ptal se: BIFIDUS AKTIF
Desátý Cosmic Trip se blíží. Kolika festivalů
na teplickém Pudláku jsi byl svědkem a kolikrát
účinkujícím?
Měl jsem to štěstí, že jsem byl vždycky učinkujícícm. Od chvíle, kdy
se zavedlo dnb pódium, jsem tam měl možnost hrát.
Když se zamyslíš, dá se z historie Cosmic Tripu
vystopovat jakýsi vývoj české scény?
To asi ne. Nebo já to teda vystopovat neumím. Vnímám to tak, že
mapování vývoje domácí scény nebylo nikdy zásadním cílem tohohle
festivalu. Vždycky šlo především o to, udělat dobrej mejdan.
Letošní vydání vsadilo na velmi známá
jména, od kterých většina dnb fanoušlů ví, co čekat. Někteří ale
možná ještě ne. Co bys jim o headlinerech řekl? A mají být v pozoru
i ti, kteří normálně chodí na techno nebo na house a jen náhodou
zabrousili na tento rozhovor?
Myslím, že je zbytečný, abych tady na dnb serveru představoval
Andyho C a Markyho. Je pravda, že většina lidí ví, co od nich čekat, ale
přesto je zpravidla chtějí vidět, protože jejich vystoupení je show plná
energie, nových releasů, djských triků a v případě Markyho
i scratchování. A ze stejného důvodu by měli být v pozoru
i nejunglisti. Nemusí tě nutně bavit dnb, abys ocenil jejich djský umění
a práci s publikem. Velkou show slibuje i vystoupení Johna B, ale půjde
o trochu něco jiného. Kdo ho viděl ve Flédě nebo nedávno v Roxy, tak ví
o čem mluvím. Můj šálek kávy to úplně není i když přiznávám, že
v Roxy nehrál tak blbě jak jsem čekal. No a nakonec Tony Colman. To je
člověk, kterého si moc vážím za to, jakou dělá hudbu a co všechno
vydává nejen na Hospitalu.
A naopak… má drum and bassový ortodoxní fanda
uvažovat o přemístění ze Semtex Stage na techno nebo
breakbeat?
Já bych řekl, že určitě. O breakbeatu nemá cenu mluvit – většina
junglistů poslouchá i breakbeat a letošní line-up je rozhodně zajímavej.
Techno line-up patří z mého pohledu k těm nej, které jsem kdy viděl.
Přijedou lidi, kteří vlastně vymysleli detroitský techno, takže si na
obrovským zvuku můžeme poslechnout opravdu inteligentní groovy hudbu.
Osobně se nechystám každou chvíli přebíhat z jednoho pódia na druhý.
Nechám tomu volnej průběh, protože asi každý z těch jmen je trefa do
černýho a na druhou stranu vím, že rozhodně nestihnu všechno. Ale
každopádně nestrávím Cosmic jen na dnb podiu.
Cosmic Trip je pro drum and bass
nejzásadnějším festivalem, protože má vlastní stage, kam jsou zváni
v poslední době vždy čtyři headlineři ze zahraničí. S tím se
i zvedá vlna pochyb, odporu, žárlivosti, závisti a všech různých
kombinací těchto, končících otázkou: Proč hrají na Cosmic Tripu právě
tito čeští DJs? Máš pro ně odpověď?
Jestli dnes patří Cosmic Trip k nejzásadnějším akcím, pak je to
hlavně díky několikaleté práci Next Levelu a lidí, kterými se při
přípravě festivalu obklopují. Většinu českého dnb line-upu tvoří djs,
kteří s jeho přípravami nějak pomáhali, pomáhají nebo se aktivně
podílejí přímo na průběhu. Je pravda, že ten tým je celkem široký a
na ostatní zpravidla nezbývá tolik hracích časů, ale tak to prostě je a
podobně funguje i celá řada ostatních akcí. Tím nechci říct, že je
hraní na Cosmicu vyloženě a jenom za zásluhy. V první řadě se
samozřejmě hledí na skills a nepamaju si, že by tam někdy hrál vysloveně
špatný DJ.
Byly v Tvém drum and bassovém putování nějaké vlny? Nahoru / Dolu? A co
Tě baví na drum and bassu právě teď?
Největší vlny Nahoru byly na začátku. Nejdřív mě dlouho bavily takový
ty nalomený, temný věci, který vycházely v půlce devadesátek hlavně na
Metalheadz. Pak mě dostal nástup lidí jako Ed Rush/Optical, Konflict,
Suspects, C4C atd. To mě bralo dost dlouho a bylo to pro mě asi
nejzásadnější djský období. Tenkrát to tu nehrál skoro nikdo a vlastně
kamkoliv jsem přijel, tak jsem lidem pouštěl úplně novou neznámou hudbu,
která byla narozdíl od jiných zlomených beatů té doby i hodně taneční.
To mě nabíjelo několik let, ale pak se z tohoto směru pro mě začala
vytrácet invence a ten „moment překvapení“ mi tam dlouho chyběl. (takže
asi vlna dolu) Teď dávám před překvapením přednost „hudbě“ a nejvíc
mě baví skladby, kde je cítit, že je dělal muzikant a ne jenom dobrý
producent. Tony Colman je jeden příklad za všechny.
Pendulum a Subfocus nebo Noisia? :)
V tomhle moc nejedu, ale asi Pendule. Od Noisie se mi taky líbí pár
věcí a Subfocus mě většinou moc neba.
Chtěl by ses zamyslet i nad tím, co Tě na dnb
naopak nebaví?
Co mě nebaví, to neposlouchám, takže žádný dlouhý zamýšlení…
Jaké budeš mít léto? Plánuješ prázdniny?
A nebo Ti promotéři striktně nalajnovali program a zbudou Ti jen pondělí
až čtvrtky?
Léto zatím detailně naplánovaný nemám. Čeká mě pár
festivalů, hodně práce a asi i stěhování. Jestli mě čekají prázdniny,
tak až někdy na podzim.