LTJ Bukem, zakladatel labelu Good Looking a drum´n bassový mág, se právě vrátil ze Spojených států, které objížděl s MC Conradem v rámci turné Progression Sessions. Po pár zastávkách v Evropě předvede své vynikající mixy už 21. října v pražském Veletržním paláci. Vystoupí v rámci noci Live in Prague, kterou pořádá D Smack U a Abaton Production.
Jak vidíš budoucnost elektronické
hudby?
Budoucnost scény je podle mého názoru jistá. Otázkou spíš je, jaká je
budoucnost nezávislých undergroundových umělců, kteří rádi posouvají
hudební hranice, a jak nalézt způsob, jak jejich hudbu dostat k lidem.
Jediné, co momentálně zajímá velké společnosti, je bohužel okamžitý
úspěch. Už to nefunguje jako v roce 1991, kdy společnosti podporovaly nové
umělce a investovaly do nich hodně peněz. Teď je to na nás. My musíme
vymyslet způsob, jakým dostat hudbu k lidem. Buď budeš dělat to, co tě
uživí, nebo si najdeš cestu, jak přežít v existující struktuře.
Používáš k živému hraní nějaké nové
technologie nebo se držíš tradičního míchání vinylů?
Pořád hraji z vinylů, ale mixuji i věci, které ještě nebyly vydány. Ne
že bych nesouhlasil s mixováním z vinylů nebo z cédéček nebo
z čehokoliv jiného… Lidem to umožňuje prezentovat vlastní hudbu.
Cédéčko dneska stojí jednu libru. Ale bohužel to na všech hudebních
scénách včetně té drum’n’bassové snižuje kvalitu hudby, kterou si
lidé přišli za peníze poslechnout.
Jak se tedy tváříš na nové formáty přenosu
zvuku – populární MP3?
Lidé si MP3 posílají a podle mě to ukazuje na nedostatek respektu vůči
tvůrcům. Někdo třeba stráví dva týdny ve studiu prací na nejlepším
tracku, který kdy vytvořil. Věnoval tolik času tomu, aby ten track zněl
čistě a skvěle na velké aparatuře a pak to dá někomu ve formátu MP3.
Track může mít řekněme 60 MB, kdežto empétrojka jenom 15 MB. Těch cca
40MB zvuku, které zabraly dva týdny práce, jsou pryč. Já bych něčí hudbu
takovým způsobem nikdy hrát nechtěl. Takže ne že bych s tím nesouhlasil,
protože nové talenty se tak mohou dobře prezentovat. …ale já jsem
člověk, který rád poslouchá vlastní hudbu v nejlepší možné kvalitě,
které se dá na párty dosáhnout. Stále preferuji dva gramofony a vinyly.
V klubu ale nikdy nedocílíš takového
zvuku jako ve studiu…
Všiml jsem si, že celá tahle cédéčková kultura způsobila, že když se
občas vydám do klubu, tak už je tam dva gramofony prostě nezajímají.
V klubech pro stovky až tisíce lidí vám postaví na pódium dva gramofony
na takový stůl, jaký bych si dal tak maximálně na zahradu, abych na něm
večeřel. Lidé už pomalu nevědí, jak sestavit gramofony tak, aby stály
pevně a nevibrovaly. Když ještě nebyly cédéčka, museli jste mít
gramofony postavené opravdu pevně, ale CD přehrávače můžete dát
kamkoliv. Vibrace se už dávno neřeší a tím se ztrácí kvalita zvuku.
Vzpomínáš někdy na dobu před tím, než byl
v Británii přijat Criminal Justice Act?
Byla to šílená doba, která položila základy scény, kterou máme dneska.
Vzpomínám si, že lidé okolo roku 1992 nebo 1993 říkávali, že tahle
hudba bude do roka pasé. „Už na to nechceme chodit. Je to jenom praštěná
hudba a lidé na polích. Je to pomíjivá záležitost a dříve nebo později
vyšumí.“ No a dneska máme rok 2005 a scéna pořád existuje a nijak
neskomírá. Já i lidé, se kterými spolupracuji, jsme měli obrovské
štěstí, že jsme se mohli podílet na vzniku něčeho, co máme tolik rádi.
A dokonce se tím i začít živit. Myslím, že máme opravdové štěstí,
že žijeme právě v téhle době.
Oficiální webové stránky: www.goodlooking.org
V dohledné době budou spuštěny webové stránky projektu LIVE IN PRAGUE.
Vstupenky k dostání v síti Ticketpro a Ticketstream za cenu 250,– Kč + manipulační poplatek. V den akce vstupenka za 350,– Kč.