REPORT // COSMIC TRIP, TEPLICE, 21.-22.7.2006

Rok utekl jako voda a nastal čas jubilejního 10. ročníku festivalu Cosmic Trip, konajícího se nedaleko Teplic. Stejně jako v předchozích letech i letos přijelo několik zahraničích jmen poutajících pozornost – Marky, MC Dynamite, Tony Colman (London Elektricity) a John B. Je pak doplnil početný zástup českých jezdců a slovenská MC Lindee.


24. 7. 2006, publikoval lincoln

Po otravném stavění stanu jsme se vypravili do samotného areálu, kde se na obou hlavních podiích dělaly závěrečné přípravy a zkoušky před úvodními vystoupeními celého festivalu. S do­volením vynechám úvodní okrasné proslovy a popisy prostředí, na které moc nejsem, a pustím se rovnou k věcem hudebním, kvůli kterým se ostatně festivaly především pořádají. A pochopitelně se zaměřím pouze na zlomenou Semtex Stage (jinak se na Cosmicu nacházela tradičně obrovská Vodafone techno stage, stan Red Zone a taky malý jungleový stan). Úvodní čas bývá nevděčný, protože DJ hraje pro pár lidí (někdy ani to ne) a navíc za světla, což je pro noční party značně nepřirozené. Tímto dýdžejem se stal pro páteční večer Sweg, ovšem po nějaké době se k němu přidal Anakin a nakonec tak hráli zhruba až do půlnoci na střídačku. A taky lidí po setmění začalo přibývat. Pouštěli spíše odlehčenější kousky jako Travelling Man (Syncopix), Love Insane (Craggz a Parallel Forces), Lost In The Music (Jenna G), Decade (Baron), Creeper (Zinc a cvrček). Postupně však přitápěli pod kotlem, takže nastaly i první výbuchy festivalového nadšení – u Matrixe a Futurbounda a jejich verze hudby z filmu Americká krása – American Beauty a Subfocuse – Airplane/Flamenco. Ke konci si ještě vzpomínám na klasické party materiály In Love (Jenna G), Flashback (Logistics + Cyantific) a Standing Room Only (Hive, Gridlok, Break, Silent Witness, D – Bridge).

Po původem turnovských bratrech nastoupil Elvis. V průběhu jeho setu jsme se dozvěděli, že Andy C nepřijede, respektive nepřiletěl. Znamenalo to prodloužení doby hraní pro Elvise a Markyho. Elvis tak dostal více než dvouhodinový prostor v exkluzivním čase od půlnoci do čtvrt na 3. Podle mě to nebyla šťastná volba. Mně osobně se ten set nelíbil. Spousta tracků mě nebavila, byly tam ke konci i některé prazvláštní experimenty. I lidi kolem si ke konci žádali stále více skandováním Markyho. Alespoň párkrát jsem se potěšil u – Hollow (Break, Silent Witness), Turn The Lights Down (Benny Page), pak hodně u The Eyes Have It (Spor). Zajímavý byl i mix Squash (Gridlok rmx?) do Pump Friction. Dále jsme třeba poslouchali Total Science – Prozac Q Project rmx a Total Science – Westside Story, Noisii s Bad Company – Meditation a Noisii – Block Control VIP a v závěru pak řezničinu (doslova) Butchery od SKC.

Pak přišel konečně ten Marky. Andy C sice nepřijel, zato MC Dynamiteovi se to povedlo, takže se nakonec představil po boku Markyho. Jeho set dozajista patřil k vrcholům celého Cosmicu. Nad selekcí převažovala úžasná technika, která gradovala ke konci neuvěřitelným scratcheováním na gramofon v náručí, který držel obráceně, a strhujícímu rewindy. Marky hrál dost od podlahy, docela i techstepově, což mě překvapilo. Zahrál třeba novější spolupráci D. Kaye a Sonicem – Future Creep (tahle skladba zní v mixu úplně parádně snad se vším), Marcuse Intalexe a High Contrasta – 3 AM ( na přání nejmenovaného velkého plzeňského příznivce Markyho a vůbec dnb labužníka :D), virusové Alien Girl a To Shape The Future rmx nebo vlastní Closer (v nepříliš povedené verzi od Total Science). To vše prolínaly věci ostřejšího ražení, nějaké latinovky, Plastic Soul (Shy FX, stále nechápu, co je na tom zajímavého), Together (Logistics), Creeper rmx (Zinc) a další. Marky působil během setu velmi sympaticky, projevil svoji veselou brazilskou mentalitu, občas si pro sebe nebo s Dynamitem zpíval. Celý set pak vyvrcholil závěrečným dechberoucím scratcheovacím představením, ta skladba, s kterou si tak pohrával, byla to pravděpodobně nějaká novinka od Pendulum. MC Dynamitea jsem míval v starých dobrých časech Full Cycle rád, nedávno jsem ho však slyšel v nějakém setu a říkal jsem si, že by snad bylo lepší, kdyby nepřijel. Toto však beru zpět, Markyho pěkně podpořil, moc to nepřeřvával a rozhodně celkový dojem nepokazil.

