Progression Session // LTJ Bukem rozhovor

Do Prahy se chystá další Progression Session, na které se vedle klasického dua LTJ Bukem a MC Conrad objeví Babe LN, Koogi a Sweg. Pořadatelé připravili rozhovor s Bukemem, který vám právě nabízíme a doporučujeme i nadále sledovat Shadowbox, bude soutěž o volné vstupenky!


10. 10. 2005, publikoval henkei
text: Martina Reková

LTJ Bukem, zakladatel labelu Good Looking a drum´n bassový mág, se právě vrátil ze Spojených států, které objížděl s MC Conradem v rámci turné Progression Sessions. Po pár zastávkách v Evropě předvede své vynikající mixy už 21. října v pražském Veletržním paláci. Vystoupí v rámci noci Live in Prague, kterou pořádá D Smack U a Abaton Production.

Jak vidíš budoucnost elektronické hudby?
Budoucnost scény je podle mého názoru jistá. Otázkou spíš je, jaká je budoucnost nezávislých undergroundových umělců, kteří rádi posouvají hudební hranice, a jak nalézt způsob, jak jejich hudbu dostat k lidem.
Jediné, co momentálně zajímá velké společnosti, je bohužel okamžitý úspěch. Už to nefunguje jako v roce 1991, kdy společnosti podporovaly nové umělce a investovaly do nich hodně peněz. Teď je to na nás.  My musíme vymyslet způsob, jakým dostat hudbu k lidem. Buď budeš dělat to, co tě uživí, nebo si najdeš cestu, jak přežít v existující struktuře.

Používáš k živému hraní nějaké nové technologie nebo se držíš tradičního míchání vinylů?
Pořád hraji z vinylů, ale mixuji i věci, které ještě nebyly vydány. Ne že bych nesouhlasil s mixováním z vinylů nebo z cédéček nebo z čehokoliv jiného… Lidem to umožňuje prezentovat vlastní hudbu. Cédéčko dneska stojí jednu libru. Ale bohužel to na všech hudebních scénách včetně té drum’n’bassové snižuje kvalitu hudby, kterou si lidé přišli za peníze poslechnout.

Jak se tedy tváříš na nové formáty přenosu zvuku – populární MP3?
Lidé si MP3 posílají a podle mě to ukazuje na nedostatek respektu vůči tvůrcům. Někdo třeba stráví dva týdny ve studiu prací na nejlepším tracku, který kdy vytvořil. Věnoval tolik času tomu, aby ten track zněl čistě a skvěle na velké aparatuře a pak to dá někomu ve formátu MP3.
Track může mít řekněme 60 MB, kdežto empétrojka jenom 15 MB. Těch cca 40MB zvuku, které zabraly dva týdny práce, jsou pryč. Já bych něčí hudbu takovým způsobem nikdy hrát nechtěl. Takže ne že bych s tím nesouhlasil, protože nové talenty se tak mohou dobře prezentovat. …ale já jsem člověk, který rád poslouchá vlastní hudbu v nejlepší možné kvalitě, které se dá na párty dosáhnout. Stále preferuji dva gramofony a vinyly.

V klubu ale nikdy nedocílíš takového zvuku jako ve studiu…
Všiml jsem si, že celá tahle cédéčková kultura způsobila, že když se občas vydám do klubu, tak už je tam dva gramofony prostě nezajímají. V klubech pro stovky až tisíce lidí vám postaví na pódium dva gramofony na takový stůl, jaký bych si dal tak maximálně na zahradu, abych na něm večeřel. Lidé už pomalu nevědí, jak sestavit gramofony tak, aby stály pevně a nevibrovaly. Když ještě nebyly cédéčka, museli jste mít gramofony postavené opravdu pevně, ale CD přehrávače můžete dát kamkoliv. Vibrace se už dávno neřeší a tím se ztrácí kvalita zvuku.

Vzpomínáš někdy na dobu před tím, než byl v Británii přijat Criminal Justice Act?
Byla to šílená doba, která položila základy scény, kterou máme dneska. Vzpomínám si, že lidé okolo roku 1992 nebo 1993 říkávali, že tahle hudba bude do roka pasé. „Už na to nechceme chodit. Je to jenom praštěná hudba a lidé na polích. Je to pomíjivá záležitost a dříve nebo později vyšumí.“ No a dneska máme rok 2005 a scéna pořád existuje a nijak neskomírá. Já i lidé, se kterými spolupracuji, jsme měli obrovské štěstí, že jsme se mohli podílet na vzniku něčeho, co máme tolik rádi. A dokonce se tím i začít živit. Myslím, že máme opravdové štěstí, že žijeme právě v téhle době.

Oficiální webové stránky: www.goodlooking.org

V dohledné době budou  spuštěny webové stránky projektu LIVE IN PRAGUE.

Vstupenky k dostání v síti  Ticketpro a Ticketstream za cenu 250,– Kč + manipulační poplatek. V den akce vstupenka za 350,– Kč.