text: 4press
Ed Rush – rozhovor
Pamatuješ si kdy jsi byl poprvé v Praze?
No jasně. Když mi bylo čtrnáct, jeli jsme s kamarádem lyžovat.
Neměli jsme moc peněz, tak jsme cestovali autobusem a v Praze se zdrželi
několik hodin. Je to nádherné město, moc rád se tam vracím.
Dlouho jste nic nevydali… Co vaše práce ve studiu?
Byli jsme teď stále na cestách. Minulý rok jsme projeli Severní a
Jižní Ameriku, Austrálii a Nový Zéland, Asii… S tímhle se studio
skloubit nedá. Po každém turné potřebuješ na týden vysadit a takhle to je
stále dokola. Po čase to začne být velmi frustrující. Další důvod proč
jsme teď nic nevydávali je, že jsme se učili používat ve studiu jinou
techniku. Dokončili jsme track, porovnali ho s něčím současným a
zjistili, že má úplně jinou dynamiku. Třeba tracky od Pendulum mají
úplně úžasný mixdown. Za použití analogů takového zvuku jen těžko
dosáhneš, výšky a středy zní úplně jinak. Takže se teď v podstatě
učíme pracovat na počítačích. Stojí to spoustu času, protože je to
něco úplně jiného, než co jsme doteď dělali.
Proč ale měnit něco, co dodnes kopíruje tolik
drum´n´bass heads?
Nemluvím o stylu, jen o způsobu práce. Všichni ti producenti jako
Noisia zněj virusovsky, mají stejný vibe, ale dělají to všechno na
počítači a zvukově jsou úplný “killeři“! Bojovali jsme
s analogama. Začínají být staré a nevytáhneš z nich to, co potřebuješ
na to, aby jsi dneska zvukově nezaostával. Teď tedy objevujeme novou cestu.
Při tom ale stále produkujeme v podstatě to samé, hrajeme podobné tracky.
Jediné, co se mění, je náš mixdown.
A co si myslíte o zmíněném kopírování
vašeho zvuku? Znamená to, že jste už před lety vymysleli jednu
z nejdokonalejších forem drum´n´bassu, nebo že producenti, kteří
přišli po vás, nejsou dostatečně nápadití a šikovní?
Je příjemné vědět, že jsi vymyslel zvuk, který lidi mají rádi natolik,
že ho musí imitovat. Ale rozhodně si nemyslím, že by to napodobování bylo
zapříčiněné nedostatkem kreativity. Stačí se podívat kolik odnoží a
zvuků drum´n´bassu se dones vymyslelo – hardcore-sound, tech-sound,
ragga, funk, dub, house… všechny styly už v drum´n´bassu zazněly a
popravdě řečeno, nemyslím si, že by se dalo přijít s něčím
převratně novým. Možná by to šlo ještě zjednodušit, postavit track na
čtyřech pěti zvucích. Ale nic originálního ve velkém slova smyslu už
dneska nevymyslíš. Pracujeme teď s Opticalem na novém albu, čtyři skladby
už máme hotové a musím říct, že jsme se hodně posunuli. Je poznat, že
jsme to my, ale od starého Virusu to má hodně daleko. Jsme teď do toho
strašně zažraní…
Proč vaše šuplíkové album „Virus Vaults“
vyšlo jen na cédéčku?
Super otázka, protože mám k vinylům stále hodně silný vztah a říkal
jsem si, že aspoň čtyři tracky by jako EP na vinylech vyjít mohly. Ale
zároveň jsme ovlivnění tím, že lidi už si nekupují vinyly stejně jako
dřív a všechno stahují z internetu. Rozhodli jsme se tedy počkat na reakce
a přání, které z těch tracků by si lidi rádi pořídili na vinylech a
podle toho se pak zařídíme. Alba na deskách jsou drahá, jak pro nás, tak
pro kupující. Na to, aby si to člověk rád pořídil, se mu musí líbit
všech deset tracků, kvůli dvěma do toho peníze vrážet nebude. Ale chápu,
proč se na to ptáš. Já i Optical jsme „oldschooleři“, postavili jsme
naše kariéry na hraní z vinylů a dubplatů, ale dnešní doba si žádá
cédéčka. Rádi bychom samozřejmě uspokojili každého, takže sbíráme
tipy na to EPčko a věříme, že na něj brzy přijde.
Už máte představu, co by mohlo na vinylech vyjít?
Ještě ne. Je to hodně těžké rozhodování i díky tomu,
v jakém jsou některé tracky na „Virus Vaults“ stavu. Spoustu z nich
jsme nemohli kvůli zvukové kvalitě zařadit ani na nemixované CD. Nahrávali
jsme je z dubplatů a jedině v mixu se daly jejich nedostatky zakrýt.
Spoustu originálů nemůžeme najít, tak na to jdeme aspoň takhle. Ale třeba
se ještě jednoho dne někde objeví.
Jaké máte plány se svou značkou Virus?
Jak jsem říkal, makáme s Opticalem na albu, které by mělo vyjít
na konci tohohle roku. Před tím ale vydáme ještě pár singlů – od State
of Mind, Noisia a pár projektů, které jsou strašně nadupané a ještě
nikdo o nich neslyšel. Rádi takové talenty podporujeme.
Upozornění: Shadowbox.cz neodpovídá za informace uvedené v tomto
textu, ani nenese právní důsledky vzniklé jejich zveřejněním. Za
obsahovou i gramatickou správnost textu zodpovídá zadavatel (uveden vlevo
nahoře).