V půl 5 se za gramofony dostala IM Cyber, s kterou si nakonec zahrál i Akira, jenž jinak dostal podle mě nedůstojný čas v neděli ráno. Rozednilo se, zjistil jsem, v čem, že to vlastně celou noc tancuju (fuj). Dvojka za gramofony početný dav tancechtivých udržovala ve varu hitovkami jako: Papua New Guinea HC rmx, Crash, Medicine Matrix rmx, Foodchain, With All My Heart, Facade, Airplane, Voodoo People Pendulum rmx (jak jinak), Bring It On, Champion Sound, Manipulate The Universe, Back 2 U, Solar Burn a dalšími, které 1. nechci vypisovat, 2. neznám, 3. neslyšel jsem, jelikož jsem se šel kouknout po areálu.

První den pak zakončil v posledních měsících stále oblíbenější Pixie. Moc si toho nepamatuju, ale zdálo se mi, že nezahrál zrovna svůj typický set. Nebylo to tak tvrdé jako to, co jsem kdy od něj předtím slyšel. Pár tracků pro ilustraci: Benny Page – Turn The Lights Down, Ed Rush, Optical – Kerbcrawler Baron rmx, Subfocus – Flamenco, Total Science, Baron – Monkey See Monkey Do (rmx?), Moving Fusion – The Beginning. V 7 to celé skončilo a každý se vypravil, kam chtěl, aby nabral síly na další večer. Já se vydal do stanu, ovšem už tak po hodině mě ven vyhnalo vedro a po další hodině jsme raději odešli na Pudlák, kde jsme zůstali celý den. Využili jsme to i k tomu, abychom se pořádně najedli, jelikož v areálu festivalu byla jídla málo. Navíc bylo nedobré (třeba ty čínské nudle byly přímo hnusné) a drahé až běda.

Sobotní večer odstartoval Suki. Konal se stejný průběh s počtem návštěvníků jako předchozí večer u Swega a Anakina. Desky? D. Kay – Move Ya´ll, Big Bud – Children Of Jah, MIST – 9 By 9, Marcus Intalex – Barracuda, Matrix a Futurebound – American Beauty (euforie), Q Project – Ask Not VIP. Nebylo zapomenuto ani na českou produkci a to na Micovu variaci na Luise Armstronga ve skladbě Skokiaan. Tvrdší kousky pak představovala skákanice Dubplate Killa, Duppy Man, před níž Suki zahrál starou jungleovou skladbou, jejíž vokál Chase a Status použili právě v Duppy Man, nebo Mind´z Eye.

Dalším v pořadí byl Koogi, který dostal svůj čas před London Elektricity. Doprovázela ho MC Lindee. Po pravdě už jsem od něj slyšel zábavnější sety. Zejména co se týká první půlhodiny, kdy odehrál mě nudící tracky. Pak konečně zahřála u srdce Fast Soul Music, dále to byl Solar Burn (to u srdce nezahřálo, tahle skladba mi leze na nervy). Nadšení odstartovala geniální Cover Story (Cyantific + Matrix), příprava na Hospital čas pokračovala s Can We (LE a Nu:Tone). Z dalších tracků si vzpomínám na Bodymove, Insatiable (Matrix rmx) a samozřejmě Vertigo (tahle věc nikdy nezestárne). Zpěvačka Lindee mě opět potěšila. Má moc pěkný hlas, zapojuje se přiměřeně (mohla by i víc), mile vystupuje, snaží se nenuceně komunikovat s obecenstvem.

