REPORT // COSMIC TRIP 2005 no.2

I dnes pokračuje naše ohlédnutí za 9-tým ročníkem festivalu Cosmic Trip. Oba dva dny už jste si mohli prohlédnout na fotkách, Bifidus Aktif se ve svém psaném reportu věnoval především prvnímu dnu, já jsem se naopak více zaměřil na sobotní vrcholy – vystoupení dvou hvězd britského labelu Hospital Records – Nu:Tone a High Contrast. Očekávejte ještě názor pravníka Lincolna.


28. 7. 2005, publikoval ill.eel

text: ILL EEL, fotky: SWEG

Při zpětném hodnocení každého hudebního festivalu se většinou soustředíme především na tři body, které rozhodnou o tom, zda akce byla povedená/úspěšná, či nikoliv: 1) výkony hlavních hvězd, 2) počasí a 3) počet návštěvníků. Jistě, musíme brát v úvahu ještě organizaci, služby, zvuk, a tak dále, ale u velkých a zavedených festivalů je kvalita v těchto směrech předpokládaná. Pokud to tedy zjednodušíme, máme výše vypsané tři body, z nichž první dva jsou důležité především pro subjektivní dojem jednotlivých návštěvníků a třetí pro celkové zhodnocení pořadatele. Druhé dva se ještě vzájemně kříží, což nám ukázal letošní Cosmic Trip (CT). Já už raději přestanu se svými rádoby chytrými rozbory, které nikoho nezajímají a radši se začnu věnovat především bodům 1 a 2. Nejdříve ovšem trochu té trojky. Před tímto ročníkem jsem četl jakési odhady, které předpovídaly návštěvu okolo 15000 lidí, tedy nejvíce ze všech hudebních festivalů u nás. Důvod je nasnadě – jednoznačná vyprofilovanost. Zatímco ostatní akce podobného ražení nabízejí od každého něco, CT má silný techno a d'n'b line up, díky kterému se na něj každoročně sjede spousta příznivců obou žánrů. Těžko říct, kolik breakbeatových fanoušků přilákala na poslední chvíli zařazená Red Zone, ale finální počet zřejmě příliš neovlivnila. To se rozhodně nedá říct o počasí, které sehrálo zejména v pátek zásadní roli – lidí rozhodně nepřijelo tolik, jak bylo očekáváno. Ostatně není se co divit, pátek byl totiž ve znamení deště – už když jsem vystupoval na vlakové stanici Teplice v Čechách (vysvětlí mi někdo, proč se takhle jmenuje?), měl jsem nepříjemné tušení, že tenhle liják jen tak neustane. A neustával. Na to jsem nebyl já a zejména můj stan připraven. V tu chvíli jsem však neměl moc na výběr a tak jsem se tedy smířen s osudem (=>stan i s věcmi kompletně promokne) vydal do areálu a z batohu na poslední chvíli vytáhl velkou pláštěnku. Jak prozřetelné!

První zastávkou bylo zastřešené posezení u techno stage, kde jsem trávil čas debatováním nad pivem s redakčním kolegou Lincolnem a dalšími, zatímco mi pomalu usychalo oblečení. Technaři jsou obecně o něco nervnější a zrychlenejší než junglisti, a tak tancechtivích začalo houfně přibývat a podobně vysokou frekvencí se začalo v oblasti okolo velkého bazénu oběvovat čím dál, tím víc ‚pláštěnkářů‘, čímž logicky vzrostla i poptávka po tomto druhu oblečení. Na mě se usmála štěstěna v podobě nebohého technaře, který se za každou cenu ucházel o mojí pláštěnku. Já situace samozřejmě využil a díky příjemné částce, kterou jsem obdržel mě ani zas tolik nevadilo, že jsem se musel následně spolehnout jen na bundu, která sice tolik vodovzdorná nebyla, ale dalo se v ní vydržet. Počet dešťových kapek se začal pomalu zmenšovat a nastal čas vyrazit na dnb stage, kde právě rozjížděla svojí směnu Katcha. Lidí v pláštěnce tu bylo minimum, zato se několik desítek jedinců aktivně oddávalo bahennímu tanci (který zůstal oblíbenou disciplínou až do konce CT), další jen tak postávali a pár celebrit se tísnilo pod deštníkem (např. Hacken Alien). Nakonec všichni skončili vesměs podobně, tj. se špinavými/zničenými kalhotami a botami, s čímž však byli všichni přítomní od počátku smířeni. Teď vám tu předložím takový lehký, až primitivní test. Nápověda: co hrála Katcha za desky když jste jí viděli naposled? Odyssey, Signal, Floodlight, Kerbkrawler (Baron remix), Rhythm, a tak dále…A teď si tipněte co hrála v pátek…Správně! Odyssey, Signal, Floodlight, Kerbkrawler (Baron remix), Rhythm, a tak dále…Ona prostě svojí selekci VŮBEC nemění. Pecky jako Original Jungle Sound, Relight The Fire Tonite od Panacey, Blamova Music Takes You v remixu Johna B. nebo BSE – Unicorn (Eye-D Remix) sice vždycky potěší, ale přesto bych doporučoval, aby si aspoň občas něco nového pořídila, popřípadě aby vytáhla nějaké starší. Není nic horšího, než když dopředu znáte tracklist.

