TECHNICKÁ RECENZE // MIXPULT PIONEER DJM 909

To, že značka Pioneer vyrábí kvalitní dj-skou techniku, už spousta lidí ví. Sám asi neznám DJ-e, který by nepřišel do styku s nějakým výrobkem od téhle firmy, ať už je to dnes v podstatě legendární CDJ Pioneer 1000 nebo ještě legendárnější mixpult Pioneer 600. Dnes se ale budu věnovat trošku novějšímu výrobku, který sice už na trhu nějaký ten pátek je, ale v Čechách jsem se s ním v klubu ještě nesetkal. Jedná se o mixpult Pioneer DJM 909 a věřte, že popsat všechny jeho funkce a vychytávky nebude jen tak, takže se víceméně zaměřím jen na ty nejdůležitější a nejpoužívaněj­ší věci.


15. 9. 2006, publikoval PHILIP T.B.C.

Recenze techniky vám přináší Philip T.B.C. a Maxistore.
Recenzi provedl Philip T.B.C. , techniku zapůjčila prodejna pro DJe – Maxistore.


Mixpult Pioneer DJM 909

V první řadě by asi bylo slušností říci, že na vývoji tohoto mixpultu se výraznou měrou podíleli členové turntablistického seskupení Scratch Perverts, kteří se mohou pyšnit nejedním světovým titulem v turntablismu. Stručně řečeno firma Pioneer si mohla jen stěží vybrat někoho povolanějšího pro spolupráci. Přestože mix navrhovali v podstatě hiphopoví DJs, je uzpůsoben tak, že se dá nastavit v podstatě pro každého DJ-e jak je zvyklý. Mix je přehledně uspořádán a efektová jednotka obsahující asi 40 efektů je opařena dotykovým displejem, přes který se opravdu báječně ovládá. Teď se ale budu věnovat mixu samotnému a k efektům se vrátím později.



Mix je sice jen dvoukanálový, ale věřte že pokud zapojíte do hry efektovou jednotku, budete mít plné ruce práce. Jsou zde dva vstupy na gramofony, dva vstupy line, dva pro cd, a také vstup „session in“, který slouží většinou k propojení s dalším mixem, což ocení zejména DJ-teamy. Dále vstup pro mikrofon a možnost zapojení čehokoliv na send. Výstup je zde jeden, respektive dva pro hlavní master (jeden „cinčový“ a jeden „kanon“) a výstup pro odposlech. Dále je zde speciální vstup pro synchronizaci s CDJ Pioneer 800, který se dá potom spouštět přímo crossfaderem. (Bohužel jsem neměl k dispozici CDJ, takže nemohu tuto funci přesně popsat) Trošku mě zde chybí další record výstup s konstantní hladinou pro nahrávání. Vstup pro mikrofon se dá samozřejmě poslat do efektu (stejně jako u Pioneer 600) a dát na něj třeba lehce echa.

Co se týče šavlí a crossfaderu, tak ty jsou všechny optické, takže nastavení je opravdu na každém, jak se mu zlíbí. Nastavování se nachází, jak u hiphopových mixů zvykem, na přední straně a pokud se chceme podívat na nastavení přesně, zobrazíme si ho na dotykovém displeji a pak už si jen hrajeme s křivkami. Pro scratchující DJs je tu ještě pár vychytávek. Na crossfaderu je další malinké kolečko, kterým si nastavuji pro ostrý crossfader přesnou vzdálenost kde mi má začít zabírat od kraje. Nastavit se dá od 1–6 mm, ale většina lidí tam má logicky nastavenu tu nejmenší hodnotu. K mixu dostanete i speciální klíček kterým si můžete povolovat a utahovat crossfader, podle toho jak chcete aby vám lehce či ztuha běhal. Funkce reverse pro crossfader a šavle je samozřejmostí a třeba já osobně ji celkem často používám.

