. track roku podle Juanity a Deniuse…) a dá se čekat že jich ještě dost dalších osloví. Druhá strana už tolik dokonalá není. Fade Away jede spíš po minimalistické vlně se spoustou nenápadných, i když zajímavých samplů. Prostě takové celkem fajn béčko, které klidně zařadíte do setu, ale žádných velkých reakcí se nedočkáte.(9/10) 

Anakin: Young Ax (který není žádným nováčkem) má konečně hit, který ho posouvá do světové extratřídy. Některé pasáže mi přijdou zbytečně překombinované, ale i přesto je to paráda. Syncopix dodal celkem zajímavý, ale na jeho poměry spíš podprůměrný track.
Nitrous:Příjemná zasněná záležitost, beat je ale přeplácaný, což ho činí dosti neohrabaným. Béčko pěkné, ovšem takových desek už mám…Bez těchto tracků přežiju…
Kubatko:Ačko je hodně rozjetá, perfektně udělaná jazzy skladba, která mě ale zas tak nechytla. Mojí srdcovkou se stalo hodně deep Fade Away, které má pro mě naprosto opojnou a návykovou atmosféru a to hlavně při prvním breakdownu.

 

Fanu – Siren Song / The Unseen _ SUBTITLES (SUBTITLES038) 

Ok, uznávám že se loni objevilo slušné kvantum skvěle zprodukovaných tracků, ale kam to všechno vede? Většina produkce totiž poslední dobou zní jako ze sériové výroby – reggae/dubem ovlivněné skladby sice může někdo označit jako novou vlnu v d'n'b, ale ve skutečnosti je bohužel její podstatná část založena na jednom starém samplu vokálu, pár zechovaných zvucích + navrch přidaných dechů. Ve všech odnožích současného d'n'b je velmi těžké najít něco osobního, originalního a opravdu zajímavého, na co budete vzpomínat (se slzou v oku:) i za několik let. Jako třeba já na Fanuův Siren Song. Je to odvážné tvrzení, ale říkám, že Siren Song je Inner City Life roku 2005. Fanu kašle na současná pravidla žánru; rychlost téhle skladby je daleko za obvyklými 174 bpm, struktura opouští obvyklou formu beaty->hlavní pasáž->breakdown->beaty a chytře graduje pomocí vrstvení bicích. Finova produkce je dokonalá – subbasou dovedně podrývá excelentně naprogramované breaky a neméně dobrá je i jeho práce s atmosféru, kterou ještě posílí efektním zpomalením tracku na poloviční rychlost. Ostatně všechny prvky tohoto díla se perfektně doplňují, ale teprve éterický vokál činí ze Siren Songu doslova epos. Tohle je DRUM'N'BASS v nejlepším smyslu slova. Dokonalost. The Unseen je odlišná, neuvěřitelně deep záležitost nad jejíž propracovanosti nelze než uznale chrochtnout. Talentovaný Fin i tady skvěle buduje atmosféru perkusivními i „živými“ zvuky a po rozlámaném začátku posluchače překvapuje takřka techstepovou prostřední pasáží, která pak opět přechází do původní formy. Jestliže je nová vlna beatových kouzelníků označována jako drumfunk, pak by to chtělo co nejvíc takto kvalitních drumfunkových vinylů. Při současné situaci je ale Fanuův debut na Subtitles bohužel jen spíš deskou pro fajnšmekry do sbírky. (dal bych 11, ale v rámci pravidel 10/10)

Nitrous: Super Super záležitost! Fanu patří se svou produkcí do skupiny neúnavných experimentátorů, tohle je vlastně největší „hitovka“ od něj, nicméně uplatnění najde spíše v barových prostorách… Takovou desku si člověk kupuje pro radost…Všem milovníkům podobných beatů doporučuji sledovat značku OSR.
Anakin: Tohle se tváří jako strašnej art, se mnou to bohužel nic nedělá. Nepustil bych si to doma, nehrál bych to v malým klubu, ani na party.
Lincoln: Tak tohle je moje aktuální jednička! Krásné atmosferické plochy s ženským vokálem, vzdechy a dalšími originálními prvky. A pak dvakrát strhující amenová smyčka dodává skladbě tu správnou šťávu. Jo, ty bicí mě úplně dostávají někam do neznáma:) I když rok teprve začal, troufám si tvrdit, že moc lepších věcí letos nevyjde. The Unseen je další mystická severská věc, o trochu údernější a zároveň monotónnější než A strana. Této desce dominuje sice Siren Song, ale i flip stojí za to. Prostě Fanu se vytáhnul a s koupí bych neváhal ani minutu!:-)

 

Sonic – Desert Winds / Spaced Out _ Space (SPACE011) 

Space asi navždy zůstane takovým tím menším labelem, jehož skladby nikdy neuslyšíte od velkých jmen a jehož singly se nebudou prodávat po tisících, ale zase si bude udržovat své věrné publikum, které plně ocení každý jeho release. Nutno dodat, že právem. Sonicův talent je totiž dost veliký na to, aby nestále přicházel s řadou nových kvalitních skladeb a nemusel se ohlížet na tu část scény, která ho přehlíží. Dobrá hudba si vždycky najde své příznivce. I Space 11. Tak třeba áčko Desert Winds má sice Sonicův rukopis, ale zároveň je tu něco co jsme ještě od něj neslyšeli. Opět tu zúročuje talent na stavbu krásných, takřka filmových motivů, které nenuceně proplouvají trackem a v pravou chvíli gradují. Není od věci zmínit, že tahle zamyšlená věc vznikala na Vietnamské pláži a podle Sonica přesně sedla do její nálady, čemuž lze docela dobře věřit. A když to mistr ještě podpoří svojí typicky brumlající basou, můžu jen dodat, že stejně dobře jako vietnamští Hasselhofové ji ocení kdekteří dnb fans:). Spaced Out je výpravou někam úplně jinam, o dost dále. Asi je zbytečné dodávat kam. Na sci-fi soundtrack je tahle věc jako dělaná; stejně jako v prvním případě i tady Sonic využívá hodně taneční rytmiky, kterou kombinuje se vzletnými synťáky a tak vůbec. Haters mrmlající cosi o neoriginalitě nechť si poslechnou další nové releasy a pak teprve zjistí, že Sonic je na tom co se týče nápadů velmi dobře, o kvalitě produkce nemluvě. Na druhou stranu je třeba uznat, že tenhle singl není rozhodně nijak převratný, a tak se asi těžko zalíbí lidem, které Sonicova tvorba nikdy nebrala. (8/10)

Nitrous:Skvělá produkce, nicméně pořád stejná…