Na druhou stranu je fér přiznat, že Katcha hrála velice slušně, většinou jump-upově a hitově, což lidi dokázali ocenit. A když už atmosféra houstla a všichni byli připraveni na Dillinju.......tak přišel D Bridge. Šéfa Valve totiž zpozdil let, což znamenalo prohození těchto dvou pánu v pátečním line upu. D.Bridge zvolil jemnější začátek aby stylový přechod mezi Katchou a ním nebyl zas tolik markantní a ve zbytku svého vystoupení se věnoval očekávaným deep-tech-funk trackům. Během první půlhodiny rozehřál dav trojitými A.I.čky, z čehož zejména Better Days a Rising (feat. Jenna G.) vyvolaly hodně slušný ohlas, stějně jako perfektní forthcoming Calibrovina Second Sun. Zazněly tracky od něho samotného Darrena, Breaka a dalších podobně stylově zaměřených; celkově prostě bývalý člen BC zahrál přesně to, na co byli všichni připraveni a pokud tu bylo pár lidí, kterým jeho styl ne úplně seděl, pak i ti naprosto roztáli při závěrečném Voodoo People Remixu, který jsem slyšel naživo poprvé. Musím říct, že mi běhal mráz po zádech a nezbýva než zopakovat mnohokrát řečené – Pendulum umí ten taneční mainstream bezpochyby nejlíp. Předchozí větu bych v případě Dillinjy rozhodně nepoužil, i když se mnou nemusíte souhlasit. Pro mě je tenhle chlapík poslední dobou synonymem naprosté hudební tuposti, příkladem naprostého ustrnutí ve vývoji a donebe volajícího nekonečného opakování stejné formulky. Grimey či Thugged Out Bitch budiž čestnou výjimkou potvrzující pravidlo. Ptáte se jak se Dillinja popral se svou již dostatečně pošramocenou pověstí? Jednoduše po svém. Od začátku hrál vlastní tvorbu, kterou zřejmě prokládal tracky Lemona D (kdo by je taky rozeznal) a moje naděje, že bude hojněji zařazovat skladby od nadějných dillinjovců-juniourů TCho a hlavně Craggz + Parallel Forces se začala pomalu vytrácet. Asi po 45 minutách monotónní nudy, kterou místní aparát jaksi nezvládal jsem se přesunul do breakařské Red Zone, kde zrovna sympaticky vyhrávali Autobots. Jaké překvapení mě čekalo, když jsem se vrátil na zbývající půlhodinu Dillinjova vystoupení a on (jak trefně poznamenal Hacken) stále míchal ty dvě stejné desky dokola:). Pan DJ si to ještě notně protáhl, i když by se dalo polemizovat, kolik lidí přídavek potěšil. Děkujeme, odejděte.

