Recenze techniky vám přináší Philip T.B.C. a
Maxistore.
Recenzi provedl Philip T.B.C. , techniku zapůjčila prodejna pro DJe –
Maxistore.
Hybridní gramofon Gemini CDT-05
Celé zařízení bylo v podstatě jeden kus
velikosti přibližně stejné jako klasický gramofon Technics, až na to, že
je to celé z umělé hmoty a o něco lehčí. K tomu jsem dostal ještě
jeden vinyl, o kterém jsem si myslel, že bude právě pro účely podobné
Final Scratchi či Seratu, brzy jsem však byl vyveden z omylu.
Celý přehrávač je v podstatě rozdělen do tří částí - buď hrajeme
z cd a gramofon je out nebo naopak a nebo hrajeme z obou částí najednou,
pak jsou ale možnosti dosti omezené.
V první řadě se tedy podíváme asi na gramofon. První problém vznikl hned
když jsem se snažil nasadit talíř na gramofon a on mi tam neustále ne a ne
zapadnout. Už jsem si pomalu začínal říkat, že mi k tomu asi chybí
nějaká součástka a pak jsem zkusil nasadit talíř jak to nejlíp šlo a
gramofon pustit, v tu chvíli talíř hladce zapadl a problém byl vyřešen.
Gramofon se chová víceméně jako každý jiný, takže na běžné mixování
by s ním asi nebyl žádný problém. Na druhou stranu těžko říci jestli
je motor dost silný a jestli se třeba po roce užívání takzvaně neutahá.
Ramínko je rovné, což má za následek, že jehly celkem slušně
seděly a ani při scratchování mi nijak výrazně neskákaly. Hezké je, že
tu máme na výběr ze tří modů pro pitch a to 4%, 8% a 16%.
Smutnější je, že přepínání rychlostí 33/45 je na čelním panelu, což
je pro mě dost nepochopitelné a také dosti zpomalující pro ovládání.
Myslím, že to k samotnému gramofonu asi stačí a dovolím si říct, že
kdyby se prodával jako samostatný gramofon, zřejmě by patřil do nižší
kategorie, ale byl by v pohodě použitelný pro normální mixování.
Co se týče samotného CD, tak ten má o poznání více
funkcí. Media se zde vkládají klasicky do čelního panelu a celkem rychle se
načítají. Zkoušel jsem jak originál CD se kterými žádný problém
nebyl, tak CD vypalovaná, která tak z poloviny přečetl a z poloviny ne.
Když pustím CD, mohu si vybrat jestli chci, aby se mi točil talíř, kterým
po té mohu CD ovládat nebo ho vypnout a ovládat to jiným způsobem. Opět
bych konstatoval, že pro běžné mixování by to asi stačilo v pohodě, ale
na nějaké scratche a jiné triky rychle zapomeňte. Ne že by to nezvládalo
CD, ale talíř je dost těžký a po hodině tréninku scratchingu byste asi
měli předloktí jak Pepek námořník ve svých nejlepších letech, nehledě
na to, že si samozřejmě musíte sundat desku i slipmat, abyste se
k talíři pro ovládání dostali. Pokud si ale vypnete motor a chcete
ovládat CD jinak, je to dost problém, protože vám zbývá akorát pitch
control a pak dvě podivná tlačítka plus a mínus s pojmenováním
pitch bend, která reagují tak pomalu, že bych nikomu nedoporučoval je
používat. Je zde samozřejmě klasická funkce cue, kterou si mohu
označit určité místo odkud chci například CD mixovat. Místo se vždy
označí tam, kde naposledy vypnu a znova zapnu play. Když poté
zmáčknu cue, tak mi to na tohle místo skočí a poté znova použiji
tlačítko play pro další přehrávání. Funkce cue je
jedna"hlavní" vedle tlačítka play a pak další tři v levé horní
části přehrávače, takže dohromady čtyři, což mi přišlo celkem
v pohodě a dostačující. Nad „cue bankou“ je jednoduchá samplovací
jednotka se třemi tlačítky A, B/edit a reloop. A označuje
začátek smyčky, tlačítkem reloop se vracím vždy na místo
označené A, tlačítkem B označím konec smyčky a zároveň se mi to
zaloopuje a hraje mi to dokola až do doby než opět zmáčknu B a smyčku
opustím. Tato část přehrávače je myslím celkem dobře a jednoduše
vyřešena a byla to jedna z mála věcí, na kterých jsem se „zasekl“
déle než dvě minuty. Užitečná mi přišla i funkce „Key“
,umístěna nad pitch controlem, která umí v případě velkého
zvýšení rychlosti tracku kde je vokál, přepočítat vokál do původní
polohy, což znamená, že kde by už zrychlený track s vokálem zněl divně,
tak při použití této funkce zní stále normálně. S politováním ale
musím konstatovat, že lze aplikovat pouze na CD.