Mix má třípásmové korekce a co se týče jejich tuhosti, tak bych řekl, že jsou tak akorát. Pro hiphopery je zde případně páčka pro vypnutí všech korekcí, na kterou je potřeba si dávat trochu pozor, protože nejednomu mému kamarádovi se stalo, že si ji omylem vypnul a pak mu to hrálo „nějak divně“. Nechybí zde ani páčka transform, kterou vypínáme a zapínáme šavlí. Opět doporučuji dávat velký pozor na to, aby si ji člověk omylem nevypnul. Elegantně je tu vyřešeno i přepínání sluchátek, kde je místo tlačítek pro jednotlivé kanály malý crossfader, takže si můžeme i mixovat do sluchátek, když je potřeba. Také se zde dá přepínat výstup do sluchátek mezi sluchátkami, efektem a masterem podle toho, co zrovna potřebuji poslouchat. Indikátor signálu se dá také přepínat a to mezi jednotlivými šavlemi a masterem. Vhodné zejména pro lidi, co hrají více stylů a desky mají různé hladiny hlasitosti, zde si to můžeme jednoduše zkontrolovat a předejít tak puštění desky příliš nahlas či naopak příliš potichu.

Konečně se dostáváme k efektové jednotce, což je řekl bych jeden z hlavních stavebních kamenů tohoto mixpultu. Celá efektová jednotka se nachází mezi korekcemi nad oběma šavlemi. Je zde asi 40 efektů plus vestavěný sampler plus vestavěné tři druhy synthetyzátoru. Jednotka je přehledně uspořádána do tří bank po třech efektech, které si tam jednoduchým způsobem přiřadíme. Efekty pouštíme a vypínáme páčkou, která se nachází přímo pod efektovou jednotkou a nad šavlí, takže je jednoduše a rychle dosažitelná. Efekt se dá buď pustit a držet, (směr dolů) případně zamknout, to znamená že hraje furt (směr nahoru). Samozřejmostí je tlačítko „TAP“, kde si „naťapeme“ BPM, aby nám efekty pěkně hrály do rytmu. Je tu i možnost automatického BPM, které funguje také celkem spolehlivě. Pokud ale chce mít člověk jistotu, doporučuji „naťapat“ manuálně.

Dále je zde knob pro ovládání hlasitosti či síly efektu a hned nad ním další knob na samotné přesné ovládání efektu. (rozuměj např. přesné nastavování milisekund atd) Jednotlivé efekty zde nebudu popisovat, protože bych s tím strávil spoustu času a bylo by to víceméně k ničemu. Sám mám doma tento mixpult více než rok a ještě jsem si všechny efekty nestihl důkladně prostudovat. Snad jen jedna perlička – např. u synthetyzátoru nebo u efektu „pitchshift“, kde se v podstatě zvyšuje a snižuje tónina, se dá tato funkce nastavit buď na šavli anebo na crossfader a jak potom šavlí čí crossfaderem hýbeme, tak nám efekt zabírá. Dost těžko se to popisuje, ale představte si, že máte určitý tón a na crosfaderu máte udělanou stupnici, takže na něj můžete v postatě hrát a dohrávat si melodie do tracků. Což je sice dost těžké, ale po pár letech cvičení se to dá zvládnout:) 

Poslední věc, o které jsem se chtěl zmínit, je vstup pro footswitch neboli nožní šlapku. Jde jednoduše o to, že když už vám nestačí ruce a chcete nějaký efekt zapnout a vypnout, je možné pro to použít tuhle „šlapku“. Použitelné zejména při scratchování, když si chcete ještě scratche efektovat, ale jelikož potřebujete obě ruce a další není k dispozici, už by jste neměli jak efekt ovládat. Jak sami vidíte, možností je zde opravdu velká spousta, ale těžko se popisují a ani já sám ještě všechny neznám a postupně je objevuji.

Co říct k tomuto mixpultu závěrem? Snad jen, že ho vřele doporučuji všem kreativním DJs, které už nebaví „jen“ mixovat dvě skladby dohromady. Rozhodně velice vhodný pro hiphopové DJs a pro ty, co hledají něco nového a inspirujícího. Bohužel cena není úplně nízká a stále se pohybuje okolo 30 000,–. Zároveň ale musím říct, že si za tuhle cenu kupujete opravdu kvalitní a trvanlivý výrobek, který vřele doporučuji.

Další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a www.techno.cz .
Uvedenou techniku je možné vyzkoušet přímo v prodejně nebo koupit (i na splátky) v Maxistore, Bořivojova 57, Praha 3.
Email:
x@maxistore.cz
Tel.: 222 722 999

foto: www.djservice.com

publikoval PHILIP T.B.C.