ČTENÁŘSKÝ REPORT Z PENDULUM

Přinášíme Hackenův report z páteční návštěvy El Horneta a MCho Verse, který je doplněn fotkama Saihy. V textu najdete chválu výkonů DJe a hlavně MCho, na druhou stranu i nespokojenost s hladinou zvuku v klubu.


25. 5. 2006, publikoval KOOGI

text: Hacken Alien
foto: Saiha; celý fotoreport zde


Expozice:

Hmm tak začátek příběhu bych viděl, že bych to nechal bez intra, prostě rovnou je šoupnem do děje – to je dneska v módě. Jo, souhlasim. Divák tak bude muset dávat pozor hned od začátku. Začnem šatnou nebo trháním lístků? Asi trháním. Tak jo, nejdřív si ale odloží svojí flašku od lipton green ice tea s meruňkovym džusem uvnitř na ten pult vedle trhačů lístků. Proč? No aby se s nim mohli diváci identifikovat přece. Skrz meruňkovej džus -? Navíc schovanej? To je promakaná psychologická teorie, nech bejt. Ok. No a pak ho pošlem do baru. Nahoru na balkon, to bude efektní, budem tam moct dělat pohledy dolu. Jasně postavíme ho ke stolku? Jo, ale předtim u toho stolku budou stát dvě typky, co si právě smotaly jointa. To neni moc běžný.. Já vim, ale aspoň upoutáme pozornost diváků a zároveň nám feministky nebudou nic vyčítat. Musíme dát jasně najevo, že hrdina vstoupil do pěkně neřestnýho prostředí, naplnit stereotypy, který běžný lidi od takovýho místa očekávaj. Zároveň v nich musíme vzbudit důvěru, potřebujem známý kulisy. Takže ImCyber tam bude roztáčet jako první. Necháme hrdinu s dorazivší posilou – jasně to bude partička řádně nařáchlejch borců, na kterejch je vidět, že jsou party-experienced – vystoupit na parket, který zeje prázdnotou..

ImCyber pustí Flightpath (Ed Rush and Optical), hrdinovo srdce zaplesá radostí, tam bych dal detail kamerou na jeho úsměv značící vnitřní harmonii, a přijdou první lidi následovat odvážné pionýry tanečního parketu. Jo, to je dobrý, odstartuje tak postupné zaplnění parketu prolomením bariéry studu. Další detail bude, jak se na ně DJka tajemně usměje, to maj lidi rádi. Jo a do toho pustí With All My Heart (Brooklyn). Hrdina jde strávit nějaký čas v sedě v hovoru o věcech blízkých a budoucích, dá si cígo, passne smotek a koupí si zelenej ice tea. Nebude to nudit? Ne právěže diváci z toho pochopí, že hrdina je konsistentní ve svých postojích, nezanedbává přípravu a je tedy vzorem hodným-následování. Přidal bych ještě pár odsouzení nějakých creepy individuí. Proč ne, to posílí výchovný efekt. Bring it on (Hive & Keaton) je přivede zpět na parket. Aby po chvilce nadšeni s Enfant Terriblem vzývali slávu Im Cyber za Violent Sound (Hive, Keaton, Gridlok, Echo) přejdivší plynule v Nitrous (Bad Company), to už budou na parketu lidi.
Teď to bude chvilku takový umělecký. Jak jako? No jako takový ty náhodný prostřihy na videoprojekci, na lidi okolo, občasný věty prohozený s kámošema.. Vygradujem vjem Concussion (Noisia), ta má vždycky úspěch. Něco staršího na připomenutí pro nostalgiky, takový ty postmoderní odkazy mám na mysli, znáš to. No tušim. Třeba White Lighting (Optical & Ryme Tyme), nějakej novější Skynet (jmenovitě Broken Law), ňákou další Noisii, ta je teď in. Pak uděláme další cheer moment hrdiny a jeho kolegů nějakou novou peckou. Standing Room Only (Hive, Gridlok, D:Bridge, Break, Silent Witness), ta má atmosféru, hustčí jak reaktor. Krutej nápad, do ní bych nahodil nějakou další klasiku – něco, co už se nehraje tolik. No jasně: Planet Dust (Bad Company) a do ní zamixuje Sub Due (Noisia), tim je skvěle předpřipraví. Pak to chce ještě nějakou nesmyslnou mini zápletku. Jo uděláme frontu na pánskejch hajzlech. Beru. To neni ohraný. Ale velkou tak na pět minut, aby akorát přiběhli na začátek hlavního děje v aréně. Super. Zvýšíme tak napětí: stihne začátek nebo ne…Ježiš, no to bude tak napínavý.

