ROZHOVOR // C-PHONE (AKA CASH) / NO MONEY

No Money je pro zasvěcené již dlouho slibným projektem a jedním z nejžhavějších želízek v českém producentském kotli. Teprve teď se ale C-Phone a Limitedd (chcete-li Cash & Credit – prosím) dostávají do povědomí širší dnb veřejnosti. Nedávno vyšlo v mp3 formátu jejich album Drum Drama, teď je na spadnutí vinyl s jejich remixem Itemovy pecky Goro. Nejen o tom, co se právě děje, jsem si popovídal s C-Phonem…


6. 7. 2006, publikoval ANAKIN

no moneyAhoj, v oblasti drumandbassu prožíváš své nejúspěšnější období. Jak to celé vnímáš?
Za nejúspěšnější bych ho nepovažoval, i když o určitých úspěších se dá mluvit. Každopádně to, co dělám, je pro mě spíš koníček než zaměstnání. Jsem rád za každý posun vpřed. Samozřejmě mám své cíle, kdo nemá. Scéna u nás za tu dobu, co jsem její součástí (Dj od r.98) spěje stále kupředu. Dá se i říct, že se v mnohém zlepšil vztah DJ vs. promotér. Ale jsou pořád případy promotérů – a je jich ještě stále dostatek – kteří tuto scénu opravdu neobohacují svým konáním, ba naopak jí škodí.

Vícečlenné projekty nejsou v Čechách až tak časté. Co vám spolupráce s Limiteddem ve studiu přináší a co vám naopak bere?
Ve studiu si rozumíme. Řekl bych to tak, že máme stejnou „zvukovou skupinu“. Někdy máme nápadů tolik, že dříve než je všechny zpracujem tak se z mysli vytratí. Jindy, když je tzv. tvůrčí krize, přichází zase čas odpočinku, realxace a samozřejmě propagace. Hudba se nedá tvořit „na sílu“. I nápady zrajou.

Máte nějak rozdělenou práci?
Tato otázka mě vždycky trochu zaskočí, protože nevim, jak na ni odpovídat a neříkat pořád to samé. Tak třeba „Já hraju na basu a Limitedd na bicí“:)) Ve studiu jsme si rovni. Dá se říct, že se spolu „učíme“ tvořit. Nebudeme tvrdit, že víme vše. To ani náhodou, ale co vím já, ví i Limitedd a naopak. Nové informace si samozřejmě předáváme. No a hlavní je taky trochu experimentovat.

Klasická otázka: Jakej software (popř. hardware) používáte?
Cubase SX, Virus B, kupu efektů, klávesy a bedny Mackie HR824. Potřebujeme ale upgradeovat. Na což vlastně radši ani nebudu myslet, protože to bude vskutku náročné.

cphoneMyslíš, že k prosazení se je třeba bombardovat labely svýma mptrojkama, nebo stačí dělat dobrou hudbu a ono to přijde samo?
Určitě je dobré se zprvu zpropagovat. Pokud má producent možnost svůj track poslat nějakému známému producentovi či DJovi, tak je to jen dobře, protože právě od něj se můze dozvědět, jestli to stojí za to, nebo taky že to není ono. Může třeba dostat radu a pro příště to zase bude znít jinak. Každopádně se prosadí ti producenti, kteří umí dělat kvalitní hudbu, která se líbí. Ať už jsou odkudkoli. Zase na druhou stranu je třeba některé talenty vyloženě najít. Takže shrnuto a podtrhnuto: propagovat svoji hudbu je jen plus.

Dost dlouho působíš jako dj. Cítíš z toho nějakou výhodu při produkování? Cítíš při djingu nějakou výhodu, z toho že produkuješ?
Tak to je bez debat. To už si ty písničky vlastně skládáš pro vlastní potřebu. Když už jsi DJem nějaký ten pátek, tak už to máš takříkajíc „spočítané“. Ale není to jen o hudební nauce. Je třeba to taky trochu cítit a prožívat. Prostě „lifestyle hobby“.

V zahraničí funguje téměř neomylně model úspěšnej producent = známej dj. Je to správný? Bude to tak časem i u nás?
Je jasné, že producent by měl umět své písničky i zahrát, když už je složil… což před pár lety ještě nebyla tak pravda. Ale jinak tento „model“ je dle mého názoru správný. U nás jsou a stále se rodí dnb producenti, kteří mají na to prorazit do světa. Co vim tak převážná většina z nich umí svou produkci i DJ´sky podat, takže fenomén Dj/Producent je u nás obvyklý jev, i když zatim ne anglického formátu.

Odkud pochází název No Money?
Původně to vzniklo v zápalu nějakého vykouřeného rozhovoru. Cash / Credit – No Money. Ale zkratka je pěkná. NM. Když každé písmeno otočiš o 90° po směru hodinových ručiček, dostanes 23.

sifoon:) Kterej váš track stoprocentně funguje na parketu?
Tak já bych řekl, že jich je více. Let´s move, Oh Shit, Goro remix ci Otrozon. Ale mezi mé největší favority zatím patří Blast. Bůh ví co to bude za měsíc :)

Kdo je tvůj favorit mezi producenty?
Spor, Noisia, Subfocus, Audio, Pendulum a poslední dobou zase Calyx.

Lákají tě i jiné styly, než dnb?
Občas si střihnem nějaký lehčí breakbeat, a do reklam dnb nejde tak často. Ale jinak žiju dnb naplno.

Děláte hudbu do reklam? Kam a do jakejch?
Spolupracuji s rádiem Helax které je mediálním partnerem klubu Fabric. Dělám pro klub Fabric veškeré reklamy a pro Helax znělky, jingles a jinou audio vizáž. Jinak vysíláme každou středu (19:00–21:00) na vlnách rádia Helax vlastní pořad „Fatal Terror“ společně s Elvisem, Therapistem a Kminem, který se zabývá „lámanými beaty“.

Co tě na dnb v současný době nejvíc baví?
Asi dnb.

:) Díky za rozhovor.

Více na:
www.dvoikatroika.cz
www.myspace.com/nomoney23

publikoval ANAKIN