ROZHOVOR // DENIUS

Včera jsem si povídal s Deniusem, jedním z nejnadanějších a nejnadějnějších českých producentů. Nedávno se mu povedlo propašovat svůj track na Knowledge cédéčko, takže jsme si povídali o tom cd, o Czechteku, o fíglech, hudebním vzdělání, nakousli jsme politiku, a spoustu dalších věcí. A abych nezapoměl: Co závidí Denius Akirovi? Proč říká: „Sex je moje věc“? Čtěte!


3. 8. 2005, publikoval ANAKIN

Pověz o sobě nějaký základní informace.
Myslím, že na http://denius.mp3records.cz toho je akorát. Bych se opakoval.

deniusPíšeš tam, že se věnuješ produkci od roku 1998. Jak ses k tomu dostal? Začínal jsi hned s dnb?
Ten úplnej začátek byl naprosto klasickej. Posloucháš a zajímá tě, jak se taková věc asi dělá, takže čirá zvědavost. Pořídil jsem si program Mixman studio (nebo tak nějak. Kdo zná, tak zamáčkne slzu) a začaly hrátky se smyčkama. Dost mě to bavilo. Pak mě jednoho pěkného dne maminka poslala na letní tábor, kde jsem byl ve stejném oddílu s jistým Lukášem Turzou (mladý Brooklyn – pozn. red.) a tam to nějak začalo víc na vážno. Vyžebral jsem první warezový cédečko a mohlo se začít. S D&B jsem samozřejmě nezačínal.První kousky by se stylově daly zařadit k „JakPejsek&Ko­čičkaVařiliDor­t“.

V tvejch skladbách je hodně melodií, celkově tvoje tvorba působí harmonicky. Máš klasický hudební vzdělání?
Nemám. Nedávno jsem ale chtěl být za chytrýho, tak jsem šáhl po knížce hudební teorie (melodie, harmonie) a zjistil jsem, že intutivně jsem plus minus vše dodržoval. Ona taková znalost teorie může občas být i svatující řekl bych, ale určitě se moc hodí. V poslední době taky celkem lituju, že jsem se nikdy neučil na žadnej hudební nástroj. Taková věc pomůže dvojnásob.

Proč může znalost teorie svazovat?
Řekněme, že na tvorbu harmonií existujou poučky kterých se člověk teorie znalý snaží držet. A tím už je člověk lehce svázán.

Jak jsi na tom s djingem?
Ani nevím proč, ale djingu jsem se celkem dlouho bránil. Nejspíš z pohodlnosti. A taky že nebyla úplně jednoduchá cesta ke gramofónům apod. V současnosti ale doma kupím a měním tracky a palím na cédéčka. Zatím mám za sebou jen jedno regulerní hraní v Parubicích U Žluťáka, kde Merkuráci pořádaj pravidelný mejdany. Hodně mě baví možnost vyzkoušet si jak vlastní tracky ve skutečnosti fungujou. Jelikož nepatřím do žádnýho bookingu a příští rok se chystám za hranice, tak toho hraní v budoucnu ani moc neočekávám. Rád bych ale vyzkoušel atmosféru nějakýho většího festivalu.

Nedávno ses vrátil z Pohody. Jaký to bylo?
Asi nejlepší Pohoda, co jsem zažil. Organizačně paráda, hudebně taky dobrý. Akorát mě mrzí, že Filipovi zpackali skvělej životní zážitek. Těšil jsem se, až uvidím desetisícovej dav pařit na jungle. Snad jindy. Příště ale nesmím zapomenout na slunečník a vodku. Obého nedostatek.

Kdybys dělal vlastní festival, který jména bys určitě pozval?
Určitě by to bylo hodně různorodý. U spousty z nich ani nevím, jestli vůbec hrajou živě, ale vypadalo by to asi takhle: Dj Shadow, Cinematic Orchestra, Xploding Plastix, Subfocus, Matrix, Royksopp, Čechomor, Khoiba, Radiohead, High Contrast, Astral Projection, Manu Chao… a je jasný, že jsem toho spoustu zapomněl. Určitě bych ale volil hodně pestrou variantu. Když ještě odbočím k letošní Pohodě, tak jeden z nej koncertů byl koncert Nohavici.

Tvůj track se objeví na kompilaci, která bude přílohou časopisu Knowledge. Jak se to stalo?
Na DOA jsem na narazil na thread, kde Knowledge informoval o souteži pro neznamé producenty a dj's. Poslal jsem tedy track a vyhrál. Teď se můžu těšit na svůj kratký profil a track v srpnovém vydání.

Počítal jsi s tím, nebo vůbec? Jak jsi viděl svoje šance?
Vůbec. Na podpoření šancí jsem chtěl poslat víc tracků, ale postupně to vyšumělo a já zapomněl, že jsem se toho vůbec účastnil. O to větší překvapení to pro mně bylo. Mrzí mě ale, že jsem pak musel track editovat, jelikož v orignále je použit sample Thoma Yorkea z Radiohead. Chtěl jsem ho zkusit legalizovat, ale nakonec vůbec nebyl čas.