Klimax:

Nastupuje hlavní hvězda. Namáčknut v davu, hrdina odmíta opustit velmi dobrou pozici uprostřed parketu. Společně věří, že teď někdo vytáhne ten zvuk nahoru.. Detail na jiskru v očích všech vědoucích, jejich hrdina nastoupil. MC Verse si zjednává pořádek. El Hornet spustí. Řev. Ruce nahoře. Rozpačité pohledy. Tak nakonec přeci jen snad. Začíná se Slam (Pendulum), která náhle vyjeví se jako Slam / Distress Signal mash-up..nadšení zatím překrývá to, co každou chvíli vyjde na povrch..nájezd, drop..a teď to všem dojde. V hlavách hrdinů víří otazníky: Kde je ten zvuk? Křik lidí hlasitější než hudba? Tohle, že se blíží hranici avizovaných 95dB? Rentgenový pohled odhalil zmiňované “posílení zvuku“..dvě malé bedny půlmetrového rozměru nalepené na stropě a dvě malinkaté bedničky, velikosti zhruba těch od počítače na stojáncích pod balkonem…pardon, ale tohle je jasný důvod k tomu, aby hlavní hrdina zakročil a řekl ne! Ale nedostal se k tomu, neb to za něj řekl MC Verse.
Tuto první věc z CD El Hornet ani nijak nemixoval, jen jí nasupeně nechal dohrát a MC Verse začal v ten moment dle očekávání vyvolávat sound engineera, co že se to jako děje a ať tu hlasitost kouká dát nahoru. Tohle nebyl příjemný moment, vlastně už od půlky toho prvního kusu se lidé povětšinou jen rozhlíželi okolo sebe, jestli se jim to zdá, nebo proč že nic neslyší. Hrdina utřel orosené čelo, nebyl sám, kdo si myslel, že po tomhle se Paul Harding a Benjamin Mount prostě seberou a půjdou na hotel. Bylo to opravdu trapné. El Hornet tam pustil nějakou výplň..jak to jinak nazvat, prostě nějaký neidentifikovatelný track.