Po skončení jeho setu se lidé začali vytrácet z parketu, atmosféra byla rozdrobená a všichni působili tak nějak rezignovaně. Ani Akira, Sweg a IM Cyber zřejmě nezahráli podle svých představ, ale po absurdním představení Dillinjy jejich směsice deep věcí, tech stepu a liquidu rozhodně potěšila desítky pozůstalých, a to i přesto, že společný set působil tak trochu nesourodě. Publikum nejvíce rozdováděl Akira pomocí X-Raye a především pak Slamu a Tarantule, které opět dokázaly, že účinek Penduláckých hitovek je vždycky obrovský. Celou taškařici pak zakončil Sweg krásným opusem Steel od Seby a byl čas odejít zpět do stanu. Nehledě na ne-zrovna-suché-natožpak-pohodlné prostředí jsem rychle zalezl do spacáku a dal si dobrých 4–5 hodin tvrdého spánku. Po probuzení jsem pak řešil jedinou otázku – co se zbývajícím časem? CT je přecejenom hlavně noční akce a zůstat na místě se zdálo být tím nejlepším způsobem, jak promrhat čas. Vydali jsme se tedy do samotné ‚perly‘ severních čech, Teplic. Věřím, že lázeňská část může být zajímavá, ovšem to, co jsem viděl v lokalitě okolo náměstí a nádraží, kam nás dopravil místní bus, mě rozhodně nenadchlo. Na ulicích bylo vesměs mrtvo, přičemž část z nich byla rozkopaná, takže tu pro zbloudilé technaře nemuselo být zrovna bezpečno. Nicméně hlad nás táhle stále dál, tedy stále dokola, protože jsme asi 5× narazili na stejnou hospodu (kterou část naší ‚crew‘ navštívila den předem a nechtěla sem znovu). Situace (=nedostatek (otevřených) stravovacích zařízení) nás ovšem donutila vrátit se sem pošesté a najíst se tu. To se nakonec ukázalo velmi dobrou volbou – představení, jaké zde sehráli postarší něměčtí chlapíci s cikánskými prostitutkami, se jen tak nevidí:))). Po poněkud zvláštní návštěvě města jsme zbytek podvečera strávili potloukáním se v kempu, pojídáním vlastních zásob i místní pizzy. Okolo deváté jsem se rozhodl vrátit na místo činu, na druhý den českého Woodstocku.

Tentokrát na déšť nedošlo, ale bahna bylo pořád dost, takže nechyběly pády ani zaprasení předtím pracně vyčištěného. Já jsem místo dnb stage nejprve zamířil do červené zony a bylo mi tam dobře. Saku a po něm Ottoman roztáčeli hodně taneční, občas do reggae švihnuté desky a říkal sem si, že se asi zase začnu více věnovat poslechu breakbeatu. Povinnosti mě ale táhly zpátky domů, tedy na d'n'b stage. Tady dohrával Koogi a to tak, že rázně, až mi bylo trochu líto, že jsem jeho a předtím Ghonzalese prošvihl. Vrchol sobotní noci měl ale teprve přijít – chlapci ze Špitálu. Dalo by se diskutovat o tom, co od nich vlastně dnb veřejnost očekávala. Hospital je známý jako label zaměřený na liquid funk, ale jak bylo avizováno předem, High Contrast údajně přitvrdil a i Nu:Tone tu při své předešlé návštěvě Roxy ukázal, že mu nedělá problémy pořádně do toho ‚říznout‘. Jak to celé dopadlo?

Dan Gresham, poměrně nevýrazný týpek, kterého byste si asi normálně nevšimli, začal Commixáckým Five Reasons (tuším, že v remixu Syncopix) a už to přibližně naznačilo směr, kterým se bude jeho set ubírat. Celkově zahrál méně dubplatů, než bych čekal; zazněly spíše liquidní klasiky až provary, pečlivě prokládané deepovinami a občas i tvrdšímy kousky. Velké emoce vzbudil (a ne naposledy) Racing Green, u trochu zapálenějších junglistů pak parádní Babylon (od D.Kaye a Kasry) či Logistiscova verze I Got Love, neodpustil si ani vlastní Spread Love Remix, Strictly Social Remix, z Brand Nu World LP pak Heavent Sent, či Ebb + Flow. Nu:Tone míchal naprosto precizně a atmosféra pod pódiem byla taktéž skvělá, ale přesto mě časem přepadl ten charakteristický „čekal-jsem-trochu-víc“ pocit. Holt tracky jako Drop It Down, Back To Da Roots nebo Mosca už po neustálém ohrávání trochu zevšední a člověk si řekne, jestli je potřeba vozit někoho z UK, aby je tu zahrál. I tak to ale bylo velice příjemné a ke konci se Dan ještě blýsknul parádním mixem Calibrovy verze Flimu do Together a potěšil i ukázkou z nadcházejícího LP London Elektricity, Remember The Future. Tuhle věc nechal dohrát a na úplný závěr nasadil další z budoucích hitů, které zatím roztáčejí jen top djs na dubplatech, Logisticsův remix klasiky Burial od Leviticus.