Jaký byly tvoje pocity, když ses to dozvěděl? Předpokládám, že ses mohl po… radostí :-)
Asi tak nějak.

Jak se ten track jmenuje, mohl bys ho nějak popsat a můžou si nedočkavci někde poslechnout ukázku?
Proč to říkat slovy, když… http://denius.mp3records.cz/…ong_here.mp3. Donedávna tam visela i celá verze. Kdo pozdě chodí…

Co kooperace s dalšíma producentama? Máš nějaký za sebou? A jak ti spolupráce s dalšíma lidma vyhovuje?
Mám za sebou dva tracky, co jsem dělal s Junkettem a jeden s Brooklynem (teda vlastně dva, ale od toho druhýho dal ruce pryč (Catch Your Breath). V současný době se vaří track společně s Kubátkem a Brooklynem. Těžko ale říct, jak to všechno dopadne. Rád bych si určitě zase zkusil track jenom s Lukášem, protože ten člověk má vážně talent. Za jakýsi druh kooperace můžu prohlásit i track, co teď dělám s MC Vaantem. On už je vlastně hotov, ale čeká se na schopnýho trumpetistu. Výhledově je to ještě spolupráce s Habitatem a Rusem Implexem.

A kdyby sis mohl vybrat pro spolupráci úplně kohokoliv, kdo by to byl?
Zpěváka z Coldplay a zkusil bych udělat crossover dnb a popu. A taky Matrix, abych omrkl jeho studiový triky.

Co tě na současným dnb nejvíc baví?
To co na začátku. Ta síla a dynamika. No a třeba zvuk je hodně jinde. Kolem dnb se pohybuje velká spousta skvělejch zvukovejch inženýrů. Hodně mě štve, že mě přestává bavit víc a víc tracků.

Čímpak to, že tě přestávaj bavit?
Dá se říct, že skoro všechno tu už bylo. A taky začínám postrádat ten moment překvapení. Drtivá většina dnb tracků jede podle stejný šablony: intro – offbeat drumroll – rozjetá část – offbeat drumroll – rozjetá část – konec. No a někdy je to až moc vokatý a bez nápadu. Netvrdim ale, že je to tak vždycky. Napadá mě ale, že sám se tou šablonou řídim taky, takže mé stížnosti jsou bezpředmětné :-)

Ok :-) Teď malinko odbočíme: Před víkendem jsi mi řikal, že se chystáš na CzechTek. Byls tam?
Nee. Plánoval jsem zajet na sobotu večer, ale podle průběhu se dalo čekat, jak to asi všechno dopadne, tak jsem nikam nejel a vše sledoval z bezpečí domova. Ale to, co se stalo se určitě stát nemělo. Škoda, že za měsíc si na to většina lidí ani nevzpomene.

No doufejme, že nemáš pravdu. Myslíš, že to byla ojedinělá ukázka špatného úsudku policie a zřejmě i vlády, nebo v tom vidíš vyvrcholení nějakýho dlouhodobějšího trendu?
O politiku (kterážto s tímhle tématem souvisí) se moc nezajímám, protože aby si člověk mohl udělat alespoň trochu objektivní názor na danou tematiku, musel by přečíst patery noviny, dva blogy a ještě si o tom nechat povyprávět od někoho, kdo se se v tom pohybuje. Tim pádem bych nejspíš nedělal nic jinýho. Jistý ale je, že nám touhle akcí vláda ledasco naznačila. Na druhou stranu v Anglii něco podobnýho proběhlo taky a v současné době o demokracii v Anglii nikdo nepochybuje. Byla by to debata na dlouho.

To je fakt. Teď už jen krátce: Jakej software/hardware používáš?
HW: Tapco S-5, midikeyboard
SW: Nuendo, FL Studio, pluginy od Waves, PSP…

Jakej ze svejch tracků máš nejradši?
Nedokážu říct. Každej má něco do sebe.

Nej dnb track všech dob?
Matrix – Apache

Nej hudební počín všech dob?
Strašně moc mě baví druhá věta sedmý symfonie od Beethovena.

Nej film?
Těžko vybrat jeden (stejně jako u předchozích otázek). Ale nejspíš Amélie z Montmartru. V tom filmu bylo všechno.

Ještě mi na sebe prozraď něco pikantního, na co můžu nalákat senzacechtivý čtenáře… .)
Hmm, nic mě nenapadlo, tak jsem se musel inspirovat… Co třeba Denius: „Sex je moje věc!“ nebo „Denius závidí Akirovi svaly“! Kdyžtak koukni na stratosfera.cz je tam toho fůra :-)

To je slabý… Nenosíš tanga, nebo nemažes si rád sádlo v pod…? No, necháme toho :-)
Děkuju za rozhovor.

publikoval ANAKIN