Sledujeme zdrceného hrdinu odebírajíc se ke zdi u pravého reproduktoru. Je ohromen mezinárodním faux-pas, ke kterému právě došlo. MC Verse to nevzdává, rozjíždí se Bacteria (Ed Rush & Optical, Pendulum rmx)..smutný hrdina zjišťuje, že dva metry od reproduktoru je přeci jen slyšet hudba aspoň o pár decibelů hlasitěji, tudíž lze již téměř zaslechnout alespoň náznaky toho, jak by to asi mělo znít. Celý děj se tak přesouvá do nejistě polorealné roviny, která má skutečný základ, ale domyšlený vršek. Zbytek příběhu se tak odehrává v nejisté poloze přirovnatelné k polospánku, snažíte se odrazit od břehu do vod snění, ale nejde to, jste stále přilepeni ke břehu. Trpíte. Trpíte o to víc, že je to tak nadosah.
Bacteria přešla v hopsavě řezavý kus plynule přejdivší ve výtečnou Airplane (Subfocus), Verse přidává popěvek “..back to your roots..“ (vůbec těch popěvků motivů z různých známých dnb tracků využil vícero, vždy přesně a úspěšně), hrdinové jsou šťastní z toho aspoň o trošku lepšího místa, jež se jim povedlo nalézti. Začíná se ukazovat díky komu je celá akce funkční: ten mladý sympatický muž s kšiltovkou a tričkem PlanetPendulum, totiž svým příjemně vyzrálým, neagresivním, do vhodných míst voleným, hecováním publika zachraňuje celý podnik před zkázou. El Hornet je v tom nevinně.
Airplane plynule přejde v Off Guard VIP (SKC), pozornost některých však v tu chvíli poutá “fotograf“ poskakující již delší dobu za El Hornetem s foťákem v ruce. Tady musíme ukázat jak sou drogy špatné a dělají z lidí gumy. Kdyby po chvilce vypadnul, tak sklidil jen posměch, takto obrdžel i opovržení, možná i facku od někoho soudného.
Pasáž zatím nevydaných věcí. Jedna z nich byla mírně John B-ovského charakteru.
Bohužel…fantazie si musela leccos dokreslovat. Pak první rewind na věci, jejíž jméno si nevzpomenu. Něco mezi Noisií, Calyxem a Ev0l Intentem. Pak přišla velmi aplaudovaná Girl In The Fire (Pendulum), kterou napíchnul jako špíz neskutečně našláplou věcí s úžasně nachopovanou basou Swamp Thing (Subfocus)…po pár minutách další rewind na brutálním mashu-upu Massokist/ The Tide (Pendulum/Noisia), do níž zamixoval The Terminal VIP (Pendulum), následovaná věcí z výrazně tvrdšího-deepovějšího stylu, aby z ní vybruslil výtečným 1992 editem Fasten Your Seatbelts (Pendulum), rewind, tento edit se vyznačuje tím, že místo druhého dropu přijde drop z Tarantule (Pendulum). Na tomto místě pravděpodobně čekal El Hornet další rewind, který ale nepřišel a tak začal připravenou Tarantuli zamixovávat do Tarantule první. Dav se v tu chvíli skvěle bavil, to mělo za nevýhodu fakt, že když dav Verse povzbudil a dav zařval, tak jste slyšeli řev davu místo Pendulum…Ovšem to jsme netušili, že druhá Tarantule je mashupem Tarantule a Voodoo People (The Prodigy, Pendulum rmx), další rewind. Do jediné, řekněme odpočinkovější, pasáže Voodoo People si však monsieur diskjockey nachystal překvapení baže nemalé: tease Killing In The Name Of (Rage Against The Machine)..no zkrátka prokázal, že zná kvalitu napříč žánry. Těžko říct kolik lidí to poznalo/docenilo. Tease byl jen teasem, a tak se náhle začalo chystat baže nemalé střetnutí Robocopa s Mech-kuřetem: konec Voodoo People byl rozdrcen Vaultem VIP (Pendulum), což je track, který má v současnosti asi nejlepší mixdown vůbec (společně s Distress Signal). Aby toho bylo málo, Vault VIP překotlil Blood Sugar (Pendulum). Posléze padla jedna Jenna G, mírně upravená verze Sounds of Life (Pendulum). Proplouvali jsme proudem věcí zbrusu nových, jen těžko odhadnutelných, něco znělo jako nové Pendulum, jiné něco jako nová Noisia, jiné jiné něco zas jako kolaborace Pendulum a Noisie, jiné jiné jiné něco zas jako nařezanost z Metalheadz. Rozšifrovali jsme Brainstich VIP (Noisia). No a na úplný závěr padlo Thru The Loop VIP (Pendulum) pak Choke (Noisia, Mayhem, MC Verse) jako dárek pro MC Verse a potom jsme si zaaplaudovali, zařvali, zatleskali, zamaváli rukama, děkovačka no. Na rozloučenou nám pan Pendulum pustil Hold Your Colour (Bi-Polar rmx). No krásné, až romantické, slza-káp.
Bylo skutečně obdivuhodným výkonem, že dav, tedy slušná návštěvnost, po celou dobu byl na parketě v pohybu a vyzařoval atmosféru, positivní. Inu pozná se kvalitní MC. Za ten výkon si zasloužil rozhodně příplatek. No, možná si vystačil se zážitkem z ranního Karlova mostu, jak se mi doneslo. Tedy Pendulum všechna čest, ale přiznejme si na rovinu: Roxy si utrhla svým ozvučením řádnou ostudu a efekt byl tak čtvrtinový oproti tomu, co bychom zažili třeba v Abatonu..to už je teď jedno. Dojem je stejný jako by někdo přivezl U2 a dal jim nástroje a kombo nějaké punkové teenagerovské kapely, co ho má z třetí ruky. Zvládli by strhnout publikum svým charakterem, ale každý by věděl, že to mohlo být 100× lepší. Výsledný dojem nemůže nebýt rozporuplný. Z tracků nešlo pobrat pravé prožitky, spíš si je byl člověk nucen domýšlet a zabíjet je kýváním do rytmu. Nechci se domýšlet, jak bylo těm, co stáli uprostřed parketu, asi stejně jako mně na Klutovi s Amitem. Pochybuji, že i taková osobnost jako John B bude schopná utáhnout tak podpásový zvuk. Jinak s kýmkoliv jsem mluvil, nikdo tu výpomoc čtyř reproduktorů neslyšel. Sorry.

Deus ex machina:

No teď musíme nějak vymyslet ten závěr. Uděláme to tak, že jako Galagha a Gabanna se bude furt čekat, kdy už to začnou řezat a oni furt ne a ne. Něco nevýraznýho na začátek, West Country od Logisticse. Hudba už hrdinovi nepomůže. No jasně uděláme mu pořádný nápor na nervovou soustavu. Bude muset překonat sám sebe a vylézt nahoru na podium po schodech a postát za prostorem hracím. Jasně, skvělý nápad, jak povzbudit k vyšším metám. Pak mu přihodíme do cesty seznámení s El Hornetem a MC Versem. To ho nervově vycucne. Pak mu necháme dojít cigarety, energii už stejně žádnou nemá. Půlku kamarádů mu pošlem domu. Tvrdý konce jsou dneska v módě. 

publikoval KOOGI