Další částí je miniefektová jednotka kde jsou tři
efekty: echo, filtr a flanger. Bohužel musím říci, že
kdyby tam tahle část nebyla, asi by výrobce udělal lépe. Jednak se efekty
hrozně špatně modulujou a za druhé jsou fakt bídně vyrobeny. Při
použití v podstatě ani není poznat, že signál jde skrze nějaký efekt,
když neberu v úvahu to že sníží hlasitost, což je přesně to co by
efekt dělat neměl. Dále je zde funkce revers, která jak správně
předpokládáte, mění směr přehrávání CD. Tahle funkce funguje celkem
dobře, bohužel jen když je vypnutý motor, pokud je zapnutý, tak se mezi
normálním přehráváním vpřed a přehráváním pozpátku vytvoří
krátká tichá pauza, která by tam podle mého být neměla. To je
k samotnému CD asi vše a teď se již pojďme podívat na režim
mix, kde je možné hrát zároveň z CD i z gramofonu.
Výstupy z přístroje jsou dva. Jeden z CD a jeden
z gramofonu, což znamená, že k tomu, abychom mohli hrát z obou
zařízení najednou, potřebujeme dvě šavle na mixpultu. Nejdřív mi to
přišlo divné, pak jsem si ale uvědomil, že je to celkem logické, dvě
zařízení, dvě šavle. Pokud tedy chceme hrát zároveň z CD
i z gramofonu máme celkem omezené možnosti. Jedná se totiž o samotné
mixování, když jsme přepnuti v režimu mix, tak pitch
kontrol je přiřazen ke gramofonu a ovládání rychlosti CD musíme
zvládnout přes již zmiňovaná problémová tlačítka pitch bend,
která jsou více než nepraktická. Teoreticky tedy můžeme hrát z obou
zařízení najednou, prakticky je to ale spíše z oblasti nadlidských
schopností. Jediné rozumné použití mi z toho teda vycházelo, že tracky
pouštíme z CD a z gramofonu si do toho můžeme scratchovat.
A k čemu tedy vlastně je ta na začátku zmiňovaná deska o které jsem si
myslel, že by mohla sloužit k ovládání CD? Jednoduše řečeno, buď jsem
tak hloupý a nepřišel jsem na to a nebo je to nějaký druh vtipu, kterým
chtěl výrobce zákazníka pobavit. Je to totiž prachobyčejný vinyl s pěti
tracky, které doopravdy netuším k čemu jsou. Navíc je vinyl na dvou
místech kousek od středu provrtán dvěmi dírkami a popsán návodem
k použití. Tento vinyl máme údajně nasadit na gramofon, na něj do
připravených děr nasadit speciální kolečko průměru asi 5 cm, na kterém
je nakreslena jedna šipka jako marker, a to celé z vrchu přišroubovat.
Toto celé má sloužit jako „označovač“ pro scratchovaní. Navíc na
tomto vinylu je napsáno, ať toto provedeme i s ostatníma deskami, rozuměj
provrtej si svoje desky na dvou místech a poté si užij svůj scratch marker.
Podle mě jsou jen dvě možnosti, buď jsem doopravdy tak hloupý a nepochopil
jsem geniální záměr techniků z firmy Gemini a nebo je funkce úplně jiná
a já jsem na ní nepřišel, takže jsem opět za hlupce. Podle mě je mnohem
jednodušší si na desku nalepit papírový marker a nemusím nic složitě
vrtat a šroubovat.
Co tedy říci k tomuto přístroji závěrem? Pokud toto měl být pokus firmy
Gemini o super double zařízení které nám ušetří peněženky, můžeme
je pochválit za snahu a popřát jim hodně zdaru do dalšího vývoje. Pokud
chtěli toto zařízení poskytnout k profesionálnímu dj-ingu, tak podle mě
dost přestřelili a vývoj by asi ještě pár měsíců či let snesl. A komu
bych tedy tento hybridní gramofon doporučil? Pravděpodobně buď pro
začínající DJs, kteří si nechtějí kupovat zvlášť gramofony a
zvlášť CD-J a chtějí trochu ušetřit a nebo pro DJs „amatéry“,
kterým zas tolik o to mixování nejde a spíš by ty písničky tak nějak
pouštěli. Pravděpodobně by tedy mohli najít uplatnění na diskotékách a
v podobných zařízeních, u profesionálních DJs musím dost
pochybovat..
Hybridní gramofon Gemini CDT 05 je možné zakoupit za 28 500,–
v prodejně Maxistore.
Další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a www.techno.cz .
Uvedenou techniku je možné vyzkoušet přímo v prodejně nebo koupit (i na
splátky) v Maxistore, Bořivojova 57, Praha 3.
Email: x@maxistore.cz
Tel.: 222 722 999