Okolo půl druhé už nastoupil sympatický kudrnatý Velšan a jedna věc byla jasná – jeho kolega z Hospitalu mu jen zahříval půdu. Hlavní hvězdou tu byl totiž Lincoln Barret! Ačkoliv mají lidé jako D.Brigde nebo Nu:Tone na dnb scéně neméně velký zvuk, mimo ní je High Contrast jedním z nejpopulárnějších reprezentantů lámaných beatů, což ostatně dokládal nápis na tričku velmi sympatické blonďaté slečny, na jejíž hrudi se právě skvěla jeho přezdívka. A zatímco předchozí tři headlineři vesměs dostáli očekávání, která do nich veřejnost vkládala, HC je ještě překonal. A to pořádně. Míchal rychle a plynule; jeho set byl různorodý, energický a ani na chvíli neztratil zajímavost. Od úvodního Blameova Solar Burn zaznělo hodně dubplatů, které prokrádal hitovkami z vlastní tvorby. Ohromný aplaus zaznamenaly klasiky typu Return of Forever či Make It Tonight z prvního alba True Colours a snad ještě více dav šílel při zvucích Racing Greenu a Twilight's Last Gleaming. Vedle toho Linc neopomněl anii krásnou calibrovkou Second Sun, či Shy FXovu vokálovku Feelings a takovéhle muzikální nádhery střídal s rozjetějšími kousky. Zaznělo i několik tracků od pilného Quiffa z Total Science aka Q Projecta, jehož skladby se mi už pomalu začínají plést, následkem čehož jsem s jistotou identifikoval pouze Obsessions (forthcoming on Hospital Records). Atmosféra byla opravdu nezapomenutelná a Linc ne a ne povolit. ‚Povinně‘ nasadil remix Papuy Nové Guiney, skvěle vyzněla i kombinace X-Raye s epickým Sun Kingem či mohutným nájezdem podopořená Rapture od Sparfunk & Joe Solo. Obrovský potenciál také ukázal jeden z nových tracků od Cyantific, Can't Let Go, neuvěřitelně rozjetý smasher, jehož účinek se díky kvalitnímu nazvučení ještě znásobil. Set se blížil ke konci a já byl zvědav jak svoje vystoupení High Contrast vygraduje. A on ukázal, že VÍ, JAK NA TO. Pro mě osobně bylo prvním vrcholem už zařazení geniální Klutovy novinky Hell Hath No Fury, zatím nepříliš známého klenotu. Jestli tohle jednou nebude klasika tak už nevím, co jiného. Kombinace emotivní melodie ve spojení se rozlámanými breaky a parádní naléhavou basou připomene Savioura, ale zatímco ten byl náladou spíš posmutnělý, tohle je čistá radost. Boh! HC ovšem hraje pro dav a ne pro mě, a tak místo breakdownu zamíchal krátkým, ale efektním mixem vokálovou verzi Basement Tracku a měli jsme tu další ‚hands-in-the-air‘ moment. Nakonec si nechal laskominku, chytlavou synťákovou pohodu Days Go By, kterou můžeme nejspíš čekat na jeho novém labelu The Contrast (společně s taktéž zahranou What We Do, pocitovkou Restoration, atd…). A protože v nejlepším se má přestat (a protože jsem chtěl odjet už v dopoledních hodinách:)), došel jsem poblahopřát Lincovi za předvedený výkon, dal si horký čaj na alespoň částečné vyléčení vyřvaných hlasivek a odebral se po jednoznačném vrcholu Cosmic Tripu 2005 do postele. Tedy do spacáku.)