Koogiho pak v půlnoci vystřídal Tony Colman aka London Elektricity. Byl velmi dobře naladěn, sympaticky vyzvihl svého přechůdce za gramofony a pak už spustil svoje představení. Jeho set mi hodně připomněl loňský High Contrastův, i když ten hodnotím pořád o něco výše. Silný zvuk, rychlé mixy, energické vystupování a gestikulace, výběr skladeb z vlastního domovského labelu. Tuším, že hrál pouze z desek, zajímavé v dnešní době. Hned z počátku to byl Blackout od Logisticse. London Elektricity a High Contrast jsou sice generálové Hospitalu, já však za nejprogresivnější zástupce této značky momentálně považuju jednoznačně právě Logistice a taky Cyantific. Tony pokračoval s Different Drum, ovšem v temném kabátu od Photeka, došlo i na Bilion Dollar Gravy, Love Insane (vynikající věc) nebo remixované skladby – Out Of This World (předělal parádně D.Kay) a Space Jam (přemíchali Cyantific). Pustil taktéž Never Ending Story od Logistice, Move Ya´ll od D. Kaye, Burial (opět Logistics předělávka), Off Guard VIP od SKC a Ghetto Blaster od Cyantific. Další emociální nápor nastal při High Contrastově remixu Remember The Future a znovu American Beauty. V závěru se pak dostal někam jinam, k nějakým experimentálnějším kouskům (znělo to jako nějaký vyklidněný Amit). Přiměřená spokojenost ve mně zůstává.

Poslední velkou hvězdou, bezesporu nejkontroverznější a nejzvláštnější, byl John B. Toho ještě stihl představit Tony Colman a rozloučit se. Tuto část včetně tracků jistě podrobně popíše ve své reportáži Hacken Alien. Omezím se pouze na pár vět. Set Johna B se mi líbil. Vybudoval si osobitý styl, který nic nekopíruje. Všechny jeho nové elektro věci se mi taky nelíbí. Nicméně i minulosti vytvořil mnoho skvělých skladeb, takže já si ho považuju. Navíc jeho set nebyl pořád to samé. Hrál i „normální“ věci od jmen jako SKC, Pendulum, Noisia, Chris Su, Bad Company a další. To jenom aby nedošlo k mýlce. Míchal ještě méně než v Roxy v červnu. Je to ale prostě takový jeho styl, kdy to podle mě on míní jako jakýsi live act, při kterém představuje svoje více či méně povedené skladby. Já to beru, stejně jako beru jeho potřebu sdělovat něco mikrofonem nebo jeho sebestřednost (která je dost možná jen recese, kdo se v tom má vyznat :-)) a vzhled. Kdo nemusí, ať nechodí, kdo chce, ať chodí. Je to jednoduché.

Po tomto vybočujícím vystoupení nám zahrála Katcha. Tentokrát naprala Relight The Fire Tonight hned na úvod, pokračujíce v dalších minutách s Flashback či Nosher rmx (jak jinak). Pěkné desky nechyběly – Logistics (Blackout), Baron (Decade), Q Project (Voices). Část setu jsem využil návštěvou Red Zone a část prohlídkou vykradeného stanu (mně naštěstí zmrdi nic nevzali).

Když jsem se vrátil zpět, hrál už Nitropank a Akira. Ovšem to už na mě lezla nějaká slabost po celém dni u vody, skoro bez vyspání, pořád na nohou. Takže jsem se sotva dostal do stanu a ani do třetice jsem druhý den na Cosmicu nedotáhl až do konce. Ale snad příště. Už asi jinde než na Pudláku. Škoda, pěkné místo. Doufám, že příště už konečně někoho napadne doplnit vodu do cisteren i na druhý den. I kdyby měl být vstup dražší (ovšem uznávám, že to není žádná povinnost). A taky pokud bude vedro a sucho, že někoho napadne alespoň před druhým dnem pokropit rozdupanou zem vodou, aby tolik neprášila a neměli pak všichni ještě doma prach v sobě (tady bych se přikláněl k tomu, že jelikož je to v areálu festivalu, povinnost by to být měla). Tak to bylo trochu kritické okénko na závěr, ale jinak celkově musím říct, že to bylo fajn a na viděnou